کد خبر: 561616
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۳ ۱۲:۰۷:۱۰
| |

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس:

خیلی پیشتر تصمیم داشتم در حمله به اوکراین شرکت کنم

رئیس‌جمهور بلاروس - نزدیکترین متحد رهبر کرملین - گفت که کشورش در عملیات نظامی خود در اوکراین به عنوان بخشی از تعهد دیرینه به "دولت اتحادیه" کاملاً پشت روسیه ایستاده است.

خیلی پیشتر تصمیم داشتم در حمله به اوکراین شرکت کنم
کد خبر: 561616
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۳ ۱۲:۰۷:۱۰

الکساندر لوکاشنکو که از سال ۱۹۹۴ در بلاروس قدرت است و در غرب متهم به نقض حقوق بشر است، به نیروهای روسیه اجازه داده است تا از خاک کشورش برای حمله به اوکراین استفاده کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که سخنان رهبر بلاروس یک "سیگنال" است و اقدامات وی باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد. برخی از مقامات اوکراینی پیش‌بینی می‌کنند که بلاروس به زودی مستقیماً درگیر درگیری خواهد شد.

لوکاشنکو در مراسمی به مناسبت سالگرد آزادسازی مینسک توسط نیروهای شوروی در جنگ جهانی دوم گفت که از همان روز اول حمله به اوکراین حمایت خود را از پوتین اعلام داشته است.

لوکاشنکو در این گردهمایی گفت: "امروز، ما به دلیل اینکه تنها کشوری در جهان هستیم که از روسیه در مبارزه با نازیسم حمایت می‌کند مورد انتقاد قرار می‌گیریم. ما از روسیه حمایت می‌کنیم و به حمایت خود ادامه خواهیم داد." و آنهایی که از ما انتقاد می‌کنند، آیا نمی‌دانند که ما چنین اتحاد نزدیکی با فدراسیون روسیه داریم؟... که ما عملاً یک ارتش متحد داریم. اما شما همه اینها را می‌دانستید. ما در کنار روسیه خواهیم ماند.

بلاروس از اواسط دهه ۱۹۹۰ متعهد به یک "دولت اتحادیه" با روسیه بوده است، اما پیشرفت کمی در اجرای این طرح حاصل شده است و در سال گذشته لوکاشنکو تاکید کرد که کشورش باید "حاکمیت" خود را حفظ کند. با این حال، لوکاشنکو به طور فزاینده ای به کرملین وابسته شده است، زیرا با حمایت روسیه و سرکوب امنیتی، اعتراضات گسترده تظاهرکنندگان را که او را به تقلب در انتخابات مجدد خود در سال ۲۰۲۰ متهم می کردند، مهار کرد.

زلنسکی به نقل از رسانه های اوکراینی به خبرنگاران در کی‌یف گفت که اظهارات لوکاشنکو یک تحول "خطرناک" است. زلنسکی در کنار نخست وزیر استرالیا گفت: بیانیه لوکاشنکو در مورد ارتش متحد با روسیه بیش از هر چیز برای مردم بلاروس خطرناک است. او نباید بلاروس را به جنگ روسیه علیه اوکراین بکشاند. من معتقدم که این یک سیگنال خطرناک است. و من معتقدم که همه ما نتایج این سیگنال را خواهیم دید."

لوکاشنکو در مصاحبه‌ای با آژانس خبری بلتا نیز گفت: آنهایی که ما را سرزنش می‌کنند، نمی‌دانند که ما متحد نزدیک فدراسیون روسیه هستیم؟ ما با آنها یک کشور متحد و مستقل قوی و واحد می‌سازیم. ما دو ملت مستقل در یک اتحاد هستیم.

وی ادامه داد: آنها نمی‌دانند که ما یک گروه واحد از نیروهای مسلح را مدت‌هاست که در اتحاد بلاروس و روسیه ایجاد کرده‌ایم؟ این یک ارتش متحد است. شما تمامی اینها را می‌دانید اما هنوز هم ما را سرزنش می‌کنید. ما با روسیه همیشه برادر بوده و هستیم. حضور ما در "عملیات ویژه" خیلی پیشتر از اینها توسط من تصمیمش گرفته شده بود.

لوکاشنکو همچنین گفت، در نخستین روز حمله روسیه به اوکراین بلاروسی‌ها اجازه ندادند تا کسی از پشت به سوی روس‌ها شلیک کند. بلاروسی‌ها از قلعه "برست" تا مرزهای جنوبی دفاع کردند تا از روس‌ها در برابر خنجر از پشت سربازان ناتو دفاع کنند. بر این باورم که ناتو تعداد نیروهای مسلح خود را در شرق اروپا ده‌ها بار افزایش داد تا به مبارزه بپردازد. بلاروس باید بایستد و پیروز شود.

رئیس جمهوری بلاروس همچنین افزود، به ارتش دستور داده تا مراکز تصمیم گیری مخالفان در مینسک را هدف قرار دهند چون این افراد نمی‌خواهند علیه اوکراین بجنگند و یک صلح بد بهتر از یک جنگ خوب است.

رئیس جمهوری بلاروس ضمن تهدید اوکراین به انجام حمله تلافی جویانه فوری گفت: آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد تنها آغاز است و ظاهرا یکی از عناصر تغییر شکل بزرگ جهانی محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها