مکرون اکثریت حزبی در پارلمان را از دست داد

حزب امانوئل مکرون برای حفظ اکثریت در پارلمان باید دست کم ۲۸۹ کرسی را حفط می‌کرد اما اکنون نتایج نشان می‌دهد که او از ۳۰۰ کرسی در پارلمان قبلی تنها ۲۴۵ کرسی را حفظ خواهد کرد.

مکرون اکثریت حزبی در پارلمان را از دست داد
کد خبر: 558913
|
۱۴۰۱/۰۳/۳۰ ۰۹:۳۹:۰۹

 تنها دو ماه پس از انتخاب مجدد امانوئل مکرون به سمت رئیس‌‍‌جمهوری فرانسه، او و حزب حاکم با از دست دادن ۵۵ کرسی، اکثریت در پارلمان این کشور را از دست داد و اکنون باید علاوه بر ترمیم کابینه، برای پیشبرد لوایح اصلاحاتی خود با ائتلاف نوظهور «نوپ» که متشکل از احزاب چپ و سبز است چانه‌زنی کنند.

به گزارش بی بی سی، روز یکشنبه ۱۹ ژوئن، در آخرین دور انتخابات پارلمانی، سرنوشت ۵۷۷ کرسی مشخص شد و آن طور که وزارت کشور فرانسه در نخستین ساعات بامداد دوشنبه اعلام کرد حزب آقای مکرون با از دست دادن ۵۵ کرسی دیگر اکثریت ۳۰۰ کرسی که در ماه آوریل و به هنگام پیروزی آقای مکرون در برابر مارین لوپن داشت را از دست داده است.

اگر چه بنا بر اعلام نتائج نهایی از سوی وزارت کشور فرانسه حزب میانه رو آقای مکرون با کسب ۲۴۵ کرسی همچنان بزرگترین سهم از ۵۷۷ کرسی پارلمان را در اختیار دارد اما حزب او دیگر از حد نصاب برای اکثریت مجلس که ۲۸۹ کرسی است بسیار فاصله دارد و حالا برای پیش برد طرح های خود و حتی زمامداری باید به دنبال ائتلاف با دیگر احزاب اصلی برود که اتفاقا همگی یکشنبه شب خوشحال بودند.

پیروزی بزرگ در انتخابات یکشنبه به ائتلاف نوپ - متشکل از احزاب چپ و سبز رسید که توانستند ۱۴۵ کرسی به دست آورد.

حزب راست افراطی مارین لوپن هم با کسب ۸۹ کرسی به بزرگترین حزب راست گرای پارلمان فرانسه بدل شد.

نتائج مایوس کننده حزب امانوئل مکرون به حدی بود که الیزابت بورن، نخست وزیر آن را در طول تاریخ مدرن فرانسه بی همتا خواند و از آن به عنوان یک ریسک در کنار سایر تهدیدهای داخلی و بین المللی برابر دولت فرانسه یاد کرد هر چند وعده داد از صبح دوشنبه به دنبال تشکیل یک اثتلاف کارا با سایر احزاب برود.

پیشنهاد امانوئل مکرون برای افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۵ اکنون با دیوار سختی به نام ائتلاف نوپ بر خواهد خورد که اتفاقا مدعی است سن بازنشستگی را از ۶۲ به ۶۰ کاهش خواهد دارد.

اکنون ائتلاف چپ-سبز به رهبری ژان لوک ملانشون با کسب رتبه دوم در انتخابات پارلمانی، تهدیدی برای آقای مکرون برای زمامداری کشور به حساب می‌آید.

علاوه بر کاهش سن بازنشستگی، این ائتلاف وعده داده که افزایش قیمت ۱۰۰ کالای ضروری را متوقف و یک میلیون شغل ایجاد کند.

همزمان با از دست دادن اکثریت در پارلمان، آقای مکرون باید احتمالا برخی از وزرای کابینه خود را عوض کند و آنها را با وزرای جدیدی که مورد وفاق این ائتلاف باشد جایگزین کند.

در همین حال، به نظر می‌رسد ژان لوک ملنشون، رهبر ائتلاف نوپ، با کنار هم آوردن احزاب جریان اصلی توانسته اثتلاف بزرگی شکل دهد و طیف گسترده‌ای از رای‌دهندگان را پشت خود جمع کند.

نوپ مخفف اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی است.

او روز یکشنبه خطاب به هواداران گفت که حزب حاکم ضربه بسیار بزرگی متحمل شده و اکنون فرصت‌های فراوانی در دستان ائتلاف چپ-سبز است.

مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی اجتماع ملی هم روز یکشنبه با خوشحالی و حس پیروزی مقابل هواداران خود ظاهر شد و به آنها گفت: «دوره ماجراجویی‌های امانوئل مکرون به سر آمده» و او اکنون باید به کار در دولتی که در پارلمان اقلیت دارد تن دهد.

حزب جمهوری‌خواه راست‌گرا هم از نتایج خوشحال است چرا که آنها هم توانستند با حفظ کرسی‌های خود به نگرانی هواداران از کوچک شدن سهم این حزب در پارلمان پاسخ دهند. کریستین جیکوب، دبیرکل این حزب نتایج این انتخابات را «شکستی گزنده» برای امانوئل مکرون خواند.

در ماه آوریل گذشته که امانوئل مکرون توانست با فاصله قابل توجهی مارین لوپن را در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شکست دهد، حزب او ۳۰۰ کرسی در پارلمانی که دوره آن رو به پایان بود داشت اما آن طور که نتایج انتخابات امروز نشان داد حزب آقای مکرون ۲۴۵ کرسی را حفظ خواهد کرد، او برای حفظ اکثریت دست کم به ۲۸۹ کرسی نیاز داشت. حزب او در این انتخابات حتی فراتر از پیش‌بینی نظرسنجی‌ها کرسی از دست داده است.

تفاوت در سیاست‌ها

با تغییر ساختاری چینش کرسی‌ها در پارلمان فرانسه اکنون سیاست‌ها و برنامه‌های دو حزب اصلی مقابل یکدیگر قرار خواهد گرفت. از یک سو حزب میانه‌رو امانوئل مکرون همچنان مدعی ارایه «روشی جدید» برای حکومت‌داری در فرانسه است و به مردم این کشور پیشنهاد داده که:

یک «شورای ملی برای بنیان‌نو» متشکل از مردم در مناطق مختلف ایجاد کند تا این شورا زمینه را برای دموکراتیک‌تر کردن حکومت‌داری در فرانسه ایجاد کند

با اصلاحات اساسی هزینه‌های بالای زندگی را تعدیل کند و به سوی اشتغال‌زایی حداکثری و همچنین به صفر رساندن تولید دی اکسید کربن حرکت کند

و بالاخره مهمترین بخش اصلاحات پیشنهادی دولت آقای مکرون که بنا دارد سن بازنشستگی را به تدریج به ۶۵ سال افزایش دهد

در برابر ائتلاف نوپ (چپ-سبز) وعده داده که:

سن بازنشستگی را از ۶۲ به ۶۰ کاهش دهد

حداقل دستمزد ماهانه را ۱۵ درصد افزایش دهد و به ۱۵۰۰ یورو در ماه برساند

افزایش قیمت کالاهای اساسی را متوقف و حدود یک میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد کند

ژان‌لوک ملانشون کیست؟

آقای ملانشون می‌گوید هدفش بازداشتن مکرون از تشکیل دولت آینده فرانسه است. او به همراه حزب سبز فرانسه، سوسیالیست‌ها و کمونیست‌ها ائتلافی به نام نوپ تشکیل داده‌ است.

در سال ۲۰۰۵، همزمان با همه‌پرسی بر سر عهدنامه تدوین قانون اساسی اتحادیه اروپا بحرانی سراسری احزاب رسمی و به ویژه حزب سوسیالیست فرانسه را در نوردید. چهره‌هایی مثل ژان‌لوک ملانشون مخالف تصویب این قانون بودند، در حالی که فرانسوا اولاند، رئیس جمهور پیشین فرانسه و نزدیکان او از رای "آری" دفاع می‌کردند یعنی همان‌ چیزی که محافظه‌کاران و راست‌های میانه‌رو می‌خواستند.

در نهایت، فرانسوی‌ها به طرح قانون اساسی اتحادیه اروپا "نه" گفتند. اما تنش‌های درون حزبی تا انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۷ ادامه یافت. پس از شکست سوسیالیست‌ها، ژان‌لوک ملانشون از حزب جدا شد و در سال ۲۰۰۹، "حزب چپ" فرانسه را تأسیس کرد؛ حزبی که به گفته او "هرگز با راست سازش نمی‌کند."

حزب چپ که بعدا به "فرانسه تسلیم‌ناپذیر" تغییر نام داد، با کمونیست‌ها و تعدادی دیگر از احزاب کوچک‌تر چپ فرانسه اتحاد کرد و در برخی انتخابات محلی و سراسری نیز موفقیت‌هایی به‌دست آورد. ملانشون سخنور قهاری است، می‌داند چه می‌خواهد و چه‌گونه بیانش کند. گفتمان رادیکالش دل جوانان زیادی را برد و امید به تغییر و اصلاح بنیادی نظام سیاسی کشور را زنده کرد.

ژان لوک ملانشون، در انتخابات اخیر ریاست جمهوری با فاصله‌ای اندک در جایگاه سوم ایستاد.

ژان لوک ملانشون در جریان فعالیت‌های چپ گرایانه‌اش در دهه ۱۹۷۰ از شغل دبیری و روزنامه‌نگاری دست کشید. او در زمان لیونل ژوسپین نخست وزیر سوسیالیست برای مدت کوتاهی به عنوان وزیر آموزش مشغول کار شد، اما در اوایل دهه ۲۰۰۰، از چرخش سوسیالیست‌ها به سمت راست ناامید شد.

او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷، ۱۹.۶ درصد آرا و در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲، ۲۱.۹۵ درصد آرا را به دست آورد و طیفی از رای‌دهندگان چپ را به سوی خود کشید.

او بلافاصله پس از انتخابات ریاست جمهوری شعار "نخست‌وزیر ملانشون" را پیش کشید.

در دوران ریاست جمهوری مکرون، آقای ملانشون ضمن مخالفت با سیاست‎های مکرون و از اعتراضات جلیقه زردها به نابرابری اقتصادی حمایت کرد.

البته آقای ملانشون پس از اعلام موضعش برای خروج فرانسه از پیمان ناتو هدف انتقادات بسیاری قرار گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها