کد خبر: 547998
|
۱۴۰۱/۰۱/۳۰ ۱۶:۳۳:۰۹
| |

گسترش اعتراض‌ها به انتخابات فرانسه/ دبیرستان‌ها هم به صف مخالفان پیوستند

اعتراض‌ها به نتایج دور نخست انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه که همان شب اعلام نتایج در سراسر این کشور آغاز و با تجمع معترضان در دانشگاه‌هایی همچون سوربُن ادامه داشت؛ به دبیرستان‌های فرانسه نیز کشیده شده است.

گسترش اعتراض‌ها به انتخابات فرانسه/ دبیرستان‌ها هم به صف مخالفان پیوستند
کد خبر: 547998
|
۱۴۰۱/۰۱/۳۰ ۱۶:۳۳:۰۹

ظهر امروز سه شنبه چندین دبیرستان در پایتخت فرانسه صحنه اعتراض مخالفان امانوئل مکرون و مارین لو پن نامزدهای پیروز دور نخست انتخابات امسال است.

به گزارش ایرنا، به نقل از روزنامه لو فیگارو، معترضان نسبت به آنچه رعایت نشدن "عدالت اقلیمی و عدالت اجتماعی" اعلام می‌دارند، به سیاست‌های این دو چهره انتخابات ریاست جمهوری فرانسه انتقاد دارند.

در یکی از این دبیرستان‌ها، دانش‌آموزان پارچه نوشته‌ای آویزان کردند تا فقدان پرداختن به مسائل اقلیمی و اجتماعی در کمپین مکرون و لو پن را محکوم کنند.

این بسیج به دنبال حرکت دانشجویانی است که هفته گذشته دسترسی به ورودی ساختمان دانشگاه سوربُن پاریس را مسدود کردند.

بر اساس گزارش رسانه‌های فرانسه، دانش‌آموزان این کشور تلاش دارند با برگزاری این تجمعات، صدای خود را در میانه برگزاری دو دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به گوش مردم برسانند و نسبت به مسائل محیط زیستی و به ویژه قدرت گرفتن حزب راست افراطی به رهبری لو پن هشدار دهند.

تاکنون برگزاری تجمع و مسدود کردن ورودی پنج دبیرستان در پاریس بدون هیچ خشونتی گزارش شده است.

یکی از معترضان مقابل دبیرستان لامارتین به رسانه‌ها اعلام می‌کند: ما به اعتراضات سوربُن پاسخ دادیم. ما مخالف دور دوم انتخابات که به ما تحمیل می‌شود، هستیم؛ مخالف راست افراطی در یک طرف و نئولیبرال‌ها در طرف دیگر که به حقوق ما حمله می‌کنند.

این دانش‌آموز می‌افزاید: ما نمی‌توانیم رای دهیم، اما برای آینده خود می‌جنگیم.

در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری فرانسه رای سفید یا ممتنع جوانان یکی از چالش‌های اساسی سیاستمداران بوده است؛ چالشی که به نظر می‌رسد با کاهش استقبال از انتخابات امسال که در سال‌های گذشته کم سابقه بود، به شکل جدی‌تری نمایان شده است.

تظاهرات فرانسه

گزارش رسانه‌های فرانسه از گسترش اعتراض‌ها به نتایج دور نخست انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه که از همان شب اعلام نتایج در سراسر این کشور آغاز و با تجمع معترضان در دانشگاه‌هایی همچون سوربُن ادامه داشت، خبر می‌دهد.

برگزاری تجمعات مختلف در بلوارهای اصلی پاریس و حتی چادر زدن معترضان در یکی از خیابان‌های پایتخت فرانسه که شب را نیز در همانجا به سر می‌برند، نمایی از این اعتراض‌ها ارزیابی می‌شود.

در آستانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه یک نظرسنجی نشان می‌دهد که ۱۴ درصد فرانسویان تقلب در انتخابات و مخدوش بودن آن را محتمل می‌دانند.

نظرسنجی موسسه «ایفوپ» حاکی از آن دارد که ۱۴ درصد فرانسویان احتمال بروز تقلب در انتخابات را مطرح می‌کنند و این احساس نزد افرادی که بیشتر اطلاعات سیاسی خود را از اینترنت به دست می‌آورند بیشتر است و به ۲۴ درصد می‌رسد.

مکرون در دور نخست انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه با کسب ۲۷.۶ درصد آرا در جایگاه نخست ایستاد و لو پن نیز ۲۳.۴۱ درصد آرا را از آن خود کرد تا بار دیگر موازنه قدرت در این کشور به رقابت هواداران طیف میانه‌روها و راست افراطی فرانسه بستگی یابد؛ رقابتی که آخرین مرحله آن برای ۲۴ آوریل (چهارم اردیبهشت) برنامه‌ریزی شده است. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها