کد خبر: 556710
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۹ ۱۸:۰۹:۱۵
| |

برنامه پاکستان برای واردات گندم از روسیه

نخست وزیر پاکستان تصمیم دارد تا برای اطمینان از امنیت غذایی در این کشور بر اساس توافقنامه بین ۲ دولت با روسیه، گندم مورد نیاز را از این کشور تامین نماید.

برنامه پاکستان برای واردات گندم از روسیه
کد خبر: 556710
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۹ ۱۸:۰۹:۱۵

در جلسه اخیر کابینه دولت پاکستان به ریاست «شهباز شریف» نخست وزیر، طرح واردات گندم از روسیه براساس یک قرارداد دولت با دولت بررسی شد. 

به گزارش ایرنا، به نقل از رسانه‌های پاکستانی، وزیر مشاور پاکستان در امور خارجه به اطلاع نخست وزیر این کشور رساند که تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه شامل اقلام غذایی نمی شود و با مذاکرات با مسکو برای واردات گندم مطابق با قرارداد میان دولت‌های ۲ کشور انجام شده است. 

نخست وزیر پاکستان تاکید کرد که واردات گندم از روسیه باید بر اساس G2G باشد و باید اطمینان حاصل شود که کیفیت این محصول مصرفی در پاکستان از استاندارد خوبی برخوردار است.

کشور پاکستان با جمعیت ۲۲۰ میلیون نفری تا قبل از سال ۲۰۱۹ اقدام به صادرات گندم مازاد تولید خود می‌کرد اما این روند در سراشیبی تند کاهش قرار گرفت تا جایی که دولتمردان این کشور همسایه شرقی ایران برای تامین مصرف داخلی گندم مجبور به واردات آن از بیرون شدند.

پاکستان تا سال ۲۰۱۹ در تولید گندم جایگاه هفتم در جهان را به خود اختصاص داده است. در عین حال این کشور سال ۲۰۲۱، ۸۰ درصد گندم وارداتی خود را از روسیه و اوکراین تامین کرده بود.

دولت شهباز شریف درحالی بر خریداری گندم از روسیه تاکید دارد که پیش تر وزیر دارایی پاکستان به واردات نفت با قیمت ارزان از روسیه تمایل نشان داد اما شرط آن را عدم تهدید اعمال تحریم‌های آمریکا تلقی کرد. 

در عین حال دولت فعلی پاکستان امیدوار است که میزان گندم تولیدی در سال جاری ۲۶.۱۷۳ میلیون تن برسد هر چند مسائلی همچون کمبود کود، آب و کاهش در کشت گندم نیز می‌تواند سطح تولید آن را تحت تاثیر قرار دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها