کد خبر: 549070
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ ۱۶:۰۱:۵۹
| |

عفو بین الملل:

پاریس باید کودکان فرانسوی را از سوریه بازگرداند

سازمان عفو بین‌الملل از رئیس جمهور فرانسه خواست تا کودکان داعشی اتباع این کشور را از سوریه بازگرداند.

پاریس باید کودکان فرانسوی را از سوریه بازگرداند
کد خبر: 549070
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ ۱۶:۰۱:۵۹

سازمان عفو بین‌الملل امروز (سه شنبه) از امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه خواست تا ضمن در اولویت قرار دادن موضوع حقوق بشر، کودکان داعشیان اتباع فرانسه که در سوریه در شرایط بازداشت‌گونه قرار دارند را باز گرداند.

به گزارش فارس، به نوشته وبگاه عنب بلدی، در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل آمده است که پاریس می‌بایست ۲۰۰ کودک فرانسوی را بدون هرگونه تأخیری از سوریه باز گرداند و دیگر کشورهای اروپایی نیز باید همین اقدام را انجام دهند.

«سیسیل کودریو» رئیس بخش فرانسه سازمان عفو بین‌الملل گفت: «دوره اول ریاست‌جمهوری ماکرون در زمینه حقوق بشر قابل تعریف نبود، از این رو از رئیس‌جمهور که دوباره انتخاب شده، می‌خواهیم که در دور دوم خود نگاه ویژه به این مسأله داشته باشد.»

فرانسه با روند بسیار کندی کودکان داعشی‌های تابع این کشور را از سوریه باز می‌گرداند، به طوریکه تاکنون ۳۵ کودک که اغلب آن‌ها پدر خود را از دست داده‌اند، به فرانسه بازگردانده شده‌اند. پاریس تأکید دارد که داعشی‌های بزرگسال زندانی در سوریه باید در همان سوریه محاکمه شوند و حاضر به پذیرش آن‌ها نیست.

سازمان عفو بین‌الملل در ادامه با انتقاد از سیستم قضایی فرانسه، گفت که چند کشور اروپایی توانسته‌اند جنایتکاران جنگی از میان اتباع خود در سوریه را محاکمه کنند، اما قوانین فرانسه همچنان شامل محدودیت‌هایی که توان و قدرت دادگاههای این کشور را بسیار محدود می‌کند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز پیش از این در گزارشی که در ۲۴ فوریه منتشر کرده بود، اعلام کرد که دولت فرانسه در بازگرداندن کودکان دارای تابعیت خود که سال‌ها در کمپ‌های داخل سوریه در شرایط بسیار بدی زندانی هستند، کوتاهی کرده است. گزارش کمیته حقوق کودک سازمان ملل این رفتار فرانسه را نقض حق زندگی کودکان و همچنین حق آنها برای رهایی از رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز دانست.

نتایج گزارش سازمان ملل پس از بررسی سه پرونده مطرح شده توسط گروهی از شهروندان فرانسوی در سال ۲۰۱۹ منتشر شد که نوه‌ها، برادرزاده‌ها و فرزندانشان در حال حاضر در اردوگاه‌های «روج»، «عین عیسی» و «الهول» در شمال شرق سوریه که تحت کنترل «نیروهای دموکراتیک سوریه» (SDF) است، در شرایط بازداشت‌گونه هستند.

تلاش سازمان‌های بین‌المللی برای بازگرداندن کودکان داعشی‌ به کشورهایشان، در حالی است که با گذشت بیش از سه سال از آزادسازی آخرین منطقه تحت اشغال داعش در سوریه (منطقه باغوز در دیرالزور)، تروریست‌ها بار دیگر به دنبال بازسازی خود و عضوگیری مجدد هستند و در این میان کودکانی که در اردوگاهها به سر می‌برند، از اهداف اصلی آن‌ها به شمار می‌رود.

به گفته منابع خبری سوریه، تروریست‌های داعش کودکان را از اردوگاهها به خصوص اردوگاه پناهندگان «الهول» در شمال شرق سوریه قاچاق کرده و برای آن‌ها دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنند.

اردوگاه الهول

در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار نفر در ادوگاه الهول واقع در استان حسکه سوریه در شرایط بسیار بدی به سر می‌برند. از این تعداد ۳۱ هزار نفر سوری و ۳۱ هزار نفر عراقی هستند. برخی منابع سوری تعداد ساکنان را بیش از این ذکر کرده‌اند.

همچنین ۱۲ هزار نفر از اتباع دیگر کشورها در این اردوگاه حضور دارند و تاکنون کمتر کشوری حاضر به تحویل گرفتن داعشی‌های تبعه خود در این اردوگاه شده است. چهار هزار زن و هشت هزار کودکی که خانواده تروریست‌های داعشی محسوب می‌شوند و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها