کد خبر: 549777
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۱ ۱۳:۴۲:۰۴
| |

ترکیه به متحدان خود در ناتو درباره یونان هشدار داد

​منابع خبری ترکیه اعلام کردند که آنکارا همزمان با کناره گیری از شرکت در رزمایش ماه آینده ناتو در یونان، به متحدان خود در این ائتلاف درباره برنامه آتن در این رزمایش هشدار داده است.

ترکیه به متحدان خود در ناتو درباره یونان هشدار داد
کد خبر: 549777
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۱ ۱۳:۴۲:۰۴

رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که آنکارا پیش از کناره گیری از شرکت در رزمایش آتی ناتو در یونان، به متحدان خود در ناتو، به ویژه واشنگتن در قبال رفتار آتن هشدار داده است.

به گزارش مهر، روزنامه استار ترکیه در همین رابطه گزارش داد: منابع نظامی مدعی هستند که ترکیه به متحدان خود در ناتو به ویژه ایالات متحده در مورد رفتار آتن هشدار داده است. در رزمایش‌هایی که یونان ترتیب داده بود، قرار بود نیروی هوایی ترکیه نیز شرکت کند. قبل از هر تمرین، کشور میزبان یک مطالعه فنی از اجرای تمرین انجام می دهد و برای شرکت کنندگان ارسال می کند. در سند دریافتی ترکیه در سال جاری حاکی از آن است که ۲۳ جزیره که بر اساس معاهدات لوزان و پاریس در وضعیت غیرنظامی قرار گرفته بودند نیز در منطقه رزمایش گنجانده شده بودند. علاوه بر این، یونان منطقه رزمایش را با افزایش حریم هوایی خود از ۱۰ به ۱۶ کیلومتر تعیین کرده است.

پیشتر روزنامه دیلی صباح ترکیه گزارش داده بود که آنکارا به دلیل اختلافات خود با آتن با این مضمون که این کشور این رزمایش را مطابق منافع سیاسی خود دستکاری کرده است، از شرکت در رزمایش ناتو که قرار است ماه آینده میلادی در یونان برگزار شود، انصراف داده است.

روزنامه استار ترکیه در ادامه می نویسد با این حال یونان بر برنامه تهیه شده توسط خود اصرار ورزیده است. در همین راستا ترکیه تصمیم گرفت در تمرینات شرکت نکند. ترکیه تاکید کرده است که یونان با سیاست توسعه طلبانه خود مشکلاتی را بین متحدین ایجاد کرده است.

آتن و آنکارا در تلاش برای بهبود روابط دشوار بین خود هستند. در تابستان ۲۰۲۰ یونان و ترکیه سه بار در آستانه درگیری مسلحانه قرار گرفتند و بسیج عمومی نیروهای مسلح یونان انجام شد. دلیل آن این بود که ترکیه اکتشافات لرزه نگاری را در منطقه مدیترانه شرقی که یونان آن را منطقه اقتصادی انحصاری خود می داند، آغاز کرده بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها