کد خبر: 559481
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۱ ۱۶:۴۰:۰۶
| |

داده‌های ماهواره‌های هواشناسی چین در دسترس جهانیان

​محققان چینی اخیرا اعلام کرده‌اند داده‌های ثبت شده توسط دو ماهواره هواشناسی سری "فنگیون"(Fengyun) این کشور با کاربران جهانی به اشتراک گذاشته خواهد شد.

داده‌های ماهواره‌های هواشناسی چین در دسترس جهانیان
کد خبر: 559481
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۱ ۱۶:۴۰:۰۶

"ژوانگ گوتای" (Zhuang Guotai)، رئیس اداره هواشناسی چین در هفتاد و پنجمین اجلاس شورای اجرایی سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد که داده‌های ثبت شده توسط دو ماهواره هواشناسی سری "فنگیون"(Fengyun) این کشور با کاربران جهانی به اشتراک گذاشته خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از چاینا دیلی، ماهواره‌های "فنگیون 3 ای"(Fengyun ۳E) و "فنگیون ۴B" (Fengyun ۴B) برای کمک به نظارت و پیش‌بینی آب و هوا و همچنین پیشگیری و کاهش بلایا استفاده می‌شوند.

فنگیون ۴B که در ژوئن سال گذشته میلادی پرتاب شد، می‌تواند از فاصله ۲۵۰ متر نیز تصاویری با وضوح بالا ثبت کند تا به نظارت بهتر بر آب و هوا کمک کند.

فنگیون ۳E، اولین ماهواره هواشناسی غیرنظامی جهان نیز یک ماه بعد و در ماه ژوئیه سال گذشته میلادی به منظور بهبود پیش‌بینی آب و هوای جهانی و ثبت داده‌های جهانی در هر شش ساعت، پرتاب شد.

 ماهواره هواشناسی Fengyun ۳E سوار بر موشک لانگ مارچ ۴ سی پرتاب شد.

FY-۳E به ۱۱ محموله سنجش از دور مجهز است و اولین ماهواره هواشناسی جهان در مدار صبح زود(early morning orbit) برای خدمات شهری بود.

این ماهواره که با عمر هشت ساله طراحی شده است، عمدتا دمای جو، رطوبت و سایر پارامترهای هواشناسی را برای برنامه‌های پیش‌بینی عددی اندازه‌گیری می‌کند و با این داده‌ها وضعیت پیش‌بینی آب و هوای چین را بهبود می‌بخشد.

همچنین برای پاسخگویی بهتر به تغییرات آب و هوایی و پیشگیری و کاهش بلایای جوی، بر برف و یخبندان جهانی، دمای سطح دریا، بلایای طبیعی و محیط زیست نیز نظارت دارد.

علاوه بر این، ماهواره یاد شده بر محیط خورشید و فضا و تأثیرات آنها و همچنین داده‌های یونوسفر برای برطرف کردن نیازهای چین در زمینه پیش‌بینی وضعیت هوا و خدمات پشتیبانی نظارت می‌کند.

ماهواره و موشک مذکور توسط آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای ساخته شده است که این آکادمی نیز تحت نظارت شرکت علوم و فناوری هوافضای چین فعالیت می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها