گزارش روزنامه «العرب»:

سفر امیر قطر به ایران در راستای دستیابی به توافق جدید میان ایران و غرب

تمیم بن حمد آل ثانی به آلمان، بریتانیا و چند کشور اروپایی دیگر نیز سفر کند

العرب مدعی شد که شیخ تمیم در ایران و کشورهای اروپایی به دنبال پر کردن شکاف‌های موجود در مذاکرات هسته‌ای ایران است.

سفر امیر قطر به ایران در راستای دستیابی به توافق جدید میان ایران و غرب
کد خبر: 550868
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۱:۳۱:۵۹

روزنامه «العرب» چاپ امارات در تازه‌ترین گزارش خود به خبر سفر امیر قطر به ایران و دلایل و اهداف و پشت پرده آن پرداخته است.

به گزارش ایلنا، در این گزارش آمده است: قطر به جنگ اوکراین و روسیه و تبعات آن بر بازار نفت به عنوان یک فرصت برای موفقیت وساطتش در زمینه توافق هسته‌ای ایران نگاه می‌کند، مذاکرات احیای برجام به دلیل اختلافات میان ایران و غرب با بن‌ بست مواجه شده است.

ناظران بر این باورند که سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به ایران و چند کشور اروپایی در راستای تلاش برای دستیابی به موفقیت و رسیدن به توافق جدید میان ایران و غرب است و قرار است وی در ابتدا نظرات ایرانیان را بشنود و سپس این نظرات را به اروپایی‌ها منتقل کند.

در ادامه این گزارش آمده است: به گفته ناظران، وضعیت کنونی جهان فرصتی را ایجاد می‌کند که به واسطه آن اقناع اروپایی‌ها برای تکمیل فرآیند مذاکرات احیای برجام آسان‌تر خواهد شد. ناظران معتقدند که این به مصلحت غرب است که از طریق توافق هسته‌ای به نفت و گاز ایران دسترسی پیدا کند تا اینکه بخواهد از نفت و گاز روسیه آن هم در میانه یک جنگ با یک دشمن قوی استفاده کند.

جنگ روسیه و اوکراین منجر به افزایش قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برای اولین بار در هفت سال گذشته به دلیل تحریم‌های اعمال شده غرب علیه روسیه شد.

آمریکا و کشورهای اروپایی تلاش کردند تا با اعمال فشار علیه امارات و عربستان سعودی تولید نفت را که منجر به کاهش قیمت آن می‌شود را افزایش دهند اما این فشارها با مخالفت ابوظبی و ریاض مواجه شد؛ دو کشوری که با احیای برجام نیز موافق نیستند.

العرب می‌نویسد: عربستان سعودی و امارات به علاوه اسرائیل نگرانی خود را نسبت به عدم وجود ضمانت‌هایی در توافق هسته‌ای در ارتباط با توقف تهدیدات ایرانی علیه امنیت منطقه ابراز کردند.

تحرکات قطر در سایه گزارش‌های رسانه‌ای که از یک توافق امنیتی میان کشورهای منطقه خلیج فارس با تلاش آمریکا و با هدف آرام‌سازی فضا و رفع هراس کشورهای حوزه خلیج فارس خبر می‌دهند، صورت می‌گیرد. گزارش‌های رسانه‌ای عنوان می‌کنند که آمریکا بر نقش قطر برای اقناع کشورهای حوزه خلیج فارس و ایران برای امضای این توافق امنیتی حساب کرده است.

یک منبع آگاه روز یکشنبه اعلام کردند که شیخ تمیم قرار است علاوه بر ایران به آلمان، بریتانیا و چند کشور اروپایی دیگر نیز سفر کند، این سفر از این هفته آغاز می‌شود و انتظار می‌رود امیر قطر در جریان این سفرها بر سر موضوع احیای برجام گفت‌وگوهایی انجام دهد.

این منبع مطلع که خواست نامش فاش نشود، همچنین به رویترز گفته که تاکنون به طور رسمی این سفرها اعلام نشده‌اند اما امیر قطر قرار است پس از سفر به ایران سفر گسترده‌ای را به کشورهای اتحادیه اروپا و سپس آمریکا داشته باشد.

رسانه‌های ایران روز گذشته از سفر قریب الوقوع امیر قطر به ایران در راس هیاتی عالی رتبه خبر دادند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها