کد خبر: 551741
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۴ ۱۵:۵۶:۲۴
| |

ادعای انگلیس درباره قصد پوتین در اوکراین

وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد اگر روسیه نواحی شرقی اوکراین را تحت کنترل درآورد، به باقی این کشور نیز چشم خواهد داشت.

ادعای انگلیس درباره قصد پوتین در اوکراین
کد خبر: 551741
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۴ ۱۵:۵۶:۲۴

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد اگر روسیه بتواند ناحیه دونباس را تحت کنترل درآورد، به باقی این کشور نیز چشم خواهد داشت.

به گزارش فارس، این وزیر انگلیسی در یادداشتی در روزنامه «اکسپرس» نوشت، تلاش سربازان اوکراینی و کمک‌های کشورهای غربی به اوکراین موجب شد روس‌ها نتوانند کی‌یف را تصرف کنند اما «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه همچنان خواهان تصرف اوکراین است.

تراس نوشت، نبرد دونباس در حال بالا گرفتن است و نیروهای روس در حال تصرف شرق و جنوب اوکراین هستند و «اگر پوتین پیروز شود، نگاه خود را به کرانه‌های بزرگتری از اوکراین خواهد دوخت و تا زمانی که تمام این کشور را تصرف نکند از پا نمی‌نشیند».

وزیر امور خارجه انگلیس در یادداشت خود مدعی شد: «او (پوتین) در حال قمار بر روی این است که تمایل جهان آزاد  برای متوقف کردن وی، حریفی برای عزم او برای به زانو درآوردن اوکراین نخواهد بود».

او در ادامه نوشت: «از متحدان می‌خواهم تلاش بیشتری انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که اوکراین از تسلیحات سنگین تا هواپیما و تانک و مهمات و دیگر تجهیزاتی را که نیاز دارد به‌دست می‌آورد».

تراس افزود:‌ «به همین دلیل است که انگلیس در حال همکاری با لهستان از طریق یک کمیسیون مشترک است تا اوکراین را به تسلیحاتی در سطح استاندارد ناتو مجهز کند».

این دیپلمات انگلیسی ادعا کرد: «ما به دنبال تغییر رژیم در روسیه نیستیم اما بگذارید صریح بگویم: عواقب تصمیم پوتین برای شروع این جنگ بی دلیل، روسیه‌ای ضعیف خواهد بود».

او با تأکید بر لزوم تشدید تحریم‌ها علیه روسیه گفت: «باید برنامه‌هایی را پیش ببریم که به وابستگی اروپا به نفت و گاز روسیه خاتمه دهیم تا دیگر هرگز از آن‌ها به‌عنوان اهرم فشار استفاده نشود».

روز گذشته (جمعه) نیز رکن اطلاعات ارتش انگلیس ادعا کرد: «روسیه تلاش‌های زیادی در مجاورت شهرهای ایزیوم و سورودونتسک انجام می‌دهد تا به سمت مناطق اسلوویانسک و کراماتورسک [در شرق اوکراین] پیشروی کند».

ارتش انگلیس در پایان افزود: «نیروهای روسی علی‌رغم تمرکز در این منطقه، پس از عقب نشینی و تقویت مجدد واحدها از استان‌های کی‌یف و چرنیهوف، نتوانسته‌اند پیشرفت چشمگیری داشته باشند».

این در حالی است که نیروهای روسی نواحی گسترده‌ای از دونباس را تحت کنترل درآورده و نواحی جنوبی اوکراین از جمله شهرهای مهم ماریوپل و خرسون را نیز تصرف کرده است.

به گفته «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه پیشنهاد کرده اوکراینی‌ها بخش‌های تصرف شده توسط روسیه را واگذار کرده و به جنگ خاتمه دهند.

رئیس جمهور اوکراین با انتقاد شدید از این پیشنهاد گفته است: «برای رهبران جهان صحیح نیست که پیشنهاد دهند که من باید از جنبه حق حاکمیت بر اوکراین فداکاری کنم تا به پوتین اجازه داده شود وجهه خود را حفظ کند».

زلنسکی ادعا کرد نیروهایش تا کنون دویست هواپیمای روسی را از زمان شروع جنگ منهدم کرده‌اند. او همچنین در ادعایی که به گفته «اسوشیتد پرس» قابل اثبات نیستند گفت، روسیه تانک‌ها، نفربرهای زرهی، بالگردها و پهپادهای زیادی را از دست داده است.

او سپس به رجزخوانی برای روسیه پرداخت و گفت: «تمام این کارها برای چیست؟ برای اینکه مجسمه لنین برای مدت طولانی‌تری در ناحیه متوقتاً اشغال شده گنیچوسک (واقع در خرسون) باقی بماند. این درگیری‌ها دستاورد دیگری برای روسیه نداشته و نخواهد داشت».

رئیس جمهور اوکراین همچنین دیروز (جمعه) تأکید کرد، شرط او برای گفت‌وگو با پوتین این است که «اتمام حجتی در کار نباشد» و روس‌ها قلمرو اوکراین را ترک کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها