کد خبر: 548001
|
۱۴۰۱/۰۱/۳۰ ۱۶:۴۱:۰۹
| |

وزیر برق عراق:

پولی که قرار است به ایران پرداخت شود در بانک تجارت عراق ذخیره شده است

وزیر برق عراق می گوید تمام پولی که قرار است به طرف ایرانی بابت واردات گاز پرداخت شود در بانک « TBI » (بانک تجارت عراق) نگهداری و ذخیره شده است.

پولی که قرار است به ایران پرداخت شود در بانک تجارت عراق ذخیره شده است
کد خبر: 548001
|
۱۴۰۱/۰۱/۳۰ ۱۶:۴۱:۰۹

«عادل کریم» در گفت و گویی که امروز (سه شنبه) خبرگزاری ناس عراق منتشر کرد، اظهار داشت: این کشور در سال ۲۰۲۰ هیچ پولی به طرف ایرانی که حدود یک میلیارد و ۷۵۰ هزار دلار است، پرداخت نکرده است و تمام پولی که قرار است به طرف ایرانی پرداخت شود در بانک «TBI» ذخیره شده است.  

به گزارش ایرنا، وی گفت: اگر گاز ایران در حد کافی باشد و با تهران برای تامین مقادیر مورد نیاز عراق توافق شود، [ وضعیت تامین برق در عراق ] در تابستان امسال بهتر از تابستان گذشته خواهد بود. 

وی بیان کرد: در دیداری که با طرف ایرانی داشتیم، طرف ایرانی گفت که همکاری با کشورهای دیگر بسیار راحت‌تر از عراقی‌ها است. ایرانی‌ها ادعا می‌کنند به ترکیه، عمان و سایر کشورها صادرات گاز دارند. 

وزیر برق عراق با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته بیش از ۱۰۰ قرارداد منعقد شده و پول آن از طریق بانک TBI پرداخت شده است، افزود: ما تلاش می‌کنیم که تا حد امکان واردات مواد ضروری زندگی را از طریق بانک «TBI» تسهیل کنیم.  

عراق از یک مشکل بزرگ در تامین برق رنج می‌برد و برق در بسیاری از شهرهای عراق به ویژه در تابستان که دمای هوا به ۵۰ درجه می‌رسد بصورت شبه دائمی قطع می‌شود. 

وزیر برق عراق در این گفت و گو افزود: بیشتر پولی که برای برق مصرف می‌شود صرف دستمزد کارکنان و خرید گاز ایران شده است. 

پیشتر در اوایل اسفند ماه گذشته، وزیران نفت ایران و عراق درباره افزایش صادرات گاز ایران به عراق و «پرداخت بدهی گاز عراق به ایران» مذاکره کردند. 

جواد اوجی وزیر نفت ایران در حاشیه نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در دوحه با احسان عبدالجبار، همتای عراقی خود دیدار و درباره گسترش همکاری دو کشور در بخش انرژی مذاکره کردند. 

در اواسط اسفند ماه گذشته، سخنگوی وزارت برق عراق از سفر سه وزیر در راس سه هیات عراقی به تهران با هدف ازسرگیری تزریق گاز و تامین شبکه انرژی عراق خبر داد. 

احمد موسی در گفت وگوی تلویزیونی با اعلام این خبر تصریح کرد: گازرسانی همچنان پایین است و وضعیت مفروض این است که ایران، روزانه بیش از ۴۵ میلیون متر مکعب گاز به عراق برساند و در حال حاضر (حدود یک ماه پیش) فقط ۸ میلیون متر مکعب به عراق می‌رسد. ما آمادگی افزودن ۸ هزار مگاوات برق به شبکه ملی را داریم به شرط اینکه، سوخت لازم (گاز برای نیروگاه‌های تولید برق) برسد. 

عراق، سالانه به ۳۵ هزار مگاوات برق نیاز دارد این در حالی است که هر سال یک هزار و ۵۰۰ مگاوات نیز به این احتیاج افزوده می‌شود. عراق، امسال ۴ هزار مگاوات به ظرفیت تولید خود خواهد افزود. همچنین قراردادهایی برای تولید ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات از طریق انرژی خورشیدی امضا کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها