کد خبر: 564455
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۹ ۱۴:۰۲:۵۳
| |

امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای سوری:

از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی می‌کنیم/آمریکا بی قید و شرط و به فوریت باید از خاک سوریه خارج شود

وزیر امور خارجه با بیان اینکه از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی می‌کنیم، گفت: نیروهای نظامی آمریکا بدون قید و شرط و به فوریت باید از خاک سوریه خارج شوند.

از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی می‌کنیم/آمریکا بی قید و شرط و به فوریت باید از خاک سوریه خارج شود
کد خبر: 564455
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۹ ۱۴:۰۲:۵۳

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (چهارشنبه)‌ ۲۹ تیر ماه در تهران میزبان فیصل المقداد همتای سوری خود بود پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه سوریه در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده در این دیدار پرداخت.

به گزارش فارس، وی ضمن خیرمقدم به همتای سوری گفت: گفت‌وگوهای مهمی را با همکارم وزیر خارجه سوریه داشتیم. به همه شهدای سوری و ایرانی و شهدای سایر کشورهایی که در دوران جنگ علیه تروریسم در کنار مردم و نظام سیاسی سوریه ایستادند ادای احترام کنیم. هفتمین نشست سران روند آستانه شب گذشته در تهران برگزار شد. با توجه به شرایط حساسی که اکنون سوریه در آن به سر می‌برد و احتمال وقوع یک درگیری جدید در مناطق مرزی سوریه متصور است این نشست تلاش کرد کمک کند مسیر تحولات سوریه از جنگ و نظامی گری فاصله بگیرد و در مسیر سیاسی مسائل مورد حل و فصل و توافق قرار بگیرد.

وزیر خارجه بیان کرد: امیدواریم این توصیه‌ها که از زبان سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس آستانه مورد تاکید قرار گرفت مورد توجه مقامات کشور دوست ترکیه قرار بگیرد و ترکیه و سوریه از این مرحله به خوبی عبور کنند. بیانیه آستانه حاکی از موفقیت این نشست در شرایط حساس منطقه‌ای و بحران در اوکراین و بحران در حوزه امنیت انرژی  و غذایی مورد توجه همه شرکت کنندگان قرار داشت.

وی گفت:‌در مسئله سوریه حضور مسلحان و گروه‌های تروریستی در برخی مناطق این کشور مایه نگرانی ما و متحدانمان در منطقه است. از فرصت نشست سه جانبه استفاده کردیم که در موضوع خروج و پاکسازی گرو‌ههای تروریستی و مسلح از سوریه و بازگشت امنیت سراسر مرزهای سوریه با حفظ تمامیت ارضی این کشور به دست ارتش و نیروهای مسلح این کشور گامی به جلو برداشته شود.

امیرعبداللهیان افزود: بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی و احترام به حاکمیت سوریه تأکید کنم و حل و فصل مسائل باقیمانده در حوزه منازعات تروریستی در سوریه و برخی از نگرانی‌هایی که ترکیه از حضور برخی گروه‌ها در خاک سوریه دارد تاکید می‌کنیم از طریق سیاسی مورد حل و فصل قرار بگیرد. مبارزه با تروریسم و حفظ حقوق مردم این کشور به دور از دخالت خارجی در صدر اولویت‌های مورد پیگیری ایران قرار دارد.

وزیر خارجه تأکید کرد: از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی می‌کنیم به صورت مستمر با ترکیه و سوریه گفت‌وگو و مشورت دارد. شب گذشته تلاش شد بر رفع نگرانی‌های مقامات ترکیه در موضوع امنیت مرز مشترک دو کشور شد.

امیرعبداللهیان بیان کرد: مشارکت در بازسازی ترکیه و تشویق آوارگان سوری به بازگشت به منازلشان مورد تاکید نشست تهران و گفت‌وگوهای امروز با المقداد بود. معتقدیم بازگشت آوارگان و سرعت بخشیدن به بازسازی زیرساخت‌های سوریه باید بدون هیچگونه پیش شرط انجام شود و ذکر پیش شرط برای این دو موضوع انسانی غیرقابل قبول است. حضور نظامی نیروهای آمریکا در شرق فرات از معضلاتی است که منطقه از آن رنج می‌برد. شرق فرات از منابع انرژی سوریه است و در سالهای اخیر شاهد غارت منابع طبیعی سوریه در این بخشی که حضور اشغالگرانه آمریکا وضعیت آنجا را رقم زده هستیم. معتقدیم نیروهای نظامی آمریکا بدون قید و شرط و به فوریت باید از خاک سوریه خارج شوند.

به گزارش فارس، وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره نشست سران روند آستانه در تهران گفت: تلاش شد ترکیه را نسبت به کمک به حل و فصل بحران امنیتی و احتمال درگیری نظامی که ممکن است منجر به درگیری نظامی شود ایران و روسیه جلب کنند. گفت‌وگوهای مهم، روشن و صریحی در سطح مقام معظم رهبری در دیدار با اردوغان و پوتین انجام شد و در سطح گفت‌وگوهای دوجانبه روسای جمهور ایران با روسیه و ترکیه و نشست سه جانبه در جلسه بسته مسائل با شفافیت مورد بررسی قرار گرفت و عواقب تداوم وضعیت فعلی در سوریه مورد بررسی قرار گرفت. این اتفاق نظر وجود دارد که همه طرف ها کمک کنیم به خروج سوریه از این وضعیت از جمله در حوزه تحریم‌های اقتصادی سوریه و این درک وجود دارد که به مردم سوریه برای عبور از این مرحله جامعه جهانی کمک کند و کشورهای منطقه نقش سازنده داشته باشند و به حمایت‌های خود از مردم سوریه ادامه دهند. در مجموع نشست سران آستانه در تهران را کاملا موفق و در راستای صلح و ثبات و پیشرفت هر چه بیشتر سوریه و منطقه ارزیابی می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه تهران درباره محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و اتفاق نظر روسیه و ایران گفت: امروز رژیم صهیونیستی در بدترین وضعیت قرار دارد و برخی اقدامات پراکنده در داخل سوریه ناشی از ضعف و با هدف پوشش دادن به این ضعف‌های چند لایه و بحران‌های رژیم صهیونیستی است. در مطنقه هیچ اقدام صهیونیست ها بی پاسخ نمانده و منطقه نسبت به این فتنه انگیزی‌های رژیم صهیونیستی بی تفاوت نخواهد بود.

 

 

این خبر در حال تکمیل است...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها