کد خبر: 546590
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۱ ۱۰:۳۶:۴۰
| |

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه:

بایدن به جای ارسال پیام با چند دستور اجرایی چند تحریم را لغو کند

ما برای لغو تحریم‌ها مسیر دیپلماسی را طی خواهیم کرد

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: آقای بایدن به جای اینکه چندین بار پیام برای گفت‌وگوی مستقیم بفرستد می‌تواند با چند دستور اجرایی چند تحریم را لغو کند.

بایدن به جای ارسال پیام با چند دستور اجرایی چند تحریم را لغو کند
کد خبر: 546590
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۱ ۱۰:۳۶:۴۰

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در اولین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با موضوع «بررسی راه کارهای تقویت تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه دیپلماسی اقتصادی» گفت: برخی موضوعات اساسی و بنیادین در اولین جلسه مورد توجه قرار گرفته سپاسگزارم. با توجه به شعار سال این موضوع مورد توجه است و با توجه به مباحثی که در دیدار با رؤسای شرکت‌های دانش‌بنیان داشتم این نیاز وجود دارد که فناوری ایران در بازارهای منطقه دیده شود. از جناب آقای مهندس ستاری که با روحیه پدر شهیدشان مسأله دانش‌بنیان را پیش می‌برند، سپاسگزارم. 

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: امیدوارم در این راستا بتوانیم در دستگاه دیپلماسی به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنیم. اینکه مسأله امنیت غذایی در این میان مورد توجه قرار گرفته بسیار مهم است و مردم نسبت به قیمت اقلام خوراکی دغدغه دارند. 

وی افزود: در جلسات هیات دولت آقای رییسی بر این موضوع تاکید دارند که وزارت امور خارجه کارش را در مذاکرات وین با جدیت دنبال کند اما نگاه‌ها نباید به سمت وین باشد و همه دستگاه‌ها باید برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها تلاش کنند. اگر مذاکرات هم در هر مرحله‌ای به نتیجه رسید، می‌تواند به عنوان دستاوردی مهم به اقدامات اقتصادی شتاب دهد. 

وزیر امور خارجه گفت: چند هفته‌ای است که لازم بود مکثی در مذاکرات ایجاد شود. ما با سه کشور اروپایی در مباحث فنی به نقطه خوبی رسیده بودیم که مسأله بحران اوکراین پیش آمد که البته ما موضع جمهوری اسلامی ایران را در بالاترین سطح اعلام کردیم. پیش از سفری که به مسکو داشتم با همتای اوکراینی صحبت کردم و حامل پیام ایشان بودم. 

وی ادامه داد: در مقطعی غربی‌ها به ما گفتند به دلیل بحران اوکراین اگر به توافق هم برسیم، روسیه با این توافق همراهی نخواهد کرد اما در سفری که بنده داشتم به صراحت بیان شد که اگر در موضوع مذاکرات وین خطوط قرمز ما رعایت شود، مسکو هیچ مانعی در برابر توافق نخواهد بود و وزیر امور خارجه روسیه در چین هم بار دیگر این موضع را بیان کردند. چین هم در سفر ما به تونشی بار دیگر بر حمایت خود از این توافق تاکید کرد. 

وی افزود: امروز مبحث ما اختلافات با طرف آمریکایی است که در هفته‌های گذشته زیاده‌خواهی داشتند و مسأله تحریم بیماری را در کاخ سفید ایجاد کرده که فکر می‌کنند با درخواست‌های یک طرفه می‌توانند منافع خود را تامین کنند. آن‌ها چندبار ضرورت گفت‌وگوی مستقیم را مطرح کردند اما ما ضرورتی ندیدیم با آن موافقت کنیم؛ چراکه آن‌ها روی زمین هیچ اقدام قابل توجهی انجام ندادند و گفتیم برای مقدمه گفت‌وگو، چند مورد حسن نیت را نشان دهند که بخشی از آن می‌تواند آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران باشد؛ ما وام نمی‌خواهیم و این پول ملت ایران است. 

امیرعبداللهیان گفت: آقای بایدن به جای اینکه چندین بار پیام برای گفت‌وگوی مستقیم بفرستد می‌تواند با چند دستور اجرایی چند تحریم را لغو کند. البته ما از طریق هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا پیام‌هایمان را بصورت نان‌پیپر به طرف آمریکایی ارسال می‌کنیم. مردم عزیز ما بدانند ما برای لغو تحریم‌ها مسیر دیپلماسی را طی خواهیم کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها