کد خبر: 548069
|
۱۴۰۱/۰۱/۳۱ ۰۸:۰۳:۱۴
| |

داغ تازه دشت برچی:

حمله تروریست‌ها به دو مدرسه پسرانه کابل در آستانه سالگرد حمله به مکتب دخترانه سیدالشهدا

هر از گاهی با خون شیعیان هزاره افغانستان شسته می‌شود. درست ۱۸ روز مانده به سالگرد قتل عام وحشتناک ۹۰ دختر دانش‌آموز در مکتب سیدالشهدا در غرب کابل، این‌بار دو مدرسه پسرانه در محله شیعه‌نشین دشت برچی هدف حمله تروریست‌ها بودند.

حمله تروریست‌ها به دو مدرسه پسرانه کابل در آستانه سالگرد حمله به مکتب دخترانه سیدالشهدا
کد خبر: 548069
|
۱۴۰۱/۰۱/۳۱ ۰۸:۰۳:۱۴

هر از گاهی با خون شیعیان هزاره افغانستان شسته می‌شود. درست ۱۸ روز مانده به سالگرد قتل عام وحشتناک ۹۰ دختر دانش‌آموز در مکتب سیدالشهدا در غرب کابل، این‌بار دو مدرسه پسرانه در محله شیعه‌نشین دشت برچی هدف حمله تروریست‌ها بودند.

به گزارش روزنامه اعتماد، درد هزاره‌های افغانستان نسبت به دیگر شهروندان مضاعف است، آنها علاوه بر اینکه کمبودهای اقتصادی و مشکلات ناشی از ۴ دهه جنگ را تحمل می‌کنند، روزی نیست که هدف حملات هدفمند برای کشتار شیعیان قرار نگیرند. مانند حمله سال گذشته، تروریست‌ها بار دیگر ماه مبارک رمضان را برای حمله انتخاب کرده‌ بودند و جوانان روزه‌دار شیعه را هدف حملات وحشیانه خود قرار دادند. در دو انفجار که مقابل مدرسه‌های مرکز تعلیمی ممتاز و لیسه عالی عبدالرحیم شهید رخ داد، تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان عمدتا شیعه کابل در انفجارها جان خود را از دست دادند. ساعت 9:50 دقیقه صبح دیروز رسانه‌ها از سه انفجار پیاپی در محله دشت برچی کابل خبر دادند. پسر نوجوانی که پس از حادثه با شبکه تلویزیونی طلوع‌نیوز افغانستان مصاحبه کرده است از «وضع خراب» محل انفجار خبر می‌دهد و صحنه را پر از «دود و خاک و خون» توصیف می‌کند. او که از کلاس دوازدهمی‌های لیسه یا دبیرستان دولتی عبدالرحیم شهید است، می‌گوید که همکلاسی‌های او ابتدا از مدرسه خارج شده‌ بودند و بعد قرار بود که کلاس یازدهمی‌ها و دهمی‌ها از مدرسه بیرون بیایند که انفجار رخ داد. شاهدان عینی می‌گویند انفجارها که احتمالا با بمب‌های دستی یا نارنجک رخ داده‌اند ابتدا یکی جلوی در مدرسه و دیگری درون مدرسه اتفاق افتاده‌اند.

ممانعت طالبان از انتشار اخبار

به‌رغم انتشار گسترده خبر انفجارها در کابل، امارت اسلامی (دولت خودخوانده طالبان در افغانستان) به سرعت خبرنگاران را از محل وقوع حادثه دور کرده و تعدادی از خبرنگاران را ضرب و شتم کرد. بلافاصله شروع به جمع‌آوری اجساد از محل وقوع انفجارها در مقابل مدرسه‌ها و اعلام کرد که ۶ تن شهید و ۱۱ تن دیگر زخمی شده‌اند. در حالی که کشته‌شدگان و مجروحان به سه بیمارستان محمدعلی جناح، استقلال و ایمرجنسی منتقل شده‌اند، فقط آمار منتشرشده از سوی یک بیمارستان ۲۲ کشته و زخمی را نشان می‌دهد. با این حال شاهدان عینی و خبرنگاران افغان معتقدند که تعداد کشته‌شدگان بسیار بیشتر از این ارقام است و طالبان با ضرب و شتم و بازداشت خبرنگاران و جلوگیری از نزدیک شدن افراد مستقل به محل حادثه جلوی اطلاع‌رسانی دقیق از حادثه را می‌گیرد. پایگاه خبری آواپرس می‌نویسد: «نیروهای امنیتی از بازتاب رسانه‌ای رویداد تروریستی امروز جلوگیری کنند و دست‌کم بازداشت دو خبرنگار و لت‌وکوب سه تن از آنها تاکنون گزارش شده است.» یک کاربر افغان در توییتر با انتشار تصویری نوشته است: «علی‌‌رضا شهیر، خبرنگار تلویزیون راه فردا که برای پوشش انفجارهای امروز در مکتب عبدالرحیم شهید به محل رویداد رفته بود، از سوی طالبان برای دو ساعت بازداشت و لت‌و‌کوب شده است. آقای شهیر می‌گوید که افراد طالبان دوربین تصویربرداری و تلفن همراه او را با خود برده‌اند.»

هدا خموش، فعال حقوق زنان با انتشار تصویری از جمع‌آوری اجساد شهدای این واقعه تروریستی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر می‌نویسد: «طالبان جسدهای خونین فرزندان مردم را همچون زباله با بی‌حرمتی تمام در کانتینری انداخته‌اند تا خانواده‌ها شناسایی کنند و ببرند. برای پنهان کردن جنایت، خانواده‌ها و خبرنگاران را لت و کوب می‌کنند و از صحنه می‌رانند. این جنایت اما پنهان‌شدنی نیست!»

برخی کاربران افغان گزارش کرده‌اند که طالبان حتی از حضور شهروندان برای اهدای خون به آسیب‌دیدگان حادثه روز گذشته هم خودداری کرده‌اند. یک کاربر افغان در توییتر نوشته است: «طالبان به کسانی که می‌خواهند برای زخمی‌های حادثه خون اهدا کنند اجازه داخل شدن به شفاخانه را نمی‌دهد.» پایگاه خبری آماج تصاویری را از مقابل شفاخانه محمدعلی جناح منتشر کرده است که نشان می‌دهد تعدادی از مردم که برای کمک به مجروحان در مقابل بیمارستان تجمع کرده‌اند با نیروهای امنیتی طالبان که مانع ورود آنها به بیمارستان شده‌اند، درگیر شده‌اند.

طالبان اما این حادثه را توطئه اجنبی نسبت می‌دهند و هدف آن را شوراندن هزاره‌ها علیه حکومت خودشان می‌دانند. عبداللطیف نظری معاون وزیر اقتصاد دولت طالبان در واکنش به حمله گفت: «مجریان پروژه استعمار و جیره‌خواران اجنبی قصد برهم زدن امنیت افغانستان را دارند. معارضین فراری که از اشتراکات خود با داعش سخن گفته بودند، خائن‌ترین فرد به کشور و همیشه شرمسار تاریخ هستند.» وی ادامه داد: «هدف حمله بر مکتب این است تا هزاره‌ها را با نظام درگیر کند، اما هزاره‌ها اهل تعامل، هوشیار و بیدارند.»

داغ‌هایی که تکرار می‌شوند

انفجار در مکاتب غرب کابل در آستانه سالگرد انفجار مکتب دخترانه سیدالشهدا در اردیبهشت‌ماه سال گذشته، کاربران افغان شبکه‌های اجتماعی را واداشت تا از هشتگ #تکرار_یک_داغ برای بیان نظرات‌شان در مورد این حادثه استفاده کنند. یک کاربر با انتشار تصویری از جوی آبی در نزدیکی محل انفجار که در آن خون جاری است، می‌نویسد: «لعنت به شما که هر سال تشنگی‌تان را با خون کودکان برچی رفع می‌کنید.» یک کاربر افغان در توییتر می‌نویسد: «مادری که سال گذشته دو دخترش را در حمله انتحاری بر مکتب سیدالشهدا از دست داده بود امروز سه پسرش را در حمله انتحاری بر مکتب عبدالرحیم شهید از دست داد.» کاربری دیگر می‌نویسد: «شوهرش در انفجار دهمزنگ کشته شد، حمله بر مرکز آموزشی موعود دخترش را از او گرفت و امروز انفجار در مدرسه‌ عبدالرحیم شهید پسر دانش‌آموزش را تکه تکه کرد. این زندگی‌نامه مختصر یک زن هزاره است.»

کاربر دیگری می‌نویسد: «ما هنوز داغدار دخترکانِ مکتب سیدالشهداییم. نفرین بر دل‌های سیاه‌تان، از تفکر و قلم این مردم می‌ترسید و این‌چنین داغدارشان می‌کنید.» کاربری دیگر با اشاره به پرچم سیاه‌رنگ داعش و پرچم سفیدرنگ طالبان می‌نویسد: «دختران را از رفتن به مکتب منع می‌کنند و پسران را در داخل مکتب می‌کشند. لشکر تاریکی گاهی با بیرق سفید حمله می‌کند، گاهی با بیرق سیاه.»

نتیجه دست‌کم گرفتن خطر داعش

پایگاه خبری طلوع‌نیوز افغانستان در یادداشتی با اشاره به اینکه احتمال زیادی وجود دارد که مسوولیت این حمله برعهده داعش باشد، می‌نویسد: «این حمله و حملات احتمالی دیگر در آینده از یک بی‌خیالی شرم‌آور و ننگین در برابر تهدیدات گروه تروریستی داعش ناشی می‌شود زیرا حکومت موجود در چند ماه اخیر که بر سر کار آمده، همواره تهدید گروه تروریستی داعش را دست‌کم گرفته یا کاملا کتمان کرده است. هرچند درهمین چندماه پسین نیز دو مسجد شیعیان در قندوز و قندهار و همچنان محله‌های شیعه‌نشین کابل مورد حمله داعش قرار گرفته است.» در ادامه این یادداشت آمده است: «اکنون نیز حمله به مراکز آموزشی در یک منطقه شیعه‌نشین کابل نشان از سهل‌انگاری حکومت هم در تامین امنیت این مناطق و هم در مقابله با تهدید داعش می‌دهد. تهدیدی که به صورت بالقوه و بالفعل در چند ماه گذشته همواره وجود داشته و زندگی شیعیان را تهدید کرده، اما حاکمیت موجود همواره از آن چشم پوشیده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، بزرگنمایی داعش از سوی غربی‌ها خوانده است.» طلوع‌نیوز در ادامه می‌نویسد: «اکنون با این حمله تروریستی، معلوم می‌شود که تهدید گروه تروریستی و خون‌آشام داعش هرچند هم که ناچیز باشد، باید جدی گرفته شود. این گروه باید تمام و کمال سرکوب شود و حتی یک هسته آن در کل منطقه می‌تواند خطرناک باشد.»

واکنش‌ها به حملات تروریستی کابل

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر عاملان این جنایت را «حرامیان ضددین» معرفی کرد. خطیب‌زاده نوشت: «کوردلان تکفیری باردیگر جنایت و خاک افغانستان را به خون نونهالان بی‌گناه آغشته کردند. این حرامیان ضددین، حرمت ماه رمضان را نیز نگاه نداشتند. ضمن محکوم‌کردن این جنایت، از مقامات مسوول افغانستان می‌خواهیم عوامل این اقدام تروریستی را شناسایی و مجازات کنند.» سفارت ایران در کابل نیز در واکنش به این حمله در توییتی نوشت: «سفارت ایران در کابل وقوع حادثه تروریستی در منطقه غرب کابل که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم مسلمان و روزه‌دار افغانستان خصوصا دانش‌آموزان مظلوم و بی‌گناه شد را محکوم نموده، برای قربانیان این حادثه غفران الهی و برای بازماندگان صبر از درگاه خداوند مسالت می‌نماید.» دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان با صدور بیانیه‌ای این انفجارها را محکوم کرده است و می‌نویسد: «دفتر سازمان ملل در افغانستان شدیدا حملات نفرت‌انگیز امروز به مدرسه‌ها را در کابل محکوم می‌کند. مسوولان این جنایات که مدرسه‌ها و کودکان را هدف قرار می‌دهند باید محاکمه شوند.» سازمان نجات کودکان در یک اعلامیه انفجار‌های امروز در غرب کابل را محکوم کرده و در مورد تلفات این انفجارها که گفته می‌شود بیشتر کودکان و دانش‌آموزانند، به‌شدت ابراز نگرانی کرده است.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی در حکومت پیشین، وقوع انفجارها در غرب کابل را محکوم کرده است. آقای عبدالله در صفحه فیس‌بوکش نوشته است که «این کشتار قساوت‌بار کار دشمنان صلح و ترقی افغانستان است.» حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان انفجار‌های امروز در غرب کابل را محکوم کرده و این رویدادها را «جنایت ضد بشری» خوانده است. آقای کرزی در توییترش نوشته است که این کار «دشمنی آشکار با علم و دانش و هراس از نسل تعلیم‌یافته» در کشور است.

کاری کنید که از قتل‌عام‌تان جلوگیری کنید

مخالفان حکومت طالبان هم در واکنش به وقوع انفجارهای روز گذشته در غرب کابل از شیعیان و هزاره‌های افغانستان خواسته‌اند که برای دفاع از خود برنامه‌ای تهیه کنند، چرا که حکومت طالبان قادر و مایل به دفاع از آنها نیست. به گزارش آماج‌نیوز، عارف رحمانی، عضو پیشین مجلس نمایند‌گان با انتقاد از اینکه حتی حکومت جمهوریت توان دفاع از هزاره‌ها را نداشت، می‌گوید که طالبان قادر به تامین امنیت و دفاع از هزاره‌ها و شیعیان نیستند. آقای رحمانی تاکید کرد که هزاره‌ها باید سازوکارهای فعالی را برای دفاع از خود طراحی و اجرا کنند. مسلم شیرزاد، استاد دانشگاه و فعال سیاسی با انتشار توییتی خطاب به هزاره‌ها گفته است: «در ده سال اخیر در مکتب کشتند، در شفاخانه کشتند، در گهواره کشتند، در آموزشگاه کشتند، در تظاهرات کشتند؛ دیگر منتظر چه هستید؟» آقای شیرزاد تصریح کرده است: «نمی‌گویم چه کنید، کاری کنید که از قتل عام‌تان جلوگیری کنید، به هر قیمت ممکن؛ به هر قیمت.»

علی میثم نظری، مسوول روابط خارجی جبهه مقاومت ملی افغانستان نیز واکنش نشان داده و گفته است: «دلم برای خانواده‌های حمله تروریستی امروز بر هزاره‌ها در کابل می‌سوزد.» او افزوده است: «تروریست‌های طالب امنیت هیچ‌کس را تامین نکرده‌اند؛ بلکه زند‌گی همه را به جهنم تبدیل کرده‌اند.» داوود ناجی، فعال مدنی نیز گفته است: «وقتی مردم می‌گویند کار نیست، نان نیست، آزادی نیست، می‌گویند ما امنیت آورده‌ایم. این است امنیت آورد‌گی‌تان؟» سمیرا حمیدی، مسوول سازمان عفو بین‌الملل در افغانستان نیز خاموش ننشسته‌ و گفته است: «این آخرین مورد از چندین حمله در کمتر از یک ماه است. دانش‌آموزان بار دیگر هدف قرار گرفته‌اند. صلح کجاست؟»

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان با محکوم‌کردن انفجار‌های امروز در غرب کابل گفته است که تامین امنیت و حفظ جان مردم مسوولیت طالبان است. او تاکید کرده است که این عمل تروریستی، یک نسل‌کشی هدفمند و مصداق واضح جنایت علیه بشریت است. محقق افزوده است که وضعیت در شفاخانه‌ها خیلی غیرانسانی و تکان‌دهنده است. جبهه مقاومت در اعلامیه‌ای گفته است که جامعه جهانی نباید در قبال چنین قضایا و ‌حمله‌های تروریستی، بی‌تفاوت باشد. این جبهه افزوده است: «طالبان را که دشمن آموزش و میزبان شماری از خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و جهانی است، مسوول مستقیم این حمله‌ها می‌دانیم.»

جبهه آزادی افغانستان از گروه‌های مقاومت ضدطالبان در افغانستان می‌گوید که مسوولیت انفجار‌های امروز در غرب کابل به دوش طالبان است. در اعلامیه‌ این جبهه آمده است که حمله بر افراد ملکی در زمره تاکتیک‌های اصلی جنگی طالبان، داعش و سایر گروه‌های هراس‌افکن قرار دارد. در اعلامیه ذکر شده است: «همان‌طوری که در بیست سال اخیر، جنگ نامشروع طالبان زمینه بدبختی مردم ما را فراهم کرد، در شرایط کنونی نیز، مسوولیت چنین حمله‌هایی در گام نخست برعهده طالبان است.» جبهه آزادی افغانستان تاکید کرده است که انتقام خون‌های ریخته‌شده مردم را از طالبان و سایر گروه‌های تروریستی خواهند گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها