کد خبر: 563178
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۱ ۲۱:۰۱:۵۵
| |

انگلیس در آستانه وضعیت اضطراری گرمای هوا/اورژانس به حالت آماده‌باش درآمد

هم زمان با افزایش گرمای شدید هوا و احتمال اعلام وضعیت اضطراری در انگلیس، مراکز اورژانس سراسر این کشور به حالت آماده‌باش درآمده اند.

انگلیس در آستانه وضعیت اضطراری گرمای هوا/اورژانس به حالت آماده‌باش درآمد
کد خبر: 563178
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۱ ۲۱:۰۱:۵۵

دولت انگلیس در حال برنامه‌ریزی برای پاسخ به احتمال اعلام وضعیت اضطراری آب‌وهوایی است و در این زمینه جلسه اضطراری تشکیل داده است. دمای هوا در انگلیس این هفته به ۳۳ درجه سانتی‌گراد رسید و انتظار می‌رود که برای نخستین بار از مرز ۴۰ درجه عبور کند. بالاترین دمای هوا در ژوئیه سال ۲۰۱۹ در باغ گیاه شناسی کمبریج ثبت شد که به ۳۸.۷ درجه سانتی گراد رسید.

به گزارش ایرنا، آژانس امنیت بهداشت و اداره هواشناسی انگلیس دیروز با صدور بیانیه‌ای مشترک درباره خطر آتش‌سوزی و مرگ در پی افزایش دما و موج گرمای شدید در بخش‌هایی از این کشور هشدار دادند. اما با تداوم گرمای هوا پیش‌بینی می‌شود که دولت برای نخستین بار در تاریخ انگلیس وضعیت اضطراری اعلام کند.

این بدین معناست که شرایط آنقدر شدید است که «ممکن است که افراد سالم و آسیب پذیر دچار بیماری و یا تلف شوند» اعلام وضعیت اضطراری همچنین بدین معناست که اختلالات گسترده ای در خدمات بهداشتی، مدارس و حتی نیروگاه‌های هسته ای ایجاد خواهد شد.

این درحالیست که یک طبق نظرسنجی صورت گرفته گرمای هوا خواب ۳۰ درصد مردم انگلیس را مختل کرده است.

موج گرما نه تنها انگلیس که سراسر اروپا را فرا گرفته است و توده ای از هوای گرم از آفریقا و اسپانیا به سمت شمال اروپا در حال حرکت است. پیش بینی می شود که گرمای هوا تا آخر هفته تشدید شود.

بی‌بی‌سی امروز (سه‌شنبه) گزارش داد: خشکسالی و آتش سوزی جنگل های اسپانیا و پرتغال را درنوردیده و گرمای سوزان به فرانسه هم سرایت کرده است. دمای هوا روز پنجشنبه در فرانسه و اسپانیا به اوج خود می رسد و مقامات مراسم آتش بازی سنتی در روز ملی فرانسه را برای کاهش خطر آتش سوزی لغو کرده اند.

این درحالیست که به گفته اداره هواشناسی پرتغال، ۸۰ درصد از این کشور در معرض خطر " استثنایی" آتش سوزی قرار دارد. دولت، کل کشور را تا روز جمعه در "وضعیت اضطراری" قرار داده است که یک درجه بالاتر از "وضعیت هشدار" است.

گرمای زیاد در اروپا همواره همراه با تلفات بوده است. بیشتر این تلفات را افراد سالمند و تنهایی تشکیل می‌دهند که کسی به آن‌ها سر نمی‌زند. عامل دیگر خطرناک بودن گرما در اروپا کمبود زیرساخت‌های مقابله با آن و نبود فرهنگ زندگی در اقلیم گرم است. در کشوهای گرمسیر، آماده بودن زیرساخت‌ها و عادات مردم به آن‌ها اجازه می‌دهد که حتی با دماهای بالای ۵۰ درجه نیز کنار بیایند.

این درحالیست که دمای زمین تحت تاثیر تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت بشر به نسبت سال های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ (دوران ماقبل صنعتی) حداقل یک درجه افزایش یافته و همچنان در حال افزایش است.

پیش بینی‌های سازمان جهانی هواشناسی نشان می دهد که به احتمال ۷۰ درصد میزان گرمایش زمین حداقل در یکی از ماه های سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ از ۱.۵ درجه بالاتر از دوران ماقبل صنعتی بیشتر خواهد شد.

به گفته این نهاد، متوسط میزان گرمایش در این بازه زمانی ۰.۹۱ تا ۱.۵۹ درجه خواهد بود. این پیش بینی براساس چندین پژوهش با استفاده از مدل‌های کامپیوتری و با مدیریت اداره هواشناسی بریتانیا انجام شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها