کد خبر: 561240
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ۱۶:۴۵:۰۲
| |

انتقاد حکمتیار از عدم بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان

رهبر حزب اسلامی افغانستان ضمن انتقاد از عدم حضور زنان در نشست علما خواستار بازگشایی مدارس دخترانه در این کشور شد.

انتقاد حکمتیار از عدم بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان
کد خبر: 561240
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ۱۶:۴۵:۰۲

«گلبدین حکمتیار»، رهبر حزب اسلامی افغانستان طی سخنانی از عدم حضور زنان در نشست علمای افغانستان انتقاد کرد. 

به گزارش فارس، وی گفت: اسلام به زنان اجازه حضور در چنین نشست مهمی را فراهم کرده و طالبان نیز باید شرایط حضور این قشر از جامعه را در این نشست علما فراهم کند. 

این سیاستمدار افغانستان در ادامه به موضوع آموزش زنان اشاره کرد و گفت: «امارات اسلامی باید هرچه زودتر مشکل آموزش دختران را حل کند و در غیراین صورت خانواده مجبور به مهاجرت از کشور خواهند شد. »

رهبر حزب اسلامی افغانستان همچنین خواستار بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان شد. 

دختران افغان

پیش از این نیز یک مقام ارشد طالبان نیز خواستار بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان شده و گفته بود که اسلام حقوق زنان برای آموزش را به رسمیت شناخته است.

شیرمحمد عباس استانکزی، معاون وزیر خارجه طالبان در اظهارات بی‌سابقه‌ای نسبت به این تصمیم حکومت واکنش نشان داد و گفت که ممانعت از تحصیل دختران نقض حقوق نیمی از جمعیت افغانستان است.

استانکزی در انتقادی تند خطاب به مقامات حکومت سرپرست گفت که راه ندادن دختران به مدرسه راه حل نیست.

وی افزود: «در افغانستان تا به حال هیچ‌کس حقوق شرعی زنان را در مناطق روستایی نداده است. تا به حال بیوه، حق ازدواج ندارد. اگر زنی حق ارث بخواهد، تمام دنیا بر خلاف شرع به او می‌خندند. حق تعلیم برایش داده نمی‌شود. این زنان اسلام و شریعت را کجا خواهند آموخت؟ در مدرسه باید بیاموزند، مگر نه؟ این وظیفه دولت است که جلوی فساد را بگیرد. زنان باید از حقوقی که خدا، پیامبر و فرهنگ افغانستان حکم می‌کند برخوردار شوند.»

مدارس دولتی دخترانه به ویژه دبیرستان‌ها در افغانستان با گذشت بیش از 9 ماه از تسلط طالبان بر این کشور همچنان تعطیل است. در طول این مدت این اقدام واکنش‌های گسترده‌ای جهانی را در پی داشته و طالبان از این ناحیه همواره تحت فشار بوده است.

به دنبال تحولات سیاسی اخیر و پس از گذشت 9 ماه از استقرار دولت جدید در افغانستان، دختران بالاتر از کلاس ششم همچنان از رفتن به مدرسه در این کشور محروم هستند.

طالبان «محیط نامناسب» را دلیل تعطیلی مدارس دختران عنوان و اعلام کرد که برای بازگشایی مدارس باید لباس مناسب با فرهنگ افغان برای دختران طراحی شود.

پیش از این مقامات گروه طالبان به دنبال فشارهای داخلی و جامعه جهانی اعلام کرده بودند که با آغاز سال جدید تعلیمی در افغانستان ( اول فروردین) مدارس دخترانه را باز خواهند کرد، اما وزارت آموزش و پروش دولت موقت طالبان در روزی که قرار بود مدارس دخترانه بازگشایی شود، از ادامه تعطیلی مدارس تا اطلاع ثانوی خبر داد.

این تصمیم طالبان با واکنش‌ها و انتقادات داخلی و بین‌المللی بسیاری مواجه شد. به‌طوری که چندی پیش سرپرست وزارت آموزش طالبان اعلام کرد که این گروه برای بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان از سوی جهان تحت فشار است.

اما طالبان در واکنش به درخواست‌های داخلی و خارجی برای بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان اعلام کرد که به‌هیچ‌ عنوان با آموزش دختران مشکلی نداشته و به زودی باز خواهند شد. 

«مولوی نورالله منیر» سرپرست وزارت آموزش طالبان نیز با تاکید بر این موضوع گفت که دختران دانش‌آموز به‌زودی با مکانیسم جدیدی در مدارس حاضر خواهند شد.

پس از این اظهارنظر، «انس حقانی»، یکی از اعضای ارشد طالبان نیز به بسته بودن مدارس دخترانه واکنش نشان داد و در یک گردهمایی در ولایت خوست از برگزاری نشستی میان عالمان دینی برای رفع مشکل بازگشایی مدارس دخترانه خبر داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها