اخراج وزیر دفاع سوئد؛ شرط تازه اردوغان برای حمایت از عضویت در ناتو

رسانه‌ها مدعی شدند که رئیس ‌جمهور ترکیه از نخست‌وزیر سوئد خواسته تا وزیر دفاع خود را به عنوان شرط موافقت آنکارا با درخواست سوئد برای عضویت در ناتو اخراج کند.

اخراج وزیر دفاع سوئد؛ شرط تازه اردوغان برای حمایت از عضویت در ناتو
کد خبر: 556061
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۶ ۲۱:۲۸:۲۲

رسانه‌ها دوشنبه گزارش کردند که «رجب طیب اردوغان» رئیس ‌جمهور ترکیه از «ماگدالنا اندرسون» نخست‌وزیر سوئد خواسته تا  وزیر دفاع خود را به عنوان شرط موافقت آنکارا با درخواست سوئد برای عضویت در ناتو اخراج کند.

​به گزارش فارس، وبگاه «احوال» به نقل از رسانه‌های سوئدی نوشت که دلیل مطرح شدن این خواسته از اردوغان حضور «پیتر هولتکویست» وزیر دفاع سوئد در سال ۲۰۱۱ در یکی از جشن‌های گروه تروریستی «پ‌ک‌ک» در شهر «بورلانگ» در سوئد در سال ۲۰۱۱ بوده است.

گفته می‌شود که یکی از  کارمندان وزیر دفاع سوئد نیز که در سپتامبر ۲۰۱۲ هنگام رقصیدن با شبه نظامیان کرد در یک اردوگاه آموزشی در عراق مشاهده شده بود. هالتکویست در آن برهه در آن زمان عضو پارلمان سوئد و رئیس کمیته دفاع بود.

 وزیر دفاع سوئد در دفاع از خود اظهار داشته که وی صرفا حامی صلح بوده و از گروه‌های تروریستی حمایت نمی‌کند و از آن‌ها فاصله می‌گیرد.

اردوغان گفته که ترکیه با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو مخالفت خواهد کرد، تا زمانی که آنها از تروریست‌هایی که با داعش متحد شده است حمایت می‌کنند. اردوغان به ویژه سوئد را به پناه دادن به تروریست ها متهم می کند.

این گزارش حاکیست، مقامات ارشد هر دو کشور هفته گذشته از ترکیه بازدید کردند تا در مورد عضویت احتمالی آنها در ناتو گفتگو کنند، اما مذاکرات پیشرفت چندانی در غلبه بر مخالفت‌های آنکارا نداشت.

 در رویدادی مرتبط با این قضیه، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو روز جمعه گذشته  از تماس تلفنی خود با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه خبر داد.

وی در توییتی نوشت: «تماس تلفنی سازنده‌ای با رئیس جمهور اردوغان داشتم. ترکیه متحدی ارزشمند بوده و ما تلاش‌های آنها برای میانجی‌گری توافقی درباره امنیت غذایی را ستایش می‌کنیم.»

استولتنبرگ در ادامه نوشت: «ما به موضوع پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو پرداختیم و مذاکرات را ادامه خواهیم داد.»

سوئد و فنلاند اخیراً و علی‌رغم هشدار روسیه درخواست خود برای پیوستن به پیمان نظامی ناتو را ارسال کرده‌اند. فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، بالغ بر هزار کیلومتر مرز با روسیه دارد و اولین کشور دارای مرز مشترک با روسیه است که به ناتو ملحق می‌شود.

در این میان، ترکیه به‌عنوان یکی از اعضای ناتو اعلام کرده به‌دلیل حمایت این دو کشور از گروه‌های تروریستی نظیر پ‌ک‌ک، با عضویت آن‌ها در ناتو مخالفت خواهد کرد.

گفته می‌شود آنکارا خواستار «تضمین‌های ملموس» از سوی استکهلم شده که تمامی روابط خود با گروه‌هایی نظیر پ‌ک‌ک که از سوی ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی معرفی شده‌اند را قطع کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها