کد خبر: 555394
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۲ ۰۷:۵۰:۰۴
| |

دانمارکی‌ها به ادغام در سیاست دفاعی اتحادیه اروپا «آری» گفتند

مردم دانمارک در همه‌پرسی روز گذشته(چهارشنبه) کشورشان به ادغام در سیاست دفاعی اتحادیه اروپا «آری» گفتند.

دانمارکی‌ها به ادغام در سیاست دفاعی اتحادیه اروپا «آری» گفتند
کد خبر: 555394
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۲ ۰۷:۵۰:۰۴

 «مته فردریکسن» نخست وزیر دانمارک پس از اعلام نتایج اولیه همه‌پرسی، تایید کرد که بیشتر مردم کشورش با ادغام در سیاست دفاعی اتحادیه اروپا موافق هستند.

به گزارش ایرنا، شمارش ۹۷ درصد آرای همه‌پرسی روز چهارشنبه (۱ ژوئن/۱۱ خرداد) حکایت از آن دارد ۶۷ درصد دانمارکی ها موافق این پیوستن هستند.

فردریکسن دیشب (چهارشنبه شب) اعلام کرد: دانمارک امروز پیام مهمی به متحدان مان در اروپا، ناتو و ولادیمیر پوتین داده است. ما نشان دادیم وقتی پوتین یک کشور آزاد را تصرف  و ثبات اتحادیه را تهدید کند، ما (دیگر کشورهای اروپا) با یکدیگر متحد می شویم.

«اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا نیز در توئیتی «پیام قدرتمند ملت دانمارک مبنی بر تعهد به امنیت اتحادیه» را ستود و نوشت: اتحادیه اروپا و دانمارک از این تصمیم متنفع خواهند شد.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپایی نیز به نوبه خود «تصمیم تاریخی» مردم دانمارک را تبریک گفت.

دانمارک که از سال ۱۹۷۳ به اتحادیه اروپا پیوسته در سال ۱۹۹۲ نخستین کشوری بود که ساز مخالفت با سیاست های یکپارچه اروپایی را به صدا درآورد. در آن سال ۵۰.۷ درصد مردم این کشور به پیمان ماستریخت رای منفی دادند. کپنهاگ با بهره‌مندی از یک سری استثنائات سرانجام یک سال بعد به پیمان ماستریخت رای مثبت داد اما خارج از برنامه سیاست دفاعی اروپایی قرار گرفت. به این ترتیب این کشور اسکاندیناوی و از اعضای بنیانگذار سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نتوانسته در هیچیک از ماموریت‌های نظامی اتحادیه اروپا مشارکت داشته باشد.

دو هفته پس از آغاز جنگ در اوکراین، نخست وزیر دانمارک اعلام کرد که با سایر احزاب این کشور برای پایان دادن به این استثنا با برگزاری همه‌پرسی به توافق رسیده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.  

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.  

جنگ در اوکراین چهارمین ماه خود را می‌گذراند و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به این کشور و بروز تبعاتی تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها