کد خبر: 559650
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۲ ۱۵:۲۴:۳۲
| |

ناتو و امنیت صادرات غلات از اوکراین محور رایزنی کابینه جانسون در ترکیه

وزرای امورخارجه و دفاع انگلیس با هدف گفت‌وگو در خصوص امنیت صادرات غلات از اوکراین و عضویت دو کشور فنلاند وسوئد در ائتلاف نظامی پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) که آنکارا تمایلی چندانی به آن ندارد راهی ترکیه شده‌اند.

ناتو و امنیت صادرات غلات از اوکراین محور رایزنی کابینه جانسون در ترکیه
کد خبر: 559650
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۲ ۱۵:۲۴:۳۲

لیز تراس در یک نشست خبری مشترک با مولود چاووش اوغلو همتای ترک خود درآنکارا مدعی شد: امنیت اروپا به دلیل جنگ وحشتناکی که روسیه در اوکراین به راه‌انداخته، تهدید می شود. در این رابطه انگلیس و ترکیه از نزدیک با هم همکاری می کنند.

به گزارش ایرنا، وی در اظهارات خود که نسخه مکتوب آن از طریق وزارت خارجه انگلیس در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، با بیان اینکه «ما در تلاش هستیم تا غلات را از اوکراین خارج کنیم» بار دیگر مدعی شد: پوتین در حال تبدیل گرسنگی به سلاح است، او از امنیت غذایی به عنوان ابزار بی رحمانه جنگی استفاده می کند.او بنادر اوکراین را مسدود کرده  و صادرات 20 میلیون تُن غلات به سرتاسر جهان را متوقف و دنیا را مجبور به پرداخت باج کرده است.

وی همچنین عنوان کرد که دو طرف درباره نشست هفته آینده سران ناتو که قرار است در اسپانیا برگزار شود گفت‌وگو کردند. تراس یاداور شد که انگلیس از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو بسیار حمایت می کند و افزود: ما معتقدیم که پیوستن هر دو کشور، دفاع و امنیت جمعی ما را تقویت خواهد کرد.

وی ادامه داد: انگلیس و ترکیه برای کاهش پیامدهای جنگ روسیه علیه اوکراین از نزدیک با یکدیگر همکاری می کنند و این باید با خروج غلات اوکراین شروع شود.

تراس با بیان اینکه انگلیس از طرح سازمان ملل متحد برای انتقال امن محموله‌های غلات از بنادر اوکراین حمایت می‌کند افزود: بسیار واضح است که بنادر اوکراین باید محافظت شوند. ما در این زمینه تخصص خود را ارائه خواهیم داد، اما این امر مستلزم تلاش بین‌المللی است. وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: نمی توان به روسیه اجازه داد که صادرات غلات را به تعویق بیندازد و ضروری است که در یک ماه آینده، قبل از برداشت جدید گندم اقدام شود.

هم زمان وزیر دفاع انگلیس، بن والاس هم با مقامات ترک در خصوص حمایت لندن از کشتی‌های حامل غلات از اوکراین گفت‌وگو کرد. او همچنین تلاش کرد تا طرف ترک را برای موافقت با عضویت فنلاند و سوئد در ائتلاف ناتو متقاعد کند اما گفته می‌شود که هنوز پیشرفتی در این زمینه و طرح سازمان ملل برای انتقال غلات از بنادر اوکراین رخ نداده است.

روسیه و اوکراین روی هم حدود ۳۰ درصد از عرضه جهانی گندم را برعهده دارند. حدود ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به صادرات غلات اوکراین وابسته هستند.

سازمان ملل پیش از این هشدار داده بود که اگر بنادر اوکراین که به دلیل جنگ بسته شده‌اند، بازگشایی نشوند، میلیون‌ها نفر در جهان با خطر گرسنگی مواجه خواهند شد.

در آغاز سال ۲۰۲۲ حدود ۲۷۶ میلیون نفر در سراسر جهان با گرسنگی حاد مواجه بودند، اما انتظار می‌رود در صورت ادامه درگیری در اوکراین، ۴۷ میلیون نفر به این افراد به ویژه در کشورهای جنوب صحرای آفریقا افزوده شود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پیشتر گفته بود که اگر کی‌یف بنادر خود را مین زدایی و صادرات محموله‌ها را از طریق بنادر تحت کنترل روسیه مانند بردیانسک و ماریوپل تضمین کند، مسکو عبور بدون مانع کشتی‌ها با محموله غلات اوکراینی را تضمین می‌کند. 

مقام‌های ترکیه وعده داده‌اند که امنیت محموله‌های غلات اوکراین را از طریق دریای سیاه تضمین کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها