کد خبر: 564381
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۹ ۰۹:۵۱:۴۷
| |

هنری کیسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکا:

بایدن از «رویارویی و تقابل بی‌پایان» با چین پرهیز کند

وزیر خارجه اسبق آمریکا که پیشتر گفته بود جهان به رهبران بهتری نیاز دارد، به جو بایدن هشدار داد از «رویارویی و تقابل بی‌پایان» با چین پرهیز کند.

بایدن از «رویارویی و تقابل بی‌پایان» با چین پرهیز کند
کد خبر: 564381
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۹ ۰۹:۵۱:۴۷

هنری کیسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکا که پیشتر گفته بود جهان به رهبران بهتری نیاز دارد، به جو بایدن هشدار داد از «رویارویی و تقابل بی‌پایان» با چین پرهیز کند.

به گزارش ایرنا، کیسینجر سیاستمدار، دیپلمات و مشاور ژئوپلیتیک آلمانی-آمریکایی است که به عنوان وزیر امور خارجه  و مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت‌های ریچارد نیکسون و جرالد فورد فعالیت کرده‌ و اکنون ۹۹ سال سن دارد. وی در مصاحبه خود با  شبکه خبری بلومبرگ بر اهمیت درک سلطه چین تاکید کرد.

وی گفت: وضعیت کنونی ژئوپلتیکی به «انعطاف پذیری نیکسونی» برای کاستن از درگیری ها بین آمریکا و چین و روسیه و اروپا نیاز دارد.

کیسینجر که در دهه ۱۹۷۰ به از سرگیری روابط آمریکا و چین کمک کرد، هشدار داد که نباید چین به یک نظام سلطه در جهان تبدیل شود.

این دیپلمات پیشین آمریکایی گفت بایدن باید نگران باشد که اهمیت درک سلطه چین بر سیاست های داخلی ورود پیدا کند.

کیسینجر  در این مصاحبه بلومبرگ اظهار داشت: بایدن و دولت های قبلی آمریکا بسیار تحت تاثیر ابعاد داخلی دیدگاه ها درباره چین بوده اند.

وی تاکید کرد: البته مهم  است که جلوی هژمونی چین یا هر کشور دیگری گرفته شود. اما این چیزی نیست که بتوان از طریق رویارویی های بی پایان به آن دست یافت.

کیسینچر پیشتر گفته بود روابط خصومت آمیز فزاینده بین آمریکا و چین خطر بروز «فاجعه در جهان مشابه جنگ جهانی اول» را دارد.

وزیر خارجه اسبق آمریکا درباره بزرگترین بحران کنونی اروپا یعنی جنگ روسیه در اوکراین گفت اظهاراتی که وی اوایل سال جاری درباره نقطه آغاز مذاکرات برای پایان جنگ مطرح کرده، به اشتباه گزارش شده است. وی گفت فکر می کند که زمان مذاکرات نزدیک تر شده و بحث درباره آینده شبه جزیره کریمه باید به مذاکرات موکول شود نه این که قبل از توقف درگیری ها درباره آن تصمیم گیری شود.

کریمه تا قبل از الحاق به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ به خاک اوکراین تعلق داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها