کد خبر: 564965
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۱ ۱۶:۱۳:۰۰
| |

اختلاف‌نظر در سازمان جهانی بهداشت برای اضطراری خواندن شیوع آبله میمون

کارشناسان سازمان جهانی بهداشتی در مورد اینکه آیا شیوع آبله میمون نشان دهنده وضعیت اضطراری بهداشت جهانی است، دچار اختلاف نظر شده اند.

اختلاف‌نظر در سازمان جهانی بهداشت برای اضطراری خواندن شیوع آبله میمون
کد خبر: 564965
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۱ ۱۶:۱۳:۰۰

قرار است تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت امروز (شنبه) هشدار حداکثری را برای این بیماری صادر کند.

به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، کمیته سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه جلسه ای تشکیل دادند و به آدهانوم که مسئول اتخاذ تصمیم نهایی درمورد اضطراری خواندن این بیماری است، توصیه هایی کردند.

در گذشته مدیرکل سازمان جهانی بهداشت به توصیه های این کمیته عمل می کرد، اما منابعی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که وی به طور جدی این مساله را در دست بررسی دارد که بالاترین سطح هشدار این سازمان برای این بیماری را به رغم نبود نظر اکثریت درمورد نگرانی وی بابت اضطراری بودن اوضاع اعلام کند.

در هفته های اخیر، فشارها از طرف دانشمندان و کارشناسان بهداشت عمومی بر سازمان جهانی بهداشت و دولت های ملی به منظور اقدام جدی تر در مورد آبله میمون افزایش یافته است.

در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار مورد ابتلا به آبله میمون و پنج مورد مرگ ناشی از این بیماری در ۷۱ کشور عضو سازمان جهانی بهداشت گزارش شده است.

زمانی که کمیته مزبور برای اولین بار در اواخر ماه ژوئن (اوایل تیر) تشکیل جلسه داد، موارد ابتلا تنها حدود ۳ هزار مورد بود.

هشدار سازمان جهانی بهداشت به عنوان زنگ خطر عمل می کند و همچنین می تواند منابع مالی و تلاش های جهانی برای اشتراک گذاری واکسن ها و روش های درمانی را فراهم کند.

در حال حاضر، واکسن ها و درمان های موثر برای آبله میمون در دسترس است، اما در مقادیر کمی عرضه می شود.

در اروپا و آمریکا، موارد ابتلا به آبله میمون در مردان همجنسگرا گزارش شده است، اما کارشناسان نگرانند که موارد جدید به ویژه در کودکان و سایر اقشار آسیب پذیر جوامع به ویروس مشاهده شود.

روز جمعه، دو مورد نخست از ابتلا به آبله میمون در کودکان در آمریکا شناسایی شد.

در همین حال، کارشناسان سازمان جهانی بهداشت دچار اختلاف نظر هستند بر سر این مساله که اضطراری خواندن این بیماری زمینه تسریع تلاش ها برای مهار آن را فراهم می کند و اینکه برخی معتقدند موارد مورد نظر نمی تواند ملاک باشد، زیرا هنوز به گروه های جدیدی از مردم سرایت نکرده و یا نرخ مرگ و میر بالایی نداشته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها