اسکات ریتر:

ناتو فاقد توان نظامی است/ اصل دفاع جمعی خیالبافی است

رئیس سابق هیأت بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد گفته ائتلاف ناتو فاقد توان نظامی است و اصل دفاع جمعی در این پیمان چیزی بیشتر از یک خیالبافی نیست.

ناتو فاقد توان نظامی است/ اصل دفاع جمعی خیالبافی است
کد خبر: 547863
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۹ ۱۸:۲۵:۲۲

«اسکات ریتر»،  افسر سابق تفنگداران دریایی آمریکا که سابقه ریاست هیأت بزرسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد را بر عهده داشته در یک نشست مجازی با موضوع «جنگ اوکراین و نظم جهانی در حال سقوط» به میزبانی دانشگاه تهران با اشاره به ناتوانی‌های نظامی ائتلاف ناتو در حمایت از متحدان خود غرب را به سگی تشبیه کرد که واق واق می‌کند اما گاز نمی‌گیرد.

به گزارش تسنیم، اسکات ریتر در این مصاحبه پیش‌بینی کرد چنانچه فنلاند تعهدات پیشین خود برای همزیستی مسالمت‌آمیز با روسیه را کنار گذاشته و با عضویت در ناتو به تهدید موجودیتی علیه روسیه تبدیل شود با اقدام مشابهی اقدام نظامی مسکو در اوکراین روبرو خواهد شد. او گفت: «هر نیروی نظامی فنلاند که بخشی از ناتو باشد و از لحاظ فیزیکی هم در مجاورت سن‌پترزبورگ باشد،  بایستی حذف شود. [تأکید می‌کنم] بایستی حذف شود. هیچ بحثی در این مورد وجود ندارد.»

او در ادامه تأکید کرد: «اگر فنلاند بخواهد در نشست ناتو که همین ماه ژوئن برگزار می‌شود به ناتو بپیوندد معتقدم که تابستان بسیار داغی در پیش رو خواهیم داشت؛ تابستانی که در آن روسیه عین همان کاری که با اوکراین انجام داد را انجام داده و فنلاند به عنوان یک کشور مدرن را نابود خواهد کرد. روسیه دوست ندارد این کار را انجام دهد، اما این نتیجه اجتناب‌ناپذیر شرایطی است که یک کشور اروپایی به خودش اجازه می‌دهد توسط ناتو مورد سوءاستفاده قرار بگیرد تا به یک تهدید موجودیتی علیه روسیه تبدیل شود.»

بازرس تسلیحاتی سابق سازمان ملل متحد در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد که این رویکرد تنها مربوط به روسیه نیست. او گفت حتی قبل از جنگ اوکراین، سفیر چین در آمریکا گفته بود چنانچه واشنگتن اقداماتش در اقیانوس آرام را کاهش ندهد، چین آماده است با آمریکا وارد جنگ شود. او گفت: «یک سفیر چنین حرفی را بر اساس دیدگاه خودش نمی‌زند، بلکه او در حال بازگو کردن موضع رسمی کشور چین است.»

اسکات ریتر در ادامه پیش‌بینی کرد: «من فکر می‌کنم چین در خصوص تایوان دست به اقدام خواهد زد.»

او گفت: «من فکر می‌کنم چین جرأتمند شده است. دلیل آن فقط پیروزی نظامی قریب‌الوقوع روسیه نیست بلکه به ناتوانی غرب هم برمی‌گردد. غرب سگی است که با صدای بلند واق واق می‌کند اما گاز نمی‌گیرد. ناتو هیچ توانمندی نظامی‌ای ندارد، اصلاً.»

مقام سابق آمریکایی اضافه کرد: «چنین چیزی [توانمندی‌های نظامی] وجود ندارد، شوخی است. به همین دلیل است که ناتو الان دچار ترس شده. دارند درباره هزینه کردن صدها میلیارد دلار برای ایجاد توانمندی‌های نظامی هزینه می‌کنند اما در یک اقتصاد رو به فروپاشی قرار است این پول را از کجا بیاورند؟ اراده سیاسی برای انجام این کار کجاست؟»

اسکات ریتر درباره ماده 5 پیمان ناتو که به اصل «دفاع جمعی» معروف است هم اظهارنظر کرد و گفت: «من می‌خواهم به همه یادآوری کنم که ماده 5 که می‌گوید حمله به یک عضو حمله به همه اعضا است خیالبافی است. آن را بخوانید و دقیق هم بخوانید. این ماده نمی‌گوید اگر شما به یک عضو حمله کنید بقیه اعضا به صورت اتوماتیک و با دستپاچگی همه داشته‌هایشان را گرو می‌گذارند تا از شما دفاع کنند. این ماده می‌گوید آنها این مسئله را بررسی می‌کنند. یعنی بررسی می‌کنند و تازه احتمال دارد پاسخ نظامی بدهند، احتمال هم دارد اقدام نظامی نکنند.»

اسکات ریتر در بخش دیگری از اظهاراتش جوسازی رسانه‌های غربی درباره اینکه عملیات نظامی روسیه شکست خورده را رد کرد. او گفت: «به غربی‌ها اینطور گفته شد که روس‌ها در مرحله اول عملیات نظامی‌شان در اوکراین شکست خورده‌اند. گفته شده بود که روس‌ها سعی کرده‌اند کی‌یف را تصرف کنند اما جلوشان گرفته شده است. واقعیت‌های ماجرا تا حد زیادی متفاوت است.»

وی اضافه کرد: «البته، شکی وجود ندارد که روس‌ها با انتظارهای خوش‌بینانه‌ای وارد ماجرا شدند... چون دستگاه‌های اطلاعاتی روس‌ها آنها را به این سمت سوق دادند که با مقاومتی کمتر و استقبال بیشتری از جانب شهروندان روبرو خواهند بود. به همین دلیل بود که شاهد بودیم که 150 نفر از اعضای سرویس امنیت فدرال روسیه دستگیر شدند. چون در آنجا یک چیزی از اساس نادرست بود. به نظامیان روسیه گفته شده بود که به جاده بزنند و فقط رانندگی کنند. این شد که آنها به مناطقی رفتند که نباید می‌رفتند و سر از جاهایی درآوردند که نباید درمی‌آوردند. بعد ارتش اوکراین که قرار نبود تسلیم شد آنها را محاصره کرد و نابودشان کرد و باعث شد روسیه در روزهای آغازین جنگ تلفات قابل توجهی داشته باشد.»

او در ادامه اضافه کرد: «اما جنس ارتش روسیه از شیشه نیست که همان لحظه که ضربه خورد بشکند، بلکه جنسش از گرانیت است که ممکن است یک یا دو تا ترک بردارد. آنها خودشان را سازگار کردند. آن‌طور که پوتین گفت آنها یک راهبردی در مرحله اول داشتند. تمرکز اصلی‌شان روی نابود کردن  توان ارتش اوکراین در مناطق دونباس و تخلیه کامل نظامیان اوکراین از لوگانسک و دونتسک است.»

وی اضافه کرد: «برای تحقق این هدف لازم بود روسیه مطمئن شود مابقی ارتش اوکراین در وضعیتی نیست که بتواند دفاع لازم را در آن منطقه انجام دهد. مفاهیم کلاسیک نظامی ظاهرسازی و فریب مفاهیمی هستند که قدمت آنها به یونان باستان می‌رسد. از این راهبردها در جنگ داخلی آمریکا، جنگ‌های جهانی اول و دوم و در هر جنگ بزرگ استفاده شده است. هدف عملیات فریب قفل کردن دشمن در یک مکان است تا منابع دشمن از منطقه‌ای که قرار است عملیاتی اصلی در آن انجام شود دور شوند.»

اسکات ریتر تأکید کرد: «هر کسی که مطالعاتی در تاریخ جنگ و هنر نبرد داشته باشد این را می‌داند. افسران روس، جزو خبره‌ترین نظامیان در سراسر دنیا هستند. آنها از سنین پایین این مهارت‌ها را می‌آموزند و در سراسر دوران حرفه‌ایشان هم به آموختن در این زمینه ادامه می‌دهند این ایده که روسیه می‌خواسته شهری با جمعیت 3.1 میلیون نفر را با 50 هزار نفر تصرف کند مضحک است، اما همین 50 هزار نفری که دارند پیش می‌روند نزدیک به 80 تا 100 هزار نفر از نظامیان اوکراین را در منطقه کی‌یف قفل خواهد کرد و اوکراین را متقاعد خواهد کرد بین 40 تا 60 هزار نفر از نیروهای ذخیره راهبردی‌اش در غرب اوکراین را برای جلوگیری از حرکت روسیه به جبهه کی‌یف بیاورد.»

او اضافه کرد: «اما یک نکته درباره عملیات فریب این است که نبرد در این جبهه معمولاً به ضرر طرف مهاجم پیش نمی‌رود. هدف عملیات فریب، شکست دادن دشمن نیست بلکه هدفش درگیر کردن دشمن است و این فرایند درگیری در اغلب موارد مستلزم این است که شما تلفاتی را بپذیرید. در حوالی کی‌یف نبردهای سنگینی اتفاق افتاد و روس‌ها متحمل تلفات زیادی شدند اما از نظر راهبردی،  آنها به هدفشان دست پیدا کردند که عبارت بود از فریز کردن صد هزار نیروی اوکراین و مجاب کردن ارتش این کشور به جابجا کردن 40 تا 60 هزار نظامی دیگر.»

اسکات ریتر در ادامه تصریح کرد ارتش روسیه بعد از تحقق در هدفش برای فریز کردن ارتش اوکراین با حملات موشکی، تخریب واحدهای لجستیکی و خطوط ارتباطی ضربات و تلفات سهمگینی به ارتش اوکراین تحمیل کرده است. او گفت: «با پایان فاز نخست عملیات روسیه، همه 24 تیپ سیار ارتش اوکراین مغلوب شدند. وقتی می‌گویم مغلوب شدند منظورم این نیست که منهدم شدند، منظورم این است که توانایی‌شان با انجام عملیات‌های مسلحانه ترکیبی با یگان‌های فرماندهی خودشان را از دست داده‌اند.»

به گفته اسکات ریتر، وقفه در عملیات روسیه به شکست روسیه و یا عقب‌نشینی تعبیر شده، اما ارتش روسیه هم‌اکنون در حال گذراندن مرحله «استراحت و تجدید قوا» است که بخش عادی از عملیات‌های نظامی مدرن است. او می‌گوید: «این به مرحله این نیست که ارتش شما شکست خورده است بلکه به معنی آن است که دارید پیروز می‌شوید.»

او به ادعاهای رسانه‌های غربی درباره «کشتار بوچا» و نسبت دادن آن به روسیه نیز پرداخت و با ارائه شواهدی استدلال کرد که تصاویر منتشرشده از غیرنظامیان کشته‌شده در واقع مربوط به کسانی بوده که توسط پلیس کشور اوکراین شده‌اند. اسکات ریتر گفت که بعد از ورود نیروهای اوکراین به شهر بوچا یکی از مقام‌های دولت این کشور از مردم خواست که پلیس در حال انجام یک «عملیات پاکسازی» است، مردم نترسند و در خانه‌هایشان باقی بمانند.

اسکات ریتر گفت که منظور پلیس اوکراین از این عملیات پاکسازی، کشتن افرادی بوده که از نظر اوکراین، «همدستان روسیه» و طرفداران ارتش روسیه بوده‌اند. ریتر تصریح کرد یک روز بعد از انجام این عملیات، اوکراینی‌ها تصاویر مربوط به کشته‌شدگان در این عملیات پاکسازی را منتشر کرده و آن را به روسیه نسبت داده‌اند و رسانه‌های غربی هم به تکرار این ادعاها پرداخته‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها