کد خبر: 546707
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۱ ۲۱:۵۶:۱۴
| |

صنعاء:

سازمان ملل به نقض گسترده آتش‌بس توسط ائتلاف سعودی پایان دهد

رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن در دیدار امروز خود با فرستاده ویژه سازمان ملل خواستار پایان دادن به نقض آتش‌بس ائتلاف سعودی در یمن شد.

سازمان ملل به نقض گسترده آتش‌بس توسط ائتلاف سعودی پایان دهد
کد خبر: 546707
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۱ ۲۱:۵۶:۱۴

«محمد عبدالسلام» رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن در پیامی توئیتری نوشت: ما عصر امروز با هانس گروندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل و تیم وی در مسقط پایتخت عمان دیدار کردیم تا روند آتش بس انسانی را مورد بررسی قرار دهیم.

​به گزارش فارس، به گزارش المسیره، این مقام یمنی افزود: در این دیدار موضوع ضرورت تسریع در روند پروازها از فرودگاه صنعاء و تسهیل در ورود کشتی‌ها بدون هیچ موانع و پیچیدگی مورد رایزنی قرار گرفت.

عبدالسلام گفت: از فرستاده ویژه سازمان ملل در این نشست خواستیم به تخلفات و نقض آتش بس  صورت گرفته توسط ائتلاف سعودی پایان دهد و همچنین بررسی پرونده انسانی یمن را نیز آغاز کردیم.

نیروهای ائتلاف سعودی - اماراتی طی یک هفته از آغاز توافق به اصطلاح آتش‌بس انسانی و نظامی، ۱۶۴۷ نوبت، آن را نقض کردند.

 نقض‌های صورت گرفته شامل عملیات تهاجمی، حملات هوایی، پرواز بر فراز آسمان یمن با جنگنده، بالگردهای آپاچی و جاسوسی، حملات موشکی و توپخانه‌ای و گشت‌زنی و تیراندازی‌ شدید است.

«هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن سیزدهم فروردین ماه جاری از آغاز برقراری آتش‌بس در یمن خبر داد. به گفته وی آتش بس بین صنعاء و ائتلاف سعودی به اجرا درآمد و به موجب آن همه عملیات‌های نظامی برای مدت دو ماه متوقف می‌شود.

گروندبرگ در بیانیه‌ای اعلام کرد: طرف‌های درگیری در یمن به پیشنهاد سازمان ملل درباره آتش بس(انسانی) دو ماهه پاسخ مثبت دادند که این توافق از ساعت ۱۷ دوم آوریل به اجرا در می‌آید. بر اساس این آتش‌بس همه عملیات‌های نظامی زمینی، هوایی و دریایی متوقف می‌شود.

بر اساس بندهای این توافق، ۱۸ کشتی حامل سوخت وارد بنادر الحدیده می‌شود و هر هفته به دو پرواز اجازه استفاده از فرودگاه صنعاء داده می‌شود.از جمله دیگر بندهای این توافق، نشست بین طرف‌ها برای توافق بر سر گشودن گذرگاه‌ها در تعز و دیگر استان‌ها به منظور بهبود تردد افراد در داخل یمن است. فرستاده ویژه سازمان ملل بر اهمیت اعتمادسازی دو طرف بر اساس این توافق به منظور ازسرگیری فرایند سیاسی برای پایان دادن به درگیری در یمن تاکید کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها