رسوایی در پی رسوایی، پاشنه آشیل حزب جانسون در انگلیس

رسوایی در پی رسوایی این روزها گریبانگر حزب محافظه‌کار انگلیس شده و محبوبیت آن را در آستانه انتخابات شوراهای شهر به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

رسوایی در پی رسوایی، پاشنه آشیل حزب جانسون در انگلیس
کد خبر: 549624
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۰ ۱۵:۲۵:۱۱

بعد از ماجرای برگزاری مهمانی‌های غیرقانونی در ساختمان نخست وزیر انگلیس موسوم به پارتی‌گیت و ارجاع پرونده آن به کمیته تحقیقات پارلمان که احتمال کناره‌گیری بوریس جانسون از قدرت و برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام را تقویت کرده است، تماشای تصاویر مستهجن توسط یکی از نمایندگان عضو حزب محافظه‌کار دردسر تازه‌ای را برای این حزب ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، «نیل پریش» نماینده مناطق «تیورتون» و «هونیتون» به دیدن تصاویر مستهجن حین برگزاری جلسات پارلمان متهم و با راه افتادن جنجال‌ها، تحقیق درباره اتهام او آغاز شده است. این نماینده عضو حزب محافظه‌کار ادعا کرده که شاید به‌صورت تصادفی از تلفن همراهش یک فیلم مستهجن را باز کرده باشد.

اما رسانه‌های انگلیس او را «محافظه‌کار مستهجن نگاه‌کن» خطاب کرده و پرونده وی را به تاسی از ماجرای مهمانی‌های غیرقانونی دفتر نخست وزیری، «پورن‌گیت» نامیده‌اند. «پریش» دیروز خودش را به کمیته انضباطی پارلمان معرفی کرد تا از عضویت در حزب محافظه‌کار معلق شود.

یکی از نمایندگان زن می‌گوید که آقای پریش را هنگامی که در صحن مجلس کنار او نشسته و سرگرم مشاهده تصاویر مستهجن بود مشاهده کرده است. گفته می‌شود که اقدام غیراخلاقی آقای پریش محدود به آن جلسه نبوده و وی در جلسه پارلمانی دیگری هنگام مشاهده تصاویر غیراخلاقی رویت شده است.   

همسر این نماینده حزب محافظه‌کار امروز در گفت‌وگو با نشریه تایمز چاپ لندن این رویداد را شرم‌آور توصیف کرده و گفته که از شنیدن ماجرای تخلف همسرش، نفسش بند آمد. وی تماشای تصاویر غیراخلاقی توسط نمایندگان را اقدامی ناپسند خوانده است.

البته رسوایی اخلاقی قانون‌گذاران انگلیس موضوع تازه‌ای نیست و گفته می‌شود پرونده ۵۶ نماینده متهم به آزار جنسی که عمدتا از حزب حاکم محافظه کار هستند، به کمیته انضباطی پارلمان ارجاع شده است. روزنامه تایمز چاپ لندن دو هفته پیش گزارش داد که این کمیته پارلمانی ۷۰ فقره شکایت علیه نمایندگان یادشده دریافت کرده که از اتهامات آزار جنسی گرفته تا تخلفات جدی تر را شامل می شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده در پارلمان انگلیس، فساد اخلاقی و آزار جنسی در میان نمایندگان این کشور به لطف سکوت مقام‌های ارشد این نهاد سیاسی به امری رایج بدل شده است.

این تحقیقات که از سوی «لورا کاکس» حقوق دان انگلیسی صورت گرفته حاکیست که براثر رواج فرهنگ سکوت و چاپلوسی در پارلمان، آزار و اذیت جنسی به عنوان یک معضل پنهان جریان دارد.

این گزارش هشدار داده است که مفاسد اخلاقی برخی از نمایندگان، کل اعتبار و مشروعیت پارلمان را زیر سؤال برده است. گزارش یاد شده که براساس نظرسنجی از یک هزار و ۳۷۷ تن از کارکنان پارلمان انگلیس تهیه‌ شده همچنین مؤید آن است که نیمی از قربانیان به مسئولان انضباطی پارلمان برای طرح شکایت‌های خود اعتماد ندارند.

گفتنی است که «مایکل فالون» وزیر پیشین دفاع و «دامیان گرین» معاون اول پیشین نخست‌وزیر سابق انگلیس از جمله شخصیت‌هایی بودند که به دلیل رابطه غیراخلاقی با زنان جوان از سمت خود استعفا کردند.

این تحولات در کنار مشکلات حاد اقتصادی ناشی از برگزیت، همه‌گیری کرونا، تاثیرات جنگ اوکراین بر افزایش قیمت سوخت، جهش قابل توجه هزینه‌های زندگی و تورم فزاینده، باعث شده تا محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار به شدت کاهش یافته و افکار عمومی در آستانه انتخابات شوراهای شهر که در اصل آزمونی برای سنجش اعتبار و محبوبیت احزاب سیاسی بشمار می رود، به حزب اصلی مخالف دولت (کارگر) گرایش پیدا کنند.

طبق آخرین نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه معتبر یوگاو، ۳۸ درصد مردم انگلیس به دولت حزب کارگر به رهبری «کی‌یر استارمر» و ۲۰ درصد به دولت حزب محافظه‌کار رای داده‌اند. همچنین ۳۵ درصد مردم انگلیس معتقدند که آقای استارمر نخست وزیر بهتری نسبت به بوریس جانسون محسوب می‌شود. جانسون در این نظرسنجی که در فاصله زمانی ۲۶ تا ۲۷ آوریل صورت گرفت، ۲۶ درصد رای آورده است.

واقعیت این است که محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار که در انتخابات سراسری سه سال پیش موفق شد با شعار «انجام برگزیت» رکورد تازه‌ای را برای تصاحب اکثریت کرسی‌های پارلمان ثبت کند، بشدت کاهش یافته است.

مردم انگلیس به تدریج متوجه بی فایده بودن برگزیت شده‌اند. در این توافق انگلیس امتیاز خاصی بدست نیاورد و آنچه از آن با نام حفظ حاکمیت یا به دست گرفتن کنترل و سرنوشت کشور تعبیر می شود عملاً با محدودیتهای تحمیل شده در این توافق بی معنی است.

بوریس جانسون به هر قیمتی برگزیت را به سرانجام رساند و این روزها فقط مسیر سرازیری محبوبیتش را طی می‌کند. طبق یک پیش‌بینی انجام شده امسال سال پایانی نخست وزیری بوریس جانسون خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها