ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

ضرب‌الاجل پایان مذاکرات زمانی است که دیگر در راستای منافع ملی ما نباشد/ایران این سیگنال را به ما می‌فرستد که هیچ تمایلی به بازگشت دوجانبه به برجام ندارد

ما ارتباط مستقیمی با ایرانی‌ها نداشته‌ایم؛ به انتخاب ما نبوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مواضع این کشور درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای را تشریح و دیدگاه آمریکا برای وجود ضرب‌الاجل در به نتیجه رساندن مذاکرات وین را تبیین کرد.

ضرب‌الاجل پایان مذاکرات زمانی است که دیگر در راستای منافع ملی ما نباشد/ایران این سیگنال را به ما می‌فرستد که هیچ تمایلی به بازگشت دوجانبه به برجام ندارد
کد خبر: 564346
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۹ ۰۷:۵۷:۵۸

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مواضع این کشور درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای را تشریح و دیدگاه آمریکا برای وجود ضرب‌الاجل در به نتیجه رساندن مذاکرات وین را تبیین کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس،  در یک‌ کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا ضرب‌الاجل مشخصی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای توافق هسته‌ای وجود دارد یا نه، گفت: ضرب‌الاجل وجود دارد و آن موقعی است که توافقی که الان چند ماه است روی میز است، توافقی که با حسن نیت و با جزئیات دقیق توسط آمریکا و به همراع متحدان اروپایی ما و روسیه و چین مذاکره شد، دیگر در راستای منافع ملی ما نباشد.

پرایس درباره توافق هسته‌ای گفت، ارزیابی آمریکا بر اساس اطلاعات جامعه اطلاعاتی آمریکا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و متحدان و شرکای آمریکا در سراسر جهان، آمریکا را در مقایسه با وضع فعلی امور، «در موقعیت بهتری در قبال چالش‌های ناشی‌ از برنامه هسته‌ای ایران» قرار می‌دهد.

او با گفتن این که پس از خروج دولت قبلی آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، در برنامه‌ هسته‌ای ایران فعالیت‌هایی انجام شده است که در برجام[توافق هسته‌ای] ممنوع بود، مدعی شد که زمان گریز هسته‌ای ایران به چند هفته یا کمتر از آن رسیده است و این «وضعیتی غیرقابل قبول» است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تاکید بر این که آمریکا هنوز به دنبال این است که ببیند ایران پایبندی به برجام را از سر می‌گیرد یا نه، گفت: اگر ایران به وضوح نشان دهد که قصدی برای انجام دادن این کار ندارد و توافقی که روی میز است با پیشرفت‌های مداوم ایران در برنامه هسته‌ای‌اش نادیده گرفته شود، ما مسیر دیگری در پیش خواهیم گرفت.

پرایس مدعی شد: ایران این سیگنال را به ما و به بقیه‌ی جهان می‌فرستد که هیچ تمایلی به بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام ندارد.

او در ادامه این کنفرانس خبری با اشاره به این که جو بایدن، رییس جمهور آمریکا متعهد شده است که ایران هیچ وقت به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، گفت: ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی موثرترین و بادوام‌ترین وسیله برای رسیدن به این هدف است.

پرایس در این راستا با اشاره به اظهارات رییس جمهور آمریکا در سفر اخیرش به فلسطین اشغالی علیه ایران گفت: همان طور که از رییس جمهور وقتی هفته گذشته در اسراییل بود، شنیدید، ما آماده‌ایم از تمامی ابزارهای قدرت ملی‌مان استفاده کنیم تا مانع دستیابی ایران به یک سلاح هسته‌ای شویم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا در حال حاضر مذاکراتی در زمینه احیای توافق هسته‌ای در دوحه یا وین در جریان است و آیا آمریکا به هر طریق ارتباطی با ایران دارد یا نه، توضیح داد: ما ارتباط مستقیمی با ایرانی‌ها نداشته‌ایم. به انتخاب ما نبوده است. ما از ماه‌ها پیش ترجیح می‌دادیم که در دیپلماسی مستقیم   داشته باشیم. در واقع، در همان ابتدا ، وقتی این روند آغاز شد، ما آماده بودیم با هماهنگی متحدان اروپایی‌ و دیگر شرکایمان در گروه ۱+۵ به طور مستقیم با ایران تعامل کنیم. اتحادیه اروپا میانجی موثری در این مذاکرات بوده است. ما قدردان نقشی هستیم که انریکه مورا و دیگر مقامات اروپایی ایفا کرده‌اند.

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که آیا آمریکا درباره ایران با ترکیه صحبت کرده است، گفت: شما را به کاخ سفید ارجاع می‌دهم که درباره تعاملات میان رییس جمهور بایدن و رییس جمهور اردوغان صحبت کنید. آن‌چه به طور کلی می‌توانم بگویم، این است که کشورها در سراسر جهان از این که اطمینان حاصل شود ایران به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کنند نفع می‌برند. این شامل کشورهای منطقه می‌شود اما دربرگیرنده کشورهایی فراتر از منطقه نیز هست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها