بازگشت کرونا به آسیای مرکزی

بیماری کووید - ۱۹ که در کشورهای آسیای مرکزی کنترل و میزان موارد ابتلا در آن به صفر رسیده بود مجددا به این منطقه بازگشته است اگرچه اقدامات لازم برای کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری در این کشورها در حال انجام است.

بازگشت کرونا به آسیای مرکزی
کد خبر: 564276
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۸ ۱۸:۲۷:۵۷

به نقل از وبسایت آسیاپلاس که خبرهای آسیای مرکزی را پوشش می دهد، هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در تاجیکستان ثبت نشده است اما در بقیه کشورهای آسیای مرکزی  موارد ابتلا در حال افزایش است.

به گزارش ایرنا، در همین حال شهروندان جمهوری تاجیکستان در شبکه های اجتماعی می نویسند که موارد ابتلا به ویروس کرونا دراین کشور نیز وجود دارد هر چند که مردم با داشتن تمام علائم بیماری، به بیمارستان نمی روند.

وزارت بهداشت تاجیکستان تمامی این گزارش ها را تنها شایعه ای خواند که هیچ مبنایی ندارد و در صورت بروز علائم بیماری اکیداً توصیه می شود با مراکز درمانی در محل سکونت تماس بگیرند.

قزاقستان

طی شبانه روز گذشته یک هزار و ۴۵۰ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا درکشور قزاقستان ثبت شد. به گزارش رسانه های قزاقستان بیشترین مبتلایان در شهرهای آلماتی (۵۸۹ نفر) و نورسلطان (۵۰۲ نفر) ثبت شده اند.

با توجه به ارزیابی وضعیت اپیدمیولوژیک(همه‌گیرشناسی)، از ۷ ژوئیه ( ۱۶ تیر)، آلماتی در منطقه "زرد" قرار گرفته است و از شهروندان دعوت شد تا واکسیناسیون یا دریافت مجدد واکسیناسیون انجام دهند.

ازبکستان

در شبانه روز گذشته ۶۱ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در ازبکستان ثبت شد. این بیماری بیشتر در تاشکند (۱۳ مورد) و کشکدریا، سمرقند و خوارزم (۵ مورد) مشاهده شد.

طبق گزارش coronavirus-control.ru، یک هزار و ۴۸۵ نفر مبتلا به کووید-۱۹ در حال حاضر در بیمارستان های ازبکستان  تحت درمان هستند.

قرقیزستان

تا ۲۸ تیرماه، در مجموع ۲۰۰ هزار و ۹۹۳ مورد ابتلا به کووید ۱۹ در این کشور به ثبت رسیده است و تعداد مبتلایان طی شبانه روز گذشته ۸۴ تا ۹۴ مورد تایید شده است.

آسیای شرقی

 تعداد موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در منطقه آسیای شرقی نیز طی دو هفته گذشته مقامات بهداشت این منطقه را بر آن داشت تا هشدار دهند که با پایان همه گیری کرونا فاصله زیادی وجود دارد. 

در حالی که پیش‌تر تصور می شد جهان کم کم خود را برای روزهای پس از کرونا آماده می کند، گزارش های خبری از بازگشت نوع تهاجمی‌تر این بیماری ویروسی به ویژه در منطقه آسیای شرقی حکایت دارد.

آمار روزانه ابتلا به ویروس کرونا در ژاپن، برای نخستین بار از ماه فوریه(بهمن) با دوبرابر شدن از هفته گذشته از ۱۰۰ هزار نفر گذشت و این کشور وارد موج هفتم شیوع این ویروس با زیرسویه مسری BA.۵ اُمیکرون شد.

آمار روزانه مبتلایان به ویروس کرونا در کره جنوبی برای نخستین بار در ۲ ماه گذشته به ۴۰ هزار نفر رسید و دولت این کشور هشدار داد پتانسیل ۵ برابر شدن آمار روزانه ابتلا به این ویروس در ماه‌های آتی وجود دارد.

در جهان

بر اساس گزارش صفحه مانیتورینگ Worldometers، تا ۱۷ ژوئیه ( ۲۶ تیر) ، تعداد جان باختگان ویروس کرونا در جهان به ۶ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۷۵۳ نفر رسیده است. در حال حاضر بیش از ۲۲.۵ میلیون نفر به کووید-۱۹ مبتلا هستند و تعداد کل افراد مبتلا حدود ۵۶۸ میلیون نفر است. تاکنون حدود ۵۳۹ میلیون نفر از مبتلایان به این بیماری بهبود یافته اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها