اعتراضات بی‌سابقه منطقه خودمختاری در ازبکستان علیه اصلاحات

مقام‌های ازبکستان امروز (شنبه) اعلام کردند، اعتراضات بی‌سابقه مردمی در جمهوری خودمختاری در این کشور علیه اصلاحات برنامه‌ریزی شده قانون اساسی که وضعیت این منطقه را تغییر می‌دهد، برگزار شده است.

اعتراضات بی‌سابقه منطقه خودمختاری در ازبکستان علیه اصلاحات
کد خبر: 561224
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ۱۵:۱۴:۰۴

منطقه «قره‌ قالپاقستان» واقع در شمال غرب ازبکستان منزلگاه ازبک‌های قره‌ قالپاق‌ است که یک گروه اقلیت قومی با زبان مختص به خودشان به شمار می‌روند. در حال حاضر طبق قانون اساسی ازبکستان این مکان، یک جمهوری خودمختار کوچک در داخل خاک این کشور آسیای میانه محسوب می‌شود که حق برگزاری یک رفراندوم برای جدایی از این کشور را دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، معنی این کلمۀ مرکب ترکی، «سیاه کلاه» است و مردم این سرزمین «سیاه کلاهان» (قره قالپاق)، کشورشان «سیاه کلاهستان» (قره قالپاقستان) و زبان‌شان «سیاه کلاهستانی» (قره قالپاقی) است.

بر اساس نسخه جدید قانون اساسی ازبکستان که قرار است رفراندوم مرتبط با آن در ماه‌های پیشرو برگزار و تغییراتی در آن ایجاد شود، دیگر اشاره‌ای به حق حاکمیت یا حق جدایی برای این منطقه خودمختار نمی‌شود.

به گفته وزارت کشور ازبکستان، در نتیجه یک بدفهمی از اصلاحات قانون اساسی، گروهی از ساکنان این منطقه خودمختار در مرکز این منطقه به نام "نوکوس" دست به راهپیمایی زده و یک راهپیمایی را در بازار مرکزی این شهر در روز جمعه برگزار کردند.

همچنین، دولت منطقه خودمختار قره‌ قالپاقستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که معترضان تلاش کردند تا ساختمان‌های دولتی را تصرف کنند و این مساله باعث شد تا پلیس وارد عمل شود و رهبران اعتراضات را که همچنان معترضان را به مقاومت تشویق می‌کردند، دستگیر کند.

نظم هم اکنون در این شهر با جمعیت دو میلیون نفری برقرار شده است.

تغییرات در قانون اساس مربوط به قره‌ قالپاقستان تنها بخشی از اصلاحات گسترده از سوی شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان است. اگر این تغییرات مورد تایید قرار گیرند، باعث تقویت موضع میرضیایف شده و به او اجازه می‌دهد تا بار دیگر برای دو دوره دیگر هم کاندید شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها