کد خبر: 548420
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۲ ۱۴:۵۹:۰۱
| |

جانسون در دهلی

رونمایی رهبران هند و انگلیس از شراکت امنیتی و نظامی جدید دو کشور

​نخست وزیر انگلیس در جریان سفرش به دهلی نو اعلام کرد، کشورش و هند امروز جمعه بر سرانعقاد یک شراکت دفاعی و امنیتی "جدید و توسعه یافته" توافق کرده‌اند.

رونمایی رهبران هند و انگلیس از شراکت امنیتی و نظامی جدید دو کشور
کد خبر: 548420
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۲ ۱۴:۵۹:۰۱

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در حالی به هند سفر کرد که در وطنش با انتقادات و دورنمای تحقیقات رسواکننده درباره احتمال  دروغ گفتنش به پارلمان از بابت رسوایی مهمانی‌های برگزار شده توسط او در ضمن اجرای قوانین قرنطینه‌ای مربوط به مقابله با شیوع کروناویروس مواجه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دهلی نو بخشی از بلوک چهارگانه موسوم به کوآد را در کنار آمریکا، ژاپن و استرالیا به عنوان وزنه متقابلی در برابر چین که هر چه جسورتر می‌شود، است.

اما هند همچنین سابقه طولانی همکاری در جنگ سرد با مسکو، که هنوز هم بزرگترین تامین کننده تجهیزات نظامی این کشور است را دارد و از محکوم کردن روسیه از بابت حمله به اوکراین خودداری کرده است.

جانسون در کنار نارندرا مودی همتای هندی خود در اشاره‌ای آشکار به پکن گفت: "تهدیدهای مربوط به  زورگویی مستبدان حتی بیشتر هم شده است. و بنابراین حیاتی است که ما همکاری خود را از جمله در حوزه منفعت مشترکمان در باز و آزاد نگه داشتن حوزه هند-اقیانوسیه تعمیق کنیم."

مودی گفت که سفر جانسون به هند در هفتاد و پنجمین سال استقلال هند اتفاقی "تاریخی" است.

وی افزود: ما درباره چندین مورد از تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بحث کردیم و بر وجود یک نظم آزاد، باز، فراگیر و مبتنی بر قانون در حوزه هند-اقیانوسیه تأکید کردیم.

جزئیات دقیق و بیشتری از این شراکت امنیتی در دسترس قرار نگرفته است.

اما جانسون گفت که هر دوی آنها توافق کرده‌اند در زمینه تدارکات دفاعی "با هدف مقابله با تهدیدات در سراسر عرصه‌های زمین، دریا، هوا، فضا و سایبری، از جمله با مشارکت در یک فناوری جدید جت‌های جنگنده، فناوری‌های دریایی ویژه شناسایی و پاسخ به تهدیدات در اقیانوس‌ها" همکاری کنند.

دهلی نو مدتهاست که تقویت ظرفیت تولید نظامی داخلی خود را هم از جهت کاهش وابستگی خود به مسکو و هم از جهت  کمک به کمپین کالاهای "ساخت هند" دنبال کرده است.

دو کشور همچنین در حال مذاکره در مورد یک توافق تجاری مربوط به دوران پسابریگزیت هستند، اما دولت مودی مشتاق است تا ویزاهای بیشتری را برای هندی ها به منظور کار یا تحصیل در انگلیس تضمین کند.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رهبران هند و انگلیس امروز جمعه از روسیه خواستند آتش بس فوری در اوکراین برقرار کند در حالی که نخست وزیر انگلیس گامهایی را برای کمک به دور کردن دهلی نو از وابستگی به روسیه با گسترش روابط اقتصادی و دفاعی اعلام کرد.

نارندرا مودی به خبرنگاران گفت که هر دو طرف در مورد وضعیت اوکراین گفتگو و بر اهمیت دیپلماسی و گفتگو برای حل و فصل مسائل تاکید کردند.

مودی با اشاره آشکار به تهاجمی عمل کردن چین در منطقه گفت: "هر دو طرف همچنین خواستار نظمی آزاد، باز، فراگیر و مبتنی بر قانون در حوزه هند-اقیانوسیه شدند."

جانسون به زبان هندی مودی را یک "دوست خاص" توصیف کرده و گفت: “روابط ما هرگز به اندازه اکنون خوب و قوی نبوده است."

جانسون بیان کرد که انگلیس با صدور مجوز صادرات عمومی باز برای هند تلاش خواهد کرد که بروکراسی را کاهش دهد و زمان را برای تحویل تدارکات دفاعی کمتر کند.

جانسون همچنین ۱.۲۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید و قراردادهای صادراتی در زمینه هایی از مهندسی نرم افزار و هوش مصنوعی گرفته تا سلامت را که می‌توانند منجر به ایجاد تقریباً ۱۱۰۰۰ شغل در سراسر انگلیس شوند اعلام کرد.

جانسون بلافاصله پس از ورود خود به هند در روز پنجشنبه، گفت که از روابط نزدیک هند و روسیه آگاه است.

او به خبرنگاران در احمدآباد، مرکز ایالت گجرات غربی هند که محل فرود هواپیمایش بوده، گفت: "ما باید این واقعیت را منعکس کنیم. اما واضح است که من در مورد آن با نارندرا مودی صحبت خواهم کرد."

مودی اخیرا وضعیت اوکراین را "بسیار نگران کننده" خوانده و از هر دو طرف خواستار صلح شده است. هند اگرچه کشتار غیرنظامیان در اوکراین را محکوم کرده است، اما تاکنون از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه انتقاد نکرده و زمانی که مجمع عمومی سازمان ملل در ماه جاری برای تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر رای گیری برگزار کرد در آن رای ممتنع داد.

مودی همچنین به فشارهای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و دیگران برای محدود کردن واردات نفت کشورش از روسیه در پاسخ به حمله به اوکراین پاسخ سردی داده است.

جانسون روز جمعه گفت که "جهان با تهدیدهای فزاینده ای از سوی دولت های خودکامه که به دنبال تضعیف دموکراسی، خفه کردن تجارت آزاد و منصفانه و پایمال کردن حاکمیت هستند مواجه است."

وی خاطر نشان کرد: "همکاری های ما بر سر موضوعاتی که برای هر دو کشور مهم است، از تغییرات آب و هوایی گرفته تا امنیت انرژی و دفاع همچنان که ما نگاه به آینده داریم از اهمیت حیاتی برخوردار است."

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها