کد خبر: 555424
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۲ ۰۹:۰۰:۱۳
| |

آمریکا از همکاری چین و روسیه نگران است

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش نگران کمک احتمالی چین به روسیه برای دور زدن تحریم های واشنگتن علیه مسکو به بهانه جنگ اوکراین است.

آمریکا از همکاری چین و روسیه نگران است
کد خبر: 555424
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۲ ۰۹:۰۰:۱۳

وزیر امور خارجه آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی در گفتگو با نشریه فارین افرز اظهار داشت که واشنگتن نگران تلاش‌های احتمالی چین برای ارائه کمک نظامی یا اقتصادی به روسیه برای دور زدن تحریم‌ ها است.

به گزارش ایرنا، بلینکن در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا نگران حمایت چین از اقتصاد روسیه در میان تحریم های بین المللی علیه مسکو است؟ پاسخ داد: بله ما نگران این امر هستیم.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: باید بگویم که تاکنون هیچ تلاش سیستماتیکی از سوی چین برای کمک به روسیه در دور زدن تحریم ها و همچنین هیچ گونه حمایت نظامی قابل توجهی از سوی چین از روسیه ندیده ایم. از سوی دیگر، جنبه هایی از همکاری موسوم به "بدون محدودیت" که شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین همتای روس وی چند هفته قبل از حمله روسیه اعلام کردند، همچنان تداوم دارد به ویژه چین که از تلاش های روسیه از نظر سیاسی و دیپلماتیک حمایت می کند و تبلیغات روسیه را تکرار می کند.

این مقام دولت آمریکا پیش از این نیز درباره سیاست های دولت بایدن درباره چین در دانشگاه جورج واشنگتن اعلام کرد به رغم جنگ اوکراین، چین همچنان بزرگترین چالش برای نظم جهانی است.

بلینکن تصریح کرد: ما به دنبال درگیری یا جنگ سرد جدید نیستیم. برعکس، ما مصمم هستیم که از هر دو اجتناب کنیم. رقابت نیازی به درگیری ندارد. ما به دنبال آن نیستیم. ما برای جلوگیری از آن تلاش خواهیم کرد.

وی گفت: چین تنها کشوری است که هم قصد دارد نظم بین المللی را تغییر دهد و هم قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری را برای انجام آن دارد.

وزیر خارجه دولت بایدن با بیان اینکه چالش های چین، دیپلماسی آمریکا را در معرض آزمون قرار می دهد، اضافه کرد: ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم پکن مسیر خود را تغییر دهد. بنابراین ما محیط استراتژیک اطراف پکن را شکل خواهیم داد تا دیدگاه خود را برای یک سیستم بین المللی باز و فراگیر پیش ببریم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها