کد خبر: 561681
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۳ ۱۵:۵۰:۳۳
| |

هشدار اندیشکده انگلیسی درباره خطر قطع گاز روسیه بر اقتصاد اروپا

یک اندیشکده برجسته انگلیسی هشدار داد که اگر روسیه صادرات گاز به اروپا را قطع کند، این قاره با یک "رکود شدید" اقتصادی مواجه خواهد شد.

هشدار اندیشکده انگلیسی درباره خطر قطع گاز روسیه بر اقتصاد اروپا
کد خبر: 561681
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۳ ۱۵:۵۰:۳۳

مرکز تحقیقات اقتصاد و بازرگانی (CEBR) انگلیس تصریح کرد که رکود عمیق اقتصادی در اثر قطع گاز روسیه، یک خطر «قطعی» بشمار می‌رود. این اندیشکده انگلیسی در گزارش خود آورده است:‌ به نظر می‌رسد (ولادیمیر) پوتین قصد دارد دولت‌های اروپایی را تحت فشار قرار دهد، زیرا به این نتیجه رسیده است که هزینه توقف صادرات گاز برای کشورهای اروپایی بیشتر از آسیبی است که روسیه متحمل و منجر به تعطیلی تاسیسات صنعتی در اروپا خواهد شد.

به گزارش ایرنا، مرکز تحقیقات اقتصاد و بازرگانی انگلیس خطر رکود اقتصادی اروپا در زمستان امسال را ۴۰ درصد برآورد می کند.

اروپا ۴۰ درصد از گاز و زغال‌سنگ مصرفی، همچنین یک چهارم نفت و محصولات نفتی خود را از روسیه تأمین می‌کند. در شرایط فعلی، قطع کامل واردات گاز روسیه و جایگزین کردن منابع دیگر برای اروپا غیرممکن است. اتحادیه اروپا در نهایت می‌تواند وابستگی خود به گاز روسیه را در سال جاری از ۴۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش دهد. بدین ترتیب وابستگی اروپا نیز به منابع انرژی روسیه در سطح بالایی است.

این درحالیست که شرکت انرژی دولتی گازپروم روسیه صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم را حدود 60 درصد کاهش داده و ناظران پیش‌بینی می‌کنند که روسیه مرمت این خط لوله را بهانه خواهد کرد تا انتقال گاز به اروپا را مسدود کند.

گازپروم کاهش جریان گاز در ماه‌های اخیر را به تاخیر در تعمیرات گروه فناوری و صنعتی زیمنس آلمان نسبت داده که به تحریم‌های غرب علیه روسیه پیوسته است. تحریم‌های غرب بر روسیه تجهیزات کلیدی برای بهره‌برداری از خط لوله گاز نورد استریم را در خارج از کشور با مشکل مواجه کرده است و این امر نشان می‌دهد که انتقال محموله‌ها از طریق این مسیر حیاتی به آلمان ممکن است برای مدتی محدود شود.

اتحادیه اروپا ششمین بسته تحریمی علیه روسیه را در دوم ژوئن (۱۲ خرداد) تصویب کرد که موضوع اصلی آن تحریم نفت انتقالی روسیه از طریق دریا است که قرار می باشد تا شش ماه دیگر اجرایی شود. بنابراین به گفته «ولادیمیر چیزوف» نماینده روسیه در اتحادیه اروپا واضح است که دیگر چیزی برای تحریم نمانده است و اگر آنها بخواهند بسته هفتم تحریم‌ها را علیه مسکو آماده کنند، تنها گاز برای تحریم کردن مانده است. در بسته ششم تحریم‌ها نیز بسیاری از کشورها معاف هستند و این نشان می‌دهد که به این زودی‌ها نمی‌توانند گاز روسیه را تحریم کنند.

«سون استن» اقتصاددان ارشد اروپا در گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده است که «تحریم کامل» خطوط لوله گازی که از روسیه وارد خاک اروپا می‌شوند، افزایش تولید ناخالص داخلی منطقه یورو را تا ۲.۲ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش می‌دهد.

گازپروم تحویل گاز به مشتریانش در لهستان، بلغارستان، فنلاند، هلند و دانمارک و همچنین عرضه به آلمان تحت قرارداد با شرکت «شل انرژی اروپا» را پس از این که حاضر نشدند به دستور «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، برای پرداخت پول گاز به روبل عمل کنند، قطع کرد. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دو هفته پیش در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه نسبت به احتمال استفاده روسیه از گاز به عنوان اهرم فشار در فصل زمستان هشدار داد.

جوسپ بورل در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان کرد که روسیه به تدریج در حال کاهش صادرات گاز به اروپاست. وی افزود که انتقال گاز روسیه به برخی کشورها ۱۰۰ درصد قطع شده و برخی دیگری هم تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه با بیان اینکه گاز در فصل تابستان به عنوان یک سلاح استراتژیک بشمار نمی‌رود بعید دانست که روسیه در این مقطع صادرات آن را قطع کند. وی با این حال هشدار داد: زمستان ممکن است اوضاع دشوار شود و باید اماده باشیم که روسیه از گاز به عنوان سلاح استفاده کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها