حمایت از نظام پادشاهی بریتانیا در اسکاتلند کاهش یافت

نظرسنجی یک اندیشکده نشان می‌دهد، میزان حمایت اسکاتلندی‌ها از نظام پادشاهی بریتانیا کاهش یافت.

حمایت از نظام پادشاهی بریتانیا در اسکاتلند کاهش یافت
کد خبر: 551884
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۵ ۱۵:۵۷:۱۹

رسانه‌های انگلیسی خبر دادند که میزان حمایت مردم اسکاتلند از نظام پادشاهی بریتانیا به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است.

به گزارش فارس، روزنامه انگلیسی «گاردین» از نظرسنجی اندیشکده «بریتیش فیوچر» (به معنای آینده بریتانیا) با موضوع میزان حمایت از نظام پادشاهی این کشور به ویژه نظر مردم اسکاتلند درباره این نظام خبر داد.

طبق این گزارش،  «تقریبا شش نفر از هر ۱۰ نفر در سراسر بریتانیا می‌خواهند نظام پادشاهی را برای آینده قابل پیش‌بینی حفظ کنند و تنها یک چهارم می‌گویند که پایان سلطنت ملکه (الیزابت) زمان مناسبی برای جمهوری شدن بریتانیا خواهد بود».

نظرسنجی اندیشکده «بریتیش فیوچر» نشان می‌دهد که تنها ۴۵ درصد از ساکنان اسکاتلند اعلام کردند که خواهان حفظ نظام پادشاهی هستند و ۳۶ درصد گفتند، پایان دوره سلطنت ملکه الیزابت، زمان مناسبی برای تغییر نظام از پادشاهی به نظام جمهوری خواهد بود. البته ۱۹ درصد هم با این موضوع اظهار مخالفت کردند یا در این باره نظری ندادند.

طبق گزارش گاردین، «این افشاگری‌ها در زمانی حیاتی برای نظام پادشاهی انجام می‌شود چرا که شاهزاده چارلز (ولی‌عهد انگلیس) بیشتر از قبل مهمترین وظایف عمومی ملکه را بر عهده می‌گیرد».

پسر ملکه هفته گذشته برای اولین بار سخنرانی ملکه را به جای او ایراد کرد چرا که مادر او به دلیل مشکلات حرکتی نتوانست این سخنرانی را در پارلمان انگلیس ادا کند. این مناسبت یکی از مهمترین وظایف تشریفاتی پادشاه یا ملکه محسوب می‌شود.

به نوشته گاردین، نتیجه مطالعات اندیشکده «بریتیش فیوچر» مسائل مشخصی را درباره گروه‌های خاص آشکار کرد. افراد جوان‌تر نسبت به آینده نظام  ابراز ابهام کردند و ۳۷ درصد آنها حس می‌کنند که پایان زمامداری ملکه الیزابت زمان مناسبی برای تبدیل شدن این نظام به یک نظام جمهوری است. در افراد ۱۶ تا ۱۸ ساله، تنها ۳۶ درصد موافقتشان را با این موضوع که نظام سلطنتی باید برای آینده قابل پیش‌بینی ادامه یابد، ابراز کردند.

کاهش حمایت از نظام پادشاهی بریتانیا در اسکلتلند در شرایطی خبرساز شده که موضوع استقلال اسکاتلند یکی از مسائل جنجالی سال‌های اخیر بوده است. طی سال‌های اخیر برپایی تظاهرات در اسکاتلند به منظور برگزاری  دومین همه پرسی استقلال انجام شده است.

معترضان اسکاتلندی در حالی خواستار برگزاری همه پرسی دوم می‌شوند که این اقدام  به مجوز از دولت انگلیس نیاز دارد. «نیکولا استورجن» وزیر اول اسکاتلند سال گذشته در یک اظهارنظر گفته بود که اسکاتلند یک همه پرسی جدید تا پایان سال ۲۰۲۲ برگزار خواهد کرد. در اولین همه پرسی که در سال ۲۰۱۴ برگزار شد، رای دهندگان با اختلاف اندکی تصمیم گرفتند به عنوان بخشی از انگلیس باقی بمانند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها