نگرانی رئیس اطلاعات خارجی استرالیا از اقدامات چین

​رئیس اطلاعات خارجی استرالیا گفت، سیستم‌های دموکراتیک در منطقه استرالیا در خطر اعمال نفوذ قرار دارند و رهبران آنها از طریق "کمک‌های مالی بزرگ" کنترل شده و از آنها سوء استفاده می‌شود.

نگرانی رئیس اطلاعات خارجی استرالیا از اقدامات چین
کد خبر: 551334
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۱ ۱۵:۱۹:۲۵

"پال سیمون" دبیرکل سرویس اطلاعات مخفی استرالیا با اشاره به چین گفت، نشانه‌هایی از نارضایتی در سیستم سیاسی داخلی سفت و سخت دیده می‌شود که می‌تواند منجر به اطلاعات بیشتر از پیشکش مقام‌های چینی شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات پس از آن مطرح شده که جزایر سلیمان بسته امنیتی با چین امضا کرد و باعث شد تا کشورهای غربی متحد استرالیا که نگران حضور بیشتر نظامی چین در منطقه پاسیفیک هستند، بیشتر مشوش شوند.

وی همچنین مدعی شد: در منطقه، ما شاهد هستیم که تا چه حد می‌توان سیستم‌های دموکراتیک را دستکاری و رهبران سیاسی را می‌توان هدایت و کنترل کرد.

این مقام اطلاعاتی استرالیایی همچنین بر اهمیت مفاهیم بسته مذکور امنیتی میان چین و جزایر سلیمان و به طرز گسترده‌تر در منطقه تاکید کرد و افزود: اتفاقی که در حال حاضر در جریان است، یک رویداد بزرگ است. این یک معامله بزرگ برای استرالیاست، این یک معامله بزرگ برای منطقه است.

اظهارات مطرح شده از سوی این مقام اطلاعاتی دولت کانبرا در حالی مطرح شده که چین با امضای این پیمان امنیتی بحث‌برانگیز با جزایر سلیمان، کشوری جزیره‌ای در اقیانوس آرام باعث نگرانی کشورهای منطقه به ویژه استرالیا شده است؛ اقدامی که می‌تواند به کشتی‌های نظامی چینی اجازه دهد بندر امنی در فاصله تنها ۲۰۰۰ کیلومتری از خط ساحلی استرالیا داشته باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها