کد خبر: 551605
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۳ ۱۵:۱۵:۳۶
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آقازاده‌های سیاسی/ کرسی‌های سیاسی وراثتی، پدیده‌ای که در لبنان نهادینه شده است

شغل خانوادگی؛ این توصیفی است که تیمور جنبلاط، پسر ولید جنبلاط، با آن حضور خود را در فعالیت‌های سیاسی توجیه کرد.

آقازاده‌های سیاسی/ کرسی‌های سیاسی وراثتی، پدیده‌ای که در لبنان نهادینه شده است
کد خبر: 551605
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۳ ۱۵:۱۵:۳۶

سید عماد حسینی- شغل خانوادگی؛ این توصیفی است که تیمور جنبلاط، پسر ولید جنبلاط، با آن حضور خود را در فعالیت‌های سیاسی توجیه کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین، تیمور جنبلاط که اکنون ۴۰ ساله است در سال 2018 بعد از پیروزی در انتخابات مجلس و جانشینی پدرش در گفت‌وگویی با شبکه الجزیره انگلیسی اعتراف کرد، تمایلی به حضور در صحنه سیاسی ندارد.

اما امروز در آستانه برگزاری انتخابات سال 2022 لبنان، چهره‌های جوان یا حداقل جدیدی در صحنه انتخابات حضور دارند که برای تکمیل راه پدر و اجداد خود پا به این صحنه گذاشته‌اند، تا این شغل خانوادگی (Family Business) همچنان در خانواده آنها پررونق باشد.

برخی از رسانه‌های عربی با پرداختن به این مساله به نام شماری از آخرین نسخه خانواده‌های سیاستمدار لبنان که به جای پدر و اجداد خود پای در این انتخابات گذاشته‌اند اشاره کرده‌اند که به برخی از آنها می‌پردازیم.

مجد پطرس حرب پسر وزیر و نماینده سابق پطرس حرب

پطرس حرب هنگام تصدی وزارت ارتباطات در دولت تمام سلام در سال ۲۰۱۴ پرونده‌های فساد مختلفی را در این بخش خلق کرد که برخی از آنها همچنان در دادگاه‌های لبنان مفتوح است.

حرب پدر که یکی از رهبران جریان ۱۴ مارس (مخالف حزب‌الله) محسوب می‌شود در روزگاری سودای رسیدن به ریاست‌جمهوری را هم داشت.

پسرش در یک گفت‌>گوی تلویزیونی در پاسخ به پرسشی درباره وراثت سیاسی، ارتباطش را با پدرش صرفاً در نام خانوادگی دانست و ادعا کرد طرح او طرحی جدید و متفاوت با طرح پدر است، اما در عین حال خبر داد نام پدرش همواره به او برای بالا رفتن کمک کرده است.

میشل الیاس المر

او نیز پسر وزیر سابق الیاس المر است که بنیان‌گذار روزنامه لبنانی الجمهوریه است.

پدر بزرگ میشل نیز (میشل المر) نماینده مجلس و وزیر بود که در زمان حضور سوریه در لبنان نفوذ بسیار زیادی داشت و در ژانویه ۲۰۲۱ فوت کرد.

او از طرف مادری نوه امیل لحود رئیس‌جمهور سابق لبنان است.

عبدالکریم محمد کباره

فرزند محمد کباره نماینده مجلس و عضو جریان المستقبل به رهبری سعد حریری است.

پدرش در تمامی دوره‌های دو دهه گذشته یعنی از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۸ عضو مجلس لبنان بود و پرونده‌های فساد مختلفی از جمله اختلاس و زد و بند در صندوق ملی تامین اجتماعی در کارنامه‌اش ثبت شده است.

با این حال کباره پسر خود را رهرو راه پدرش می‌داند و تاکید دارد بعد از انصراف پدرش از ورود به انتخابات ۲۰۲۲ او خود را به جایش نامزد کرده است.

سلیمان جان عبید

فرزند نماینده سابق مجلس جان عبید است که فوریه 2021 فوت کرد، او که از طرف مادری نوه امیل البستانی فرمانده اسبق ارتش لبنان محسوب می‌شود اعلام کرد همچون پدرش که در انتخابات قبلی در لیست نجیب میقاتی (نخست‌وزیر فعلی) حضور داشت، او نیز به این لیست پیوسته است.

میشل سلیم فیلیپ حلو

او از طرف پدر و و مادر نوه پیر حلو و میشل اده وزرای اسبق لبنان است که پدربزرگش میشل اده چندین بار تا آستانه ریاست‌جمهوری لبنان هم پیش رفته بود.

عمویش هم هنری حلو نماینده سابق مجلس از ائتلاف ولید جنبلاط بود که بعد از انفجار بندر بیروت در ۴ آگوست ۲۰۲۰ از مقام خود استعفا کرد.

او در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد معتقد به تفاوت بین میراث خانواده و میراث سیاسی است، او کرسی، حزب یا پایگاه مردمی را از خانواده‌اش به ارث نبرده است اما اندیشه‌ها و اصول آنها را میراث خود می‌داند و به آن افتخار می‌کند.

جهاد کریم بقرادونی

فرزند کریم بقرادونی رئیس سابق حزب کتائب لبنان و وزیر سابق که مشاور بسیاری از رؤسای جمهور لبنان بود.

نام بقرادونی در لبنان همواره با جنایت کشتار صبرا و شاتیلا در سال ۱۹۸۲ هم‌ردیف است، اما بعد از آن تلاش کرد رویه‌ای متعادل‌تر و سازش‌گراتر در پیش گیرد و نقش مهمی در بسیاری از سازش‌های سیاسی داخلی لبنان ایفا کرد.

حسن عبدالرحیم مراد

فرزند وزیر و نماینده مجلس سابق عبدالرحیم مراد است که در آخرین کابینه سعد حریری وزیر مشاور در امور تجارت خارجی بود.

مراد پسر تاکید می‌کند که یک سنت‌گراست و راه پدرش را ادامه خواهد داد.

گفتنی است وراثت سیاسی کرسی‌های پارلمانی و پست‌های سیاسی در لبنان به دوره خاصی محدود نمی‌شود بلکه صحنه سیاسی این کشور به طور مستمر در دوره‌های قبل نیز شاهد حضور نسل‌های بعدی سیاستمداران لبنان بوده که از آن میان می‌توان به تونی سلیمان فرنجیه، ندیم بشیر جمیل، سامی امین جمیل، تیمور ولید جنبلاط، فیصل عمر کرامی، سامی احمد فتفت و میشل رینیه معوض اشاره کرد، نام‌‌هایی که همگی در انتخابات قبلی وارد مجلس لبنان شدند و اگر باز هم به عقب‌تر بازگردیم، به طور حتم نام‌های دیگر را هم در این لیست خواهیم یافت که شاید معروف‌ترین آنها سعد حریری فرزند رفیق حریری نخست‌وزیران اسبق لبنان باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها