کد خبر: 557338
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۲ ۱۹:۲۵:۵۳
| |

نماینده پارلمان اروپا:

غرب حق دارد به اوکراین بمب اتمی بدهد

نماینده پارلمان اروپا گفته است که غرب این حق را دارد تا اوکراین را در تقابل با روسیه به سلاح اتمی مجهز کند.

غرب حق دارد به اوکراین بمب اتمی بدهد
کد خبر: 557338
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۲ ۱۹:۲۵:۵۳

در حالیکه روسیه بارها تاکید کرده که قصد استفاده از سلاح اتمی را علیه اوکراین ندارد، نماینده پارلمان اروپا و وزیر امور خارجه سابق لهستان در اظهار نظری قابل تعمق گفته است که غرب می‌تواند به اوکراین برای دفاع از خود برابر روسیه سلاح اتمی بدهد.

​به گزارش فارس، به گزارش وبگاه شبکه خبری «راشاتودی» «رادوسلاو سیکورسکی» نماینده پارلمان اروپا و وزیر امور خارجه سابق لهستان روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی«اسپرسو» در اوکراین گفت: «غرب این حق را دارد که به اوکراین کلاهک‌های اتمی بدهد تا بتواند از استقلال خود را حفظ کند.»

سیکورسکی مدعی شد که روسیه «تفاهمنامه بوداپست» را نقض کرده است. بر اساس سند ۱۹۹۴ که توسط اوکراین، روسیه، انگلیس و ایالات متحده امضا شد، کی‌یف موافقت کرد که زرادخانه اتمی خود در دوران شوروی سابق را تسلیم کند و امضاکنندگان این تفاهمنامه قول دادند که به استقلال و حاکمیت و مرزهای موجود اوکراین احترام بگذارند.

سیکورسکی روز یکشنبه نیز موضع خود را تکرار و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه را متهم کرد که اوکراین را با سلاح اتمی تهدید می‌کند و غرب باید او را از این اقدام منصرف کند.

این در حالی است که «الکسی زایتسف»  از سخنگویان وزارت خارجه روسیه اخیرا برنامه ریزی برای استفاده از سلاح اتمی در اوکراین را رد کرد و گفت که  این ادعاها خلاف واقع است.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین نیز اخیرا تفاهمنامه بوداپست را در «نشست امنیتی مونیخ» در آلمان در مطرح کرد و هشدار داد که این ترتیبات دیگر کارایی  ندارد مگر اینکه امنیت کشور به طور کامل تضمین شود. وی گفت که اوکراین سلاح اتمی ندارد و کی‌یف تضمین امنیتی ندارد.

پوتین در واکنش گفت که دستیابی اوکراین به تسلیحات اتمی یک «تهدید واقعی» برای روسیه خواهد بود.

روسیه در 24 فوری (پنجم اسفند ۱۴۰۰) به دنبال شکست کی‌یف در اجرای مفاد توافقنامه‌های مینسک، که برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ امضا شد و در نهایت به رسمیت شناختن جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» توسط مسکو، به اوکراین حمله کرد.

کرملین از آن زمان خواسته که اوکراین به طور رسمی خود را یک کشور بی‌طرف اعلام کند و هرگز به ناتو به رهبری ایالات متحده ملحق نشود.

سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه نیز اخیرا از احتمال تولید تسلیحات اتمی توسط دولت اوکراین خبر داد. شویگو هشدار داد خطر تولید سلاح اتمی توسط رژیم کی‌یف و ساخت موشک‌های دارای قابلیت حمل این سلاح‌ها، واقعی است. (جزئیات بیشتر)

از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین، آمریکا و متحدانش تحریم‌های سنگینی را علیه روسیه اعمال کرده و از سوی دیگر کمک‌های مالی و تسلیحاتی متعددی به اوکراینی‌ها داشته‌اند. سخنگوی کرملین اخیراً هشدار داد عرضه تسلیحات سنگین و تجهیزات نظامی به اوکراین، امنیت اروپا را تهدید می‌کند و منجر به بی‌ثباتی می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها