یک روزنامه انگلیسی مدعی شد:

ترکیه آماده حمله نظامی به سوریه می‌شود

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی با اشاره به اینکه ترکیه برای یک تهاجم نظامی گسترده در شمال سوریه آماده می‌شود، نوشت که این پنجمین تهاجم نظامی بزرگ ترکیه علیه همسایه جنوبی‌اش در شش سال گذشته محسوب می‌شود.

 ترکیه آماده حمله نظامی به سوریه می‌شود
کد خبر: 555514
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۲ ۱۴:۲۴:۰۶

ایندیپندنت در گزارشش نوشت: "تجهیزات نظامی در مرز سوریه قرار گرفته‌اند و خمپاره‌های توپخانه‌ ترکیه در روزهای اخیر مواضع نیروهای مسلح کردهای سوریه را هدف قرار داده‌اند. مقامات ارشد و تحلیلگران نزدیک به دولت در آنکارا می‌گویند که عملیات جدید علیه گروه‌های کرد سوریه در هفته‌های آتی به امید به سرانجام رساندن آن پیش از نشست ناتوی ۲۹ ژوئن در مادرید انجام خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز دوشنبه به خبرنگاران همراهش گفت: همانطور که همیشه می‌گویم ما نیز شبانه به یک‌باره به آن‌ها فشار وارد می‌کنیم.

وی هفته گذشته نیز پس از نشست کابینه گفته بود: اگر خدا بخواهد این عملیات‌ها را به محض کامل شدن آماده‌سازی‌های ارتش، اطلاعات و نیروهای امنیتی ترکیه آغاز می‌کنیم.

اظهارات وی بازتاب گسترده‌ای در پایگاه‌های خبری تحت کنترل دولت ترکیه داشته که همگی اشاره به تهاجمی قریب‌الوقوع دارند.

یوسف اریم، تحلیلگر شبکه تی آر تی در گفت‌وگویی گفت: عملیات دیگری قرار است در سوریه انجام بگیرد. به گمان این اتفاق در ماه ژوئن (خرداد-تیر) و پیش از نشست ناتو اتفاق میفتد.

این عملیات‌های نظامی در لحظه ژئوپلیتیک مناسبی برای اردوغان رقم می‌خورد. روسیه - که قدرت سیاسی و نظامی بزرگی در سوریه محسوب می‌شود - مجبور شده که توجه و منابع خود را معطوف تهاجمش به اوکراین کند.

به علاوه، فنلاند و سوئد نیز قصد دارند به دهه‌ها بی‌طرفی خود پایان داده و به ناتو ملحق شوند؛ اقدامی که ترکیه تا زمانی که این دو کشور نوردیک و ناتو امتیازهایی در رابطه با کاهش ارتباط با گروه‌های چپگرای کرد - که تهدیدی از سوی آنکارا محسوب می‌شود - اعطا کنند، با آن مخالفت خواهد کرد.

ترکیه حمایت‌های نظامی و دیپلماتیکی از کمپین برای دفاع از اوکراین داشته است و این باعث شده که علی‌رغم داشتن روابط دوستانه با مسکو، تا حدودی از حمایت غرب نیز برخوردار شود. این اقدام آنکارا را در موقعیتی قرار خواهد داد که از سوی هردو طرف درگیری مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

نیکولاس دانفورس، یک متخصص ترک در در موسسه یونانی سیاست خارجی و بنیادگذاری اروپایی‌ها گفت: اردوغان با حساب بر اینکه ناتو نگرانی‌های امنیتی ترکیه را نادیده گرفته است، باور دارد که اهرمی در دست دارد که با استفاده از آن می‌تواند امتیازهایی دریافت کند. وی در سوریه با مانور دادن میان روسیه و آمریکا فضای بیشتری برای اقدام علیه نیروهای کرد ایجاد می‌کند.

به نظر می‌رسد که اردوغان همین حالا نیز زمینه‌های دیپلماتیک برای تهاجم برون مرزی را ایجاد کرده است. مطابق با گزارشات اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در روز دوشنبه درخصوص برنامه‌های ترکیه به گفت‌وگو پرداختند. به گفته سخنگوی کاخ سفید، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی این کشور در گفت‌وگویی با ابراهیم کالین، مشاور ارشد اردوغان "بر اهمیت خودداری از تشدید تنش‌ها در سوریه" تاکید کرده است.

ترکیه - که عضوی از ناتو است و با بقیه متحدان همسویی ندارد - مدت‌ها در تلاش بوده تا جای پای خود را در سوریه بسط دهد. ترکیه در اکتبر ۲۰۱۹ طی عملیات چشمه صلح تهاجمی از زمین و هوا را آغاز کرد که هدف آن تشکیل منطقه حائل ۱۹ مایلی بود اما این تهاجم منجر اعمال تحریم‌های غرب علیه نیروهای مسلح ترکیه شد و آنکارا مجبور شد تا پس از یک هفته به این تهاجم پایان دهد.

آنکارا می‌خواهد که پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده منطقه حائل درون سوریه را طویل‌ و عمیق‌تر کند چراکه مسئله مهاجران سوری در ترکیه مشکل بسیار دگرگونگری محسوب می‌شود.

کنترل بر روی شمال منبج به ساخت پل زمینی میان مناطقی از استان حلب در شمال سوریه - که در سال ۲۰۱۶ به اشغال ترکیه درآمد - و مناطق اشغالی استان حسکه - که در در تهاجم سال ۲۰۱۹ تسخیر شد - کمک خواهد کرد.

ترکیه همچنین تضعیف نیروهای دموکرات سوریه را درنظر دارد. طرح آماده‌سازی برای هجوم احتمالی به سوریه میان برخی از مردم در ترکیه محبوب شده است و افراد حامی دولت بر طبل حمله می‌کوبند.

عبدالله سندیلاگ در اواخر ماه مه در روزنامه حامی دولت ینی آکیت نوشت: آیا واقعا این عملیات الزامی است؟ بله، در برابر آن‌هایی که دولت را به خاطر مهاجران به سیخ می‌کشند و مدام به آن‌ها می‌گویند که شهروندان سوریه باید بروند، الزامی و حیاتی است. این مهم نه تنها برای آرام کردن مردم و ساکت کردن مخالفان بلکه برای نبرد علیه سازمان‌های تروریستی که مرز را کشور را تهدید می‌کنند، ضروری است."

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها