کد خبر: 549661
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۰ ۱۹:۲۱:۴۸
| |

تاکید ایران بر حفظ تمامیت ارضی ارمنستان

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان به موضع ثابت تهران در زمینه عدم تخطی از مرزهای شناخته شده بین‌المللی ارمنستان اشاره کرد.

تاکید ایران بر حفظ تمامیت ارضی ارمنستان
کد خبر: 549661
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۰ ۱۹:۲۱:۴۸

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان روز شنبه به تکرار موضع تهران در قبال عدم تخطی از مرزهای شناخته شده بین المللی ارمنستان پرداخت و از همه کشورها خواست به حاکمیت ارمنستان احترام بگذارند.

به گزارش فارس، به گزارش خبرگزاری «پان آرمنیان» «عباس بدخشان ظهوری» سفیر جمهوری اسلامی ایران درباره کنسولگری جمهوری اسلامی ایران که قرار است در استان «سیونیک» افتتاح شود، گفت: «ما اظهارات درباره دالان‌های اطراف مسیر‌های ارتباطی را نمی‌پذیریم و بر این باوریم که ارمنستان باید تمامیت ارضی خود را حفظ کند.»

وی افزود: «علیرغم روابط نزدیک فرهنگی، روابط اقتصادی دو کشور در سطح مطلوبی قرار ندارد و باید در این راستا تلاش شود.»

سفیر ایران در ارمنستان پیشتر نیز گفته بود که ایران برای جاده‌های عبوری از ارمنستان و جمهوری آذربایجان اهمیت زیادی قائل است.

به گفته سفیر ایران در ایروان، مسیر ترانزیتی خلیج فارس به دریای سیاه می‌تواند نه تنها برای ایران و ارمنستان بلکه برای سایر کشورهایی که از آن عبور می‌کنند، فرصت‌های بزرگی ایجاد کند. وی گفت: «جنبه حقوقی این موضوع در حال بررسی است و به زودی جلسه مربوطه تشکیل خواهد شد.»

این دیپلمات ایرانی در خصوص «کریدور زنگزور» یادآور شد که مقامات بلندپایه ارمنستان بارها موضع خود را در این زمینه اعلام کرده‌اند.

ظهوری گفت: «مسیر ترانزیتی که خلیج فارس را به دریای سیاه وصل می‌کند، ربطی به "کریدور زنگزور" ندارد و این مسیری جداست.»

چندی قبل نیز «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در نشست هیات دولت این کشور در چهاشنبه از تعمیق روابط با کشورهای همسایه از جمله ایران، گرجستان و روسیه سخن گفت. نخست وزیر ارمنستان  گفت که تعمیق روابط با ایران یکی از امور مهم سیاست خارجی دولت  من خواهد بود.

وی گفت: «پس از انتصاب مجدد من به عنوان نخست وزیر، موفق به دیدار از جمهوری اسلامی ایران شدم و عازم گرجستان هم خواهم شد. موضوع توسعه ارتباطات منطقه‌ای نقش مهمی را در دستور کار مذاکرات ما با ایران و گرجستان ایفا می‌کند و در این زمینه من به پروژه شمال-جنوب اهمیت می‌دهم که مرز ما را با ایران به مرز گرجستان متصل می‌کند».

پاشینیان ادامه داد: «برقراری ارتباط ریلی با روسیه و ایران برای ما بسیار مهم است. به منظور حل این مسئله، ما در حال بحث در مورد بازگشایی ارتباطات در قالب سه جانبه ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان هستیم. ما مصمم هستیم برای دستیابی به نتایج مشخص تلاش کنیم ، البته با این درک که جمهوری آذربایجان نیز به نوبه خود انتظار ارتباط بین مناطق غربی خود و "نخجوان" را دارد. من می‌خواهم مجدداً یادآوری کنم که ما تمایل داریم روند صلح با باکو را در چارچوب ریاست گروه مینسک در سازمان امنیت و همکاری اروپا  احیا کنیم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها