کد خبر: 556537
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۸ ۲۱:۰۱:۵۴
| |

ادعای آمریکا درباره قطعنامه ضد ایرانی:

به دنبال تقابل با تهران برای اهداف سیاسی نیستیم

نماینده آمریکا در نشست روز چهارشنبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره قطعنامه ضد ایرانی که از سوی واشنگتن و سه کشور اروپایی عضو برجام ارائه شده است، ادعا کرد که این اقدام با هدف تقابل برای اهداف سیاسی صورت نگرفته است.

به دنبال تقابل با تهران برای اهداف سیاسی نیستیم
کد خبر: 556537
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۸ ۲۱:۰۱:۵۴

«لورا هول‌گیت» با ایراد سخنانی در نشست شورای حکام ادعاهای ساختگی علیه ایران در خصوص مسائل پادمانی را تکرار و ادعا کرد: گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روشن می‌سازد که ایران همکاری اساسی لازم را برای حل نگرانی‌های جدی و برجسته پادمانی مربوط به مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده احتمالی در ایران ارائه نکرده است.

به گزارش ایرنا، «رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته پیش با انتشار گزارشی یکسویه و تحریک آمیز ادعا کرد که ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سوال‌های این سازمان درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده، ناکام بوده و به این ترتیب مسائل پادمانی که قرار بود در هماهنگی با توافق اسفند ماه گذشته میان ایران و آژانس حل و فصل شود، باقی مانده است.

بر همین اساس ایالات متحده آمریکا و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان قطعنامه‌ای را به شورای حکام ارائه داده‌اند که در آن از ایران خواسته شده تا «پیشنهاد مدیرکل آژانس در مورد تعامل بیشتر برای شفاف سازی و حل و فصل همه مسائل پادمان‌های باقی مانده را بلافاصله بپذیرد»

جمهوری اسلامی ایران قطعنامه پیشنهادی غرب را برخلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده دانسته و هشدار داده که هرگونه اقدام سیاسی در آژانس، با واکنش متناسب، موثر و فوری جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد.

نماینده ایالات متحده آمریکا در نشست امروز شورای حکام به گزارش شتابزده مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره و ادعا کرد: ایران توضیحاتی را ارائه نکرده است که از نظر فنی در رابطه با یافته های آژانس در آن مکان ها معتبر باشد. همچنین ایران مکان فعلی مواد هسته‌ای و/یا تجهیزات آلوده‌ای را که آژانس ارزیابی کرده است که در سال 2018 از تورقوزآباد منتقل شده است، به آژانس اطلاع نداده است. علاوه بر این، گزارش مدیرکل آژانس مجدداً تأکید می‌کند که فعالیت‌های هسته‌ای و مواد هسته‌ای مرتبط در لویسان-شیان اعلام نشده است.

این دیپلمات آمریکایی ادعا کرد: ما عمیقاً نگران هستیم که آژانس نمی تواند صحت یا کامل بودن توضیحات ایران را تأیید کند و در موقعیتی نیست که تضمین دهد برنامه هسته ای ایران منحصراً صلح آمیز است. با توجه به مدت زمان سپری شده و کوتاهی مکرر ایران در ارائه توضیحات موثق به آژانس علیرغم درخواست های متعدد آژانس، شورای حکام موظف است در حمایت از مدیرکل، دبیرخانه و رژیم پادمان بین المللی اقدامات مناسب را انجام دهد و ایران را نسبت به تعهدات پادمان خود پاسخگو بداند. ایران باید با آژانس همکاری کند تا به آن اجازه دهد تا دستور راستی آزمایی و نظارت خود را بدون تاخیر بیشتر انجام دهد.

هول‌گیت در همین پیوند به قطعنامه پیشنهادی کشورش و تروئیکا علیه ایران اشاره و ادعا کرد:‌ ما با شرکای خود از قطعنامه‌ای حمایت می‌کنیم که از ایران می‌خواهد برای انجام تعهدات قانونی خود به صورت فوری اقدام کند. ضروری است که ایران تمام اطلاعات و اسنادی را که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضروری می‌داند، به منظور شفاف‌سازی و حل و فصل مسائل خود در اختیار آژانس قرار دهد. تنها با ارائه چنین اطلاعاتی، مدیرکل قادر خواهد بود به این نتیجه برسد که مسائل باقی نمانده و در نتیجه نیاز به بررسی و اقدام بیشتر شورای حکام را برطرف می کند. در غیر این صورت، این مسائل به عنوان یک نگرانی برجسته برای شورا باقی خواهد ماند.

وی که زیاده‌خواهی‌ها و تعصبات دولت متبوعش منجر به توقف طولانی در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین شده است ادعا کرد که قطعنامه ضد ایرانی با اهداف سیاسی ارائه نشده است. او مدعی شد که اقدام صورت گرفته در چارچوب مسائل پادمانی است و در همین پیوند از تصمیم ایران برای قطع فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی ابراز تاسف کرد و گفت: چنانچه گزارش‌ها درباره اینکه ایران قصد دارد در واکنش به این قطعنامه شفافیت‌ها را کاهش دهد دقیق باشند این مسئله به شدت تأسف‌انگیز و برای نتایج دیپلماتیکی که ما به دنبال آن هستیم مضر است.

جمهوری اسلامی ایران امروز برخی از همکاری‌های با آژانس را که فراتر از پادمان بود و تنها بر مبنای حسن نیت صورت می‌گرفت، متوقف کرد. سازمان انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حُسن نیت ایران است نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است؛ به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولین مربوطه داده شده است.

دیپلمات آمریکایی ادعا کرد؛ محدود کردن دسترسی آژانس و  سیاسی جلوه دادن آن، به خاطر آنکه این سازمان صرفاً دارد کارش را انجام می‌دهد در خدمت هیچ هدفی نیست. وی با تکرار اینکه «ما به دنبال تشدید تنش نیستیم»  مدعی شد: درعوض ما به دنبال توضیحات موثق، منطبق با تعهدات پادمانی ایران هستیم که در نهایت می تواند این مسائل را پشت سر بگذارد.

این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد، پاسخ‌هایی که به سوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شده، دقیق و کامل است. محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی اخیرا در گفت‌وگویی تصریح کرد: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اراده جدی برای "قانع کننده" توصیف کردن پاسخ های ما ندارد. آژانس بین المللی انرژی اتمی به گزارش های اطلاعاتی دشمنان ما و در راس آن ها اسرائیل استناد می کند.

وی خاطر نشان کرد: قطعنامه‌ای که برخی در شورای حکام برای رسیدن به آن تلاش می کنند اوضاع جدیدی را به وجود نخواهد آورد. آژانس باید نفوذ سیاسی در داخل خود را متوقف کند و به قوانین پایبند باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها