طالبان دانشگاه‌های افغانستان را تفکیک جنسیتی می‌کند

​دانشگاه‌های افغانستان با اجرای قوانین سختگیرانه طالبان پس از تعطیلی ۶ ماهه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

طالبان دانشگاه‌های افغانستان را تفکیک جنسیتی می‌کند
کد خبر: 549985
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۳ ۱۳:۱۴:۲۱

مقامات طالبان خواهان اجرای سیاست تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌های افغانستان هستند. بر اساس قوانین جدید طالبان که از هفته آتی اجرا می‌شود، ۶ روز کاری برای حضور دانشجویان دختر و پسر تقسیم می‌شود. 

به گزارش ایسنا، به نقل از یونیورسیتی ورلد نیوز، وزارت تحصیلات عالی افغانستان اعلام کرد، دانشگاه کابل و دانشگاه پلی‌تکنیک کابل از  پیشگامان این قانون هستند. در نوبت تحصیلی زنان، هیچ دانشجوی پسری اجازه حضور در محیط دانشگاه‌ را ندارد؛ همچنین دانشجویان دختر موظف هستند که این قانون را در شیفت تحصیلی پسران رعایت کنند. این قوانین محدود به حضور دانشجویان نیست؛ اساتید زن حق ندارند به دانشجویان پسر واحدهای درسی را تدریس کنند. همچنین دانشجویان دختر از حق حضور در دپارتمان‌ها و دفتر اساتید آقا محروم هستند.  

مقامات طالبان معتقدند، تفکیک‌سازی جنسیتی محیط‌های آکادمیک، سیاستی جدید برای باز نگه داشتن درب‌های دانشگاه‌ها است. بر اساس این قوانین، دختران دانشجو می‌توانند تحت قوانین و شریعت اسلامی در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل شوند. مقامات طالبان تصمیم دارند با اجرای سیاست تفکیک جنسیتی، درب‌های دانشگاه را پس از وقفه‌ای ۶ ماهه باز کنند. 

طالبان با انتشار بیانیه‌ای درباره حضور زنان در جشن فارغ‌التحصیلی اعلام کرد، شرکت در این جشن منوط به رعایت حجاب اسلامی است؛ همچنین هیچ تصویر یا عکسی از این مراسم نباید در شبکه‌های مجازی منتشر شود. جشن فارغ‌التحصیلی دختران و پسران نیز باید به صورت مجزا و تفکیک شده برگزار شود. 

تصمیم بر این است که این محدودیت‌ها برای اساتید نیز اجرا شود؛ بر اساس تصمیم این گروه، جلسات اساتید گروه‌های آموزشی باید به صورت مجزا برگزار شود. مدرسان دانشگاه‌ها حق ندارند جلسات خود را به صورت مختلط برگزار کنند. اساتید دانشگاه به این تصمیم انتقاداتی وارد کرده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها