برنامه نظامی یونان برای حملات پهپادی ترکیه/ بیرقدار کور می‌شود؟

​مقام ارشد دولت یونان از مراحل پایانی ساخت نخستین سامانه ضد پهپادی یونان همزمان با افزایش تهدیدهای پهپادی کشور همسایه، ترکیه خبر داد.

برنامه نظامی یونان برای حملات پهپادی ترکیه/ بیرقدار کور می‌شود؟
کد خبر: 562637
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۹ ۰۴:۲۰:۰۰

یک مقام ارشد دولت یونان روز شنبه از مراحل پایانی نخستین سامانه ضد پهپادی یونان خبر داد.

به گزارش فارس، به نوشته روزنامه «تاکینگ گریس» «کریستوس دیماس» معاون وزیر سرمایه گذاری و توسعه یونان روز شنبه گفت: «اولین سامانه ضد هواپیماهای بدون سرنشین یونان توسط "هلاس" (مرکز تحقیقات و فناوری) در حال توسعه است.»

به گفته وی، تیم تحقیقاتی آماده است تا وارد  آزمایش‌های نهایی شود.

بر اساس این گزارش، یونان با مشکل رخنه پهپادی ترکیه مواجه است و این یک راه حل جامع برای مشکل رو به رشد تهدید پهپاد است که بر اساس یک سیستم پیشرفته ساخته شده است. یونان مدعی است که این سامانه یکپارچه کاملا بومی بوده و برای شناسایی و خنثی‌سازی هواپیماهای بدون سرنشین متخاصم ساخته شده است. این طرح که در دو ماه گذشته به صورت کاملا محرمانه بوده یک چتر واقعی برای مقابله با پهپادهای ترکیه در جزایر و نقاط حساس سراسر یونان در حال راه‌اندازی است.

برخی منابع خبری از کمک رژیم موقت صهیونیستی به یونان در ساخت این چتر ضد پهپادی خبر دادند و نوشتند این سامانه در حال استقرار که از فناوری (رژیم) اسرائیل استفاده می‌کند، اساساً به گونه‌ای است که درقابلیت پرواز پهپادهای دشمن بالقوه ایجاد اختلال می‌کند. هدف این سامانه اساساً «کور کردن» پهپادهای تهدید کننده است تا آنها نتوانند ماموریت خود را کامل کنند.

این سامانه نسخه‌ای ضد پهپاد با نیازهای خاص یونان و سازگار شده است. جزئیات این برنامه در هفته‌های اخیر به بیرون درز پیدا کرد که باعث آزردگی دولتمردان یونان شد.

این در حالی است که به تازگی طرح خرید سه فروند پهپاد «ام کیو-۹» آمریکا با ایستگاه‌های فرماندهی آنها با هزینه‌ای حدود ۴۰۰ میلیون یورو به کمیسیون مربوطه در مجلس یونان ارائه می‌شود.

روابط بین ترکیه و یونان، دو عضو ناتو  اغلب دچار تنش بوده به طوری که سال گذشته  این روابط به شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی با هم روبرو شدند. ترکیه بارها اعلام کرده که از یونان می‌خواهد تا راه حل‌های سیاسی مسالمت آمیز را  تا راه حل‌های تهاجمی اتخاذ کند.

این دو کشور همواره همدیگر را به  نقض حریم هوایی و دریایی همدیگر متهم می‌کنند. آتن به ویژه به طور هفتگی ترکیه را به نقض حریم هوایی خود در شرق دریای اژه متهم  می‌کند. ترکیه نیز مدعی نظامی کردن جزایر دریای اژه  و عمل نکردن به توافقنامه‌های قبلی  بین  دو کشور است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها