عربستان اخبار در باره تیرگی روابط با واشنگتن را رد کرد

​سفارت عربستان سعودی در آمریکا در بیانیه‌ای گزارش‌ها درباره تیرگی روابط واشنگتن و ریاض را تکذیب کرد.

عربستان اخبار در باره تیرگی روابط با واشنگتن را رد کرد
کد خبر: 548367
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۲ ۱۰:۳۰:۱۲

سفارت عربستان سعودی در آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که گزارش اخیر روزنامه وال استریت ژورنال درباره تیرگی روابط میان ریاض و واشنگتن صحت ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از الحدث، در این بیانیه آمده است: روابط میان عربستان و آمریکا "تاریخی و قوی" است و تماس‌های روزانه‌ای میان مقامات دو کشور انجام می شود. مقام‌های دو کشور «روزانه» با هم در تماس‌اند و درباره مسائلی نظیر امنیت، سرمایه‌گذاری و انرژی، هماهنگی‌های نزدیکی وجود دارد.

سفارت ریاض همچنین اعلام کرد که هماهنگی نزدیکی میان ریاض و واشنگتن درباره مسائلی نظیر امنیت، سرمایه‌گذاری و انرژی وجود دارد.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: طی ۷۷ سال گذشته روابط عربستان سعودی و آمریکا فراز و نشیب‌های زیادی داشته است و اختلاف نظرهایی میان دو طرف درباره مسائل مختلف وجود داشته، اما هرگز مانع همکاری مشترک نشد.

بیانیه سفارت عربستان سعودی، در واکنش به گزارش روز سه‌شنبه روزنامه وال ‌استریت ‌ژورنال صادر شده است.

روزنامه وال‌ استریت‌ ژورنال، سه‌شنبه در گزارشی نوشت که روابط عربستان و ایالات متحده به پایین‌ترین سطح خود در طی دهه‌های اخیر رسیده است.

علاوه بر روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، خبرگزاری بلومبرگ و برخی دیگر از رسانه‌های آمریکایی، طی هفته‌های گذشته، گزارش‌هایی از سردی روابط ریاض و واشنگتن منتشر کردند.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، خودداری عربستان سعودی از افزایش تولید نفت، در میانه بحران اوکراین، باعث ناخرسندی مقام‌های آمریکایی شده است. جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا از زمان ورود به کاخ سفید بر خلاف دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا روابط بسیار نزدیکی با ریاض برقرار نکرد. اما پس از بالاگرفتن تنش‌ها در اوکراین، به یکباره از ریاض برای افزایش تولید نفت کمک خواست.

پس از حمله روسیه به اوکراین، بهای جهانی نفت افزایش یافت. به نوشته رسانه‌های آمریکایی، مقام‌های کاخ سفید از عربستان سعودی انتظار داشتند که این کشور با افزایش بیشتر تولید خود، مانع از بالارفتن قیمت نفت شود.

طی ماه‌های گذشته، اقتصاد آمریکا تورم کم‌سابقه‌ای تجربه کرده است. بالا رفتن بهای سوخت یکی از عوامل اصلی تشدید تورم در آمریکا به شمار می‌رود.

در برابر، عربستان سعودی خواهان حمایت‌های بیشتر و قاطعانه‌تر ایالات متحده از این کشور برای مقابله با حوثی‌های یمن است.

به نظر می‌رسد برنامه هسته‌ای ایران و تلاش‌های دولت فعلی ایلات متحده برای احیای توافق‌نامه «برجام» از دیگر موضوع‌های مورد بحث طرفین است.

در بخشی دیگری از بیانیه سفارت عربستان سعودی آمده که در ۷۷ سال گذشته، روابط عربستان سعودی و آمریکا اختلاف‌ها و فراز و فرودهای زیادی داشته است. با این حال، این اختلاف‌ها هرگز مانع از همکاری طرفین برای یافتن راه‌حل‌های مشترک نشده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها