مقام یمنی:

بدون گسترش دامنه آتش‌بس، تمدید آن بی‌فایده است

وزیر حمل و نقل دولت نجات ملی یمن با بیان اینکه آتش‌بس صرفا برای غارت نفت این کشور کاربرد داشت، تأکید کرد که باید دامنه این آتش‌بس گسترش پیدا کند.

بدون گسترش دامنه آتش‌بس، تمدید آن بی‌فایده است
کد خبر: 564079
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۷ ۱۹:۳۲:۳۴

«عبدالوهاب یحیى الدرة» وزیر حمل و نقل دولت نجات ملی یمن امروز دوشنبه تأکید کرد که باید در بندهای آتش‌بس با ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی بازنگری شود.

به گزارش فارس، خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) به نقل از الدره گزارش داد، دور دوم آتش‌بس انسانی تحت نظارت سازمان ملل در حالی رو به پایان است که به صورت کامل اجرا نشده و درد و رنج مردم یمن را کم نکرده است، ولی وضعیت امنی برای ائتلاف متجاوز به منظور صادرات نفت یمن فراهم کرد.

وی با بیان اینکه ائتلاف متجاوز همچنان در حال شانه خالی کردن از اجرای مفاد آتش‌بس است، خاطر نشان کرد، مجوز پروازهای تجاری قاهره-صنعاء که سران آمریکایی و سعودی از آن صحبت می‌کنند، صرفا برای گمراه کردن افکار عمومی و جامعه بین‌الملل است.

این مقام یمنی با تأکید بر اینکه باید آتش‌بس گسترش یابد و شامل آزادی اسرا هم شود، تصریح کرد، فرودگاهها، بندرگاهها و گذرگاههای زمینی و مسیرهای اصلی از جمله عدن، مأرب، الضالع و تعز و سایر استانها، باید بدون هیچ قید و شرطی بازگشایی شود.

الدره ضمن درخواست از سازمان ملل برای اجازه ورود دادن به کانتنرهای حامل کالا به بندرگاه الحدیده، تأکید کرد که باید آنچه ائتلاف متجاوز در این بندر تخریب کرده، بازسازی شود.

 «هانس گروندبرگ» فرستاده سازمان ملل به یمن اواسط تیر ماه جاری خبر داد که طرفین یمنی طی نشست در امان بر تشکیل یک اتاق هماهنگی مشترک در زمانی مناسب، برای آرام‌سازی فضا و مهار هرگونه تشدید احتمالی تنش و درگیری‌های نظامی برای تضمین آتش‌بس انسانی در یمن توافق کردند.

فرستاده سازمان ملل به یمن، همچنین اعلام کرد: موفقیت این آتش‌بس در نهایت متکی به اعتمادسازی است و اکنون فرصتی برای تقویت پایبندی به آتش بس در ایام عید وجود دارد. سازمان ملل امیدوار است با استحکام آتش بس، روند متزلزل صلح را احیا کند تا به یک راه حل سیاسی جامع برای درگیری طولانی در یمن دست یابد.

آتش‌بس یمن که به امید پایان درگیری‌ها و پایان محاصره هفت ساله در ۱۳ فروردین‌ماه گذشته آغاز شد، در سایه نقض‌های مکرر از سوی ائتلاف متجاوز، بار دیگر در ۱۲ خرداد به مدت دو ماه تمدید شد. همزمان دو دور مذاکرات در اردن نیز میان دولت صنعاء و دولت وابسته به ریاض به منظور بررسی مفاد آتش بس و بازگشایی مسیر شهر تعز صورت گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها