ماجرای پایان جنگ اوکراین از زبان پاپ

رهبر کاتولیک‌های جهان ماجرای دیدار نخست‌وزیر مجارستان را مطرح کرد که در آن گفته شده روسیه قصد دارد 19 اردیبهشت‌، جنگ اوکراین را پایان دهد.

ماجرای پایان جنگ اوکراین از زبان پاپ
کد خبر: 549997
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۳ ۱۴:۱۸:۰۴

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی «کوریر دلا سرا» که امروز (سه‌شنبه) منتشر شد، گفت که زمانیکه در 21 آوریل (اول اردیبهشت ماه) با «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان دیدار کرده است، به او گفته است که «روسیه برنامه دارد تا همه‌چیز (جنگ اوکراین) را در تاریخ 9 می (19 اردیبهشت ماه) (سالگرد پیروزی روسیه بر آلمان نازی در پایان جنگ جهانی دوم) به پایان رساند».

​به گزارش فارس، نخست‌وزیر مجارستان در حالی چنین اظهاراتی را مطرح کرده است که چندی پیش لاوروف در مصاحبه با مدیاست تأکید کرد که ضرب‌الاجل 9 می برای به پایان رساندن عملیات نظامی در اوکراین ساختگی است.

بر اساس گفت‌وگوی لاوروف با رسانه ایتالیایی، وزیر خارجه روسیه تأکید کرده است که مسکو قصد ندارد چارچوب زمانی ساختگی برای پیشبرد عملیات نظامی خود در اوکراین تعیین کند تا این عملیات را در سالروز «روز پیروزی» در تاریخ ۹ می (۱۹ اردیبهشت ماه) به پایان برساند.

لاوروف در این خصوص گفت: «نظامیان ما، اساس فعالیت‌های خود را بر یک تاریخ خاص مثل روز پیروزی قرار نمی‌دهند. ما رسماً روز پیروزی را مثل همیشه جشن می‌گیریم».

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه افزود که سرعت عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین اول و مهم‌تر از همه به لزوم کاهش خطرات برای غیرنظامیان و ارتش روسیه بستگی دارد و عملیات نظامی روسیه به طور خاص با هدف تضمین ایمنی غیرنظامیان و اطمینان حاصل کردن از این مسئله است که هیچ تهدیدی از سوی اوکراین متوجه غیرنظامیان و روسیه نخواهد بود.

بر اساس این گزارش،‌پاپ فرانسیس همچنین گفت که خواستار ملاقات با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در مسکو شده است تا برای توقف جنگ در اوکراین تلاش کند اما هنوز پاسخی از سوی مقامات روس دریافت نکرده است.

فرانسیس که با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، در دیداری بی‌سابقه به سفارت روسیه رفت به این روزنامه ایتالیایی گفت که حدود سه هفته به آغاز درگیری‌های اوکراین، از دیپلمات ارشد واتیکان درخواست کرده است که پیامی را به پوتین ارسال کند.

طبق گفته فرانسیس، پیام این بود که «قطعاً تمایل دارم به مسکو بروم. لازم بود که رهبر کرملین اجازه این فرصت را بدهد. ما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم در این خصوص اصرار داریم».

وی در ادامه افزود: «من نگرانم که پوتین در این برهه از زمان، نتواند و نخواهد که چنین نشستی را داشته باشد اما طور نیم توانید این حجم ظلم و استبداد را متوقف کنید؟»

پاپ فرانسیس در پاسخ به سؤالی در خصوص سفر به کی‌یف که فرانسیس ماه گذشته گفته بود احتمال آن وجود دارد، گفت که در حال حاضر به آنجا نمی‌رود.

وی در این خصوص توضیح داد: «اول، باید به مسکو بروم، اول باید با پوتین دیدار داشته باشم.....اگر پوتین فقط در را باز کند، آنچه بتوانم انجام می‌دهم».

بر اساس گزارش رویترز، جنگ اوکراین روابط میان واتیکان و کلیسای ارتدوکس روسیه را تیره کرده است و بین مسیحیان اردتودکس سراسر جهان جدایی انداخته است».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها