در پی تنش میان پکن و توکیو بر سر جزایر مورد مناقشه

چین: اقدامات ما در جزایر دیائو قانونی است

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که ژاپن حق ندارد به فعالیت های این کشور در آب های جزایر دیائو معترض باشد.

چین: اقدامات ما در جزایر دیائو قانونی است
کد خبر: 561961
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۴ ۲۰:۱۲:۳۲

سخنگوی وزارت خارجه چین، اقدامات گارد ساحلی این کشور علیه کشتی های ماهیگیری ژاپن در آب های مورد مناقشه جزایر دیائو را قانونی ارزیابی کرد.

به گزارش مهر، به نقل از اسپوتنیک، «ژائو لیجیان» روز سه شنبه در کنفرانس خبری وزارت خارجه چین اعلام کرد: چین اقدامات قایق های گارد ساحلی خود علیه کشتی های ماهیگیری ژاپنی در آب های نزدیک جزایر مورد مناقشه دیائو را کاملا قانونی می داند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در اظهاراتی گفت: دیائو و جزایر وابسته به آن بخشی از قلمرو چین بوده اند. فعالیت کشتی های چینی در آب های مجاور (این جزایر) مشروع و قانونی است. ژائو در ادامه به ژاپن هشدار داد که این کشور حق انگشت گذاشتن بر فعالیت های کشتی های چینی در این آب ها را ندارد.

روز دوشنبه «یوشیماسا هایاشی» وزیر خارجه ژاپن اعلام کرد که دولت ژاپن اعتراض دیپلماتیک خود را به پکن در خصوص دو کشتی گشت زنی چینی در آب های جزایر سنکاکو اعلام کرده است. به گفته این مقام دولت توکیو کشتی های چینی صبح روز دوشنبه سعی در نزدیک شدن به قایق های ماهیگیری ژاپنی را داشته اند. این پانزدهمین تنش ژاپن و چین بر سر این جزایر مورد اختلاف در سال جاری است.

دو کشور ژاپن و چین سالهاست ادعای مالکیت بر جزایر سنکاکو را دارند. ژاپن می گوید که از سال ۱۸۹۵ بر این جزایر حاکمیت دارد. در حالی که استناد چین به نقشه های سالهای ۱۷۸۳ و ۱۷۸۵ برای مالکیت این جزایر است. جزایر مذکور در ژاپن سنکاکو و در چین با نام دیائو شناخته می شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها