کد خبر: 555068
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۰ ۱۵:۳۱:۱۲
| |

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل بین‌المللی:

برجام از دسترس خارج می‌شود

حسن بهشتی‌پور فضای مذاکرات برجامی را پیچیده و مبهم ارزیابی می‌کند و معتقد است که تا طرفین موضع فعلی را داشته باشند، بعید است به توافق برسیم.

برجام از دسترس خارج می‌شود
کد خبر: 555068
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۰ ۱۵:۳۱:۱۲

خبر تازه‌ای از مذاکرات هسته‌ای نیست و نه تنها نمی‌دانیم که اوضاع چطور پیش می‌رود، از خوشبینی‌ها نیز به مرور کاسته می‌شود. تحلیلگران تقریبا حرف تازه‌ای ندارند و همه منتظر مشاهده یک نشانه یا موضوع‌گیری جدید از سوی طرفین مذاکره هستند. 

به گزارش نامه نیوز، در همین راستا، حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل بین‌المللی وضعیت فعلی را پیچیده و پر از ابهام توصیف می‌کند. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» به آخرین اظهارات امیرعبداللهیان درباره مذاکره در مصاحبه با فرید ذکریا بیان شده بود، اشاره کرده و گفت: «وزیر خارجه ایران در مصاحبه اخیر تلاش خود را کرد که امیدها را ناامید نکند و بگوید که روند مثبت است و امیدهایی برای پیدا کردن راه‌حل وجود دارد. از طرف دیگر آمریکا را مسوول این وضعیت دانست و گفت این آمریکایی‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند.»

او با اشاره به اینکه امیرعبداللهیان در این مصاحبه موضوع قرار داشتن سپاه در فهرست تروریستی را یک موضوع فرعی عنوان کرد» گفت: «این رویکرد موجب می‌شود که مردم بپرسند اگر بحث تحریم‌های سپاه مساله اصلی نیست پس چه چیزی سبب شده که هنوز به توافق نرسیده‌ باشیم؟ »

بهشتی‌پور همچنین به اظهارات اخیر رابرت مالی در جلسه کمیته سیاست‌خارجی مجلس سنا پرداخت و گفت: «مالی گفت که آمریکا آماده است سپاه را از لیست تروریستی خارج کند اما به شرط آنکه ایران هم آمادگی صحبت درباره موضوعات خارج از برجام را داشته باشد. ضمن اینکه نکاتی را مطرح کرد که به نظر من بعید است برای ایران پذیرفتنی باشد. از جمله اینکه ایران به حزب‌الله کمک تسلیحاتی نکند یا اصولا در کشورهای دیگر ورود نکرده یا به تعبیر آنها مداخله نکند.»

به گفته وی، «در مجموع فضا نشان می‌دهد که دو طرف در حال ایستادگی و پافشاری بر مواضع خود هستند و امکانی برای رسیدن به توافق وجود ندارد چون تا زمانی که دو طرف همین موضع را دارند، بعید است که به توافق برسیم اما اگر کوتاه بیایند و از بخشی از خواسته‌های خود بگذرند شاید راه‌حل جدیدی پیدا شود.»

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی افزود: «نکته مهم دیگری که از بیان هر دو طرف برداشت می‌شود این است که پیشنهاد بورل هم رد شده است چون آقای امیرعبداللهیان به صراحت گفت که ما پیشنهاد جدیدی را مطرح کرده‌ایم و احتمالا در این پیشنهاد، تصمیم‌گیری را برعهده آمریکا گذاشته‌اند و در مجموع باید نتیجه گرفت که پیشنهاد میانه بورل پذیرفته نشده و ایران پیشنهاد جدیدی داده که ما جزئیات و حتی کلیات آن را هم نمی‌دانیم. بنابراین فضای مذاکرات در شرایط کنونی هم پیچیده و مبهم است و هم چندان امیدوار‌کننده به نظر نمی‌رسد. یکی از مشکلات ما هم در این دور جدید مذاکرات در دولت سیزدهم این است که اطلاع‌رسانی برای افکار عمومی انجام نمی‌شود».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها