کد خبر: 547580
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۷ ۲۰:۳۴:۲۰
| |

قدرت نمایی جنگنده‌های جی-20 چین هنگام پرواز اف-35 آمریکا

رسانه‌ها از اعزام جنگنده جی-20 چین برای گشت‌زنی هوایی در دریای چین شرقی و پرواز قدرتمند این جنگنده هنگام حضور اف-35 آمریکا درحریم هوایی منطقه خبر دادند.

قدرت نمایی جنگنده‌های جی-20 چین هنگام پرواز اف-35 آمریکا
کد خبر: 547580
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۷ ۲۰:۳۴:۲۰

رسانه‌های چین روز شنبه گزارش دادند که چین اعزام پیشرفته‌ترین هواپیمای جنگنده خود به نام «جی-۲۰»  را برای گشت‌زنی هوایی در دریای چین شرقی آغاز کرده است و اخیرا نیز این جنگنده‌های با قدرت در برابر جنگنده‌های «اف-۳۵» آمریکا در منطقه ظاهر شدند.

​به گزارش فارس، به گزارش وبگاه شبکه خبری «سی ان ان» نمونه‌های اولیه جت رادارگریز جی- ۲۰ از موتورهای روسی استفاده می‌کردند. این جنگنده‌ها برای اولین بار با موتورهای جدید چینی سال گذشته در نمایشگاه هوایی چین به نمایش عموم گذاشته شدند.

کارشناسان نظامی گفته‌اند که استقرار این جنگنده نسل پنجم برای حفاظت بهتراز امنیت حریم هوایی و منافع دریایی چین است.

این رویداد در حالی رخ داده است که «کنت ویلسباخ» فرمانده نیروی هوایی ایالات متحده در اقیانوس آرام، اخیرا گفت که جنگنده‌های اف-۳۵ ایالات متحده و جت‌های جی-۲۰ چین بر فراز دریای چین شرقی به یکدیگر نزدیک شدند.

چین تقریباً تمام دریای وسیع چین جنوبی را به عنوان قلمروی مستقل خود می‌داند. این کشور تاسیسات نظامی  خود را در آنجا ایجاد کرده است. در همین حال، در دریای چین شرقی، چین مدعی حاکمیت بر جزایر «سنکاکو» تحت کنترل ژاپن است که به جزایر «دیائیو» نیز معروف است. در سال‌های اخیر، ایالات متحده بار دیگر بر قول خود مبنی بر دفاع از جزایر ژاپن در صورت تهاجم یک کشور خارجی تاکید کرده است.

کارشناسان بر این باورند که  که استقرار جی-۲۰ دو مطلب را نشان می‌دهد، افزایش اعتماد چین به توانایی های نظامی خود و هشدار به سایر کشورهایی که در مناقشه ارضی سهیم هستند.

«پیتر لیتون» از تحلیلگران نظامی گفت: «با حدود ۲۰۰ فروند جی-۲۰ در خدمت، نیروی هوایی ارتش چین اکنون ناوگانی از جنگنده‌های رادارگریز پیشرفته به خوبی آمریکایی‌ها را در خدمت دارد. پیام چین به جهان این است که هر هواپیمای نظامی خارجی که به حریم هوایی ادعایی چین در دریای چین شرقی و جنوبی نفوذ کند، اکنون توسط جی-۲۰ رهگیری می‌شود.»

لیتون گفت، شعاع عمل گسترده جی-۲۰ به این معنی است که می‌تواند بیشتر در خارج از دریا گشت‌زنی کند یا مدت بیشتری در مناطقی مانند دریای چین شرقی بماند. این جنگنده‌ها قادرند حتی مأموریت هایی را بر فراز ناو آمریکا که وارد دریای چین جنوبی می‌شود، انجام دهند.

لیتون گفت که تبدیل موتورهای روسی به چینی نیز نشان دهنده خودکفایی رو به رشد چین در تولید نظامی است. جی-۲۰ مدتهاست که به عنوان پاسخ چین به جنگنده اف-۲۲  آمریکا که برترین جت جنگنده رادارگریز جهان محسوب می‌شود و اف-35 تبلیغ می‌شود.

گزارشی در سال ۲۰۱۷ توسط در «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» منتشر شد که در آن آمده بود  جنگنده‌های جی-۲۰ با موتورهای جدید می‌توانند برای مدت طولانی با سرعت مافوق صوت پرواز کنند.

مقامات ایالات متحده مدتهاست که گفته اند جی-۲۰ نمی تواند برابر جنگنده‌های رادارگریز ایالات متحده قرار گیرد ،اما ویلسباخ، فرمانده نیروی هوایی اقیانوس آرام ایالات متحده اخیرا  گفت که جنگنده‌های جی-۲۰ هنگام مقابله   با اف-۳۵ ایالات متحده مستحکم ظاهر شدند.

وی گفت که ایالات متحده پرواز نسبتاً حرفه‌ای توسط خلبانان چینی را مشاهده کرد، اما خاطرنشان کرد که ایالات متحده مطمئن نیست که چین چگونه از این جنگنده‌ها استفاده می کند.

لیتون گفت که ایالات متحده، ژاپن و سایر کشورها به‌شدت داده‌های اطلاعات الکترونیکی را در مورد هر هواپیمای جی-۲۰ در گشت‌های ساحلی جمع‌آوری خواهند کرد، به این امید که اطلاعات بیشتری در مورد ویژگی‌های پنهان‌کاری آن و همچنین هرگونه انتقال رادیویی جمع‌آوری کنند.

ارتش چین روز جمعه اعلام کرد که در اطراف تایوان رزمایش‌های نظامی انجام داده است. بر این اساس، سخنگوی فرماندهی جناح شرقی ارتش چین طی بیانیه‌ای گفت که این رزمایش‌ها به دلیل پیام‌های اشتباهی است که آمریکا درمورد تایوان ارسال کرده است.

پیش از این، دفتر ریاست جمهوری تایوان در بیانیه‌ای در این‌باره اعلام کرد، سفر نمایندگان کنگره آمریکا به این جزیره نه‌تنها حمایت فراحزبی آمریکا از تایوان، بلکه ماهیت مستحکم روابط دو جانبه را نشان می‌دهد.

این سفر در حالی انجام شده است که دولت چین بارها درباره اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا در قبال تایوان و تشدید تنش در دو سوی تنگه تایوان هشدار داده است. قرار بود در این سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز این قانون‌گذاران را همراهی کنند اما هفته گذشته نتیجه تست کرونای او مثبت اعلام شد.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. اخیراََ دولت آمریکا لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها