رایان روث، داوطلب آمریکایی حاضر در لهستان، در گفت‌وگوی ویدئویی با «اعتمادآنلاین»:

در اوکراین بحث بر سر دموکراسی نیست، بحث بر سر حقوق بشر است/ اوکراینی‌ها حق زندگی‌شان را می‌خواهند/ هر کاری برای توقف این وضعیت انجام می‌دهم

در ادامه گزارش‌ها از اوکراین با رایان روث، داوطلب آمریکایی، که برای کمک به نیروهای اوکراینی به لهستان آمده گفت‌وگو کردیم.

کد خبر: 546340
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۹ ۱۸:۱۵:۰۰
| |

علی پاکزاد- در ادامه گزارش‌ها از اوکراین با رایان روث، داوطلب آمریکایی، که برای کمک به نیروهای اوکراینی به لهستان آمده گفت‌وگو کردیم. روث می‌گوید به اینجا آمده تا هر کاری از دستش برمی‌آید برای توقف جنگ انجام دهد. او می‌گوید اگر این جنگ در افغانستان، عراق و یا هر کشور دیگری هم بود همین کار را می‌کرد. این داوطلب آمریکایی در مورد رابطه ایران و آمریکا هم نظر جالبی دارد. تحریم را کار منسوخ‌شده‌ای می‌داند و معتقد است به جای دولت‌ها این مردم هستند که می‌توانند مشکلات را با کمک یکدیگر حل کنند. گفت‌وگو با این داوطلب را با ترجمه بهار سرلک در ادامه بخوانید و ببینید.

 

*می‌شه خودتون رو معرفی کنید؟ اهل کجایید و چند وقته اومدید اینجا؟

اسمم رایان روثه. اهل ایالات متحده‌ آمریکام و هاوایی زندگی می‌کنم. با هواپیما از هاوایی آومدم تا به نیروهای اوکراین بپیوندم و نماینده‌ی آمریکا باشم.

*برنامه‌تون چیه؟

برنامه‌ی اصلیم این بود که به لژیون خارجی ملحق بشم تا بتونم بجنگم. ولی خب من سابقه‌ی نظامی ندارم، به همین خاطر فکر نمی‌کنم قبولم کنند. می‌خواستم برم باهاشون صحبت کنم، ولی اصلاً شانس حرف زدن باهاشون رو پیدا نکردم.

در این لحظه فکر می‌کنم بهترین عملکردم اینه که به نمایندگی ایالات متحده تو کی‌یف مستقر بشم و سعی کنم مردم و غیرنظامی‌های سراسر جهان رو تشویق کنم بیان اینجا تا با همدیگه در برابر خشونت ایستادگی کنیم.

*اگر این جنگ در خاورمیانه بود؛ مثلاً در عراق و افغانستان، باز هم برای جنگیدن می‌اومدی؟

آره، مسلماً. هر کشوری که باشه می‌رم. مهم نیست کجا باشه. می‌دونید نکته‌ی جالب این درگیری سیاه و سفید بودنشه. اوکراینی‌ها هیچ خطایی ازشون سر نزده تا انگیزه‌ی جنگ رو به پوتین داده باشن.

می‌دونید، اوکراین کشور خیلی متمدنیه. پوتین فقط از این عصبانی شد که چرا اوکراینی‌ها اون رو به رهبری قبول ندارن، پس با یه وضعیت سیاه و سفید روبه‌روییم. دلیل یکسری درگیری‌ها و جنگ‌ها خیلی پیچیده است ولی دلیل این جنگ خیلی واضحه.

*شرق و غرب چقدر در این جنگ تأثیرگذار بوده‌اند؟ فکر می‌کنید غرب هم نقش تأثیرگذاری داشته؟

من این حرف رو قبول ندارم. فکر می‌کنم همه‌اش کار خودِ پوتینه. همه‌اش توی ذهنشه. خیلی دیوانه است. من اوکراین رو کشوری کاملاً غربی نمی‌دونم. خب، اوکراینی‌ها هم انسان‌اند. انسان‌اند دیگر. بحث سرِ دموکراسی و اینها نیست. اوکراینی‌ها دارند زندگی‌شون رو می‌کنند. بحث سرِ حقوق بشره. مهم نیست نظام سیاسی‌شون بر چه مبناییه. چون اوکراینی‌ها حق زندگی کردن‌‌شون‌ رو می‌خوان، می‌خوان مثل مردم عادی باشن. خب، پس چرا می‌خوان آدم‌هایی رو بکشند که هیچ خطایی ازشون سر نزده؟ منظورم اینه که چه دموکراتیک باشن چه کمونیست و سوسیالیست، ایدئولوژی‌شون هر چی که باشه باید بذارید به حال خودشون باشند و زندگی‌شون رو بکنند. خب این [اقدامِ پوتین] چیزی جز کشتار نیست، کاملاً از سرِ دیوانگیه. هیچ دلیلی برای این جنگ وجود نداره

*اگه فرصتش رو داشتی سال ۲۰۰۳ که آمریکا به عراق حمله کرد باز هم عازم جنگ می‌شدی؟

خب، در این لحظه بهتون می‌گم که اون جنگ هم احمقانه بود. هر جنگی که ایالات متحده شروعش رو رقم زد یا هر کشوری که اقدام به جنگ کرده، در واقع اقدام به کشتار کرده، پس باید نسبت به بوش هم خشم داشت. اگه بوش اینجا بود حتماً جلوی خودش هم می‌گفتم بهش می‌گفتم کارش از سر حماقت بود. هیچ دلیلی برای جنگ وجود نداشت.

قطعاً صدام حسین از مردمش بهره‌کشی می‌کرد، ولی می‌دونید که راه‌های دیگه‌ای هم برای عوض کردن تصمیم آدم‌ها و کار کردن روی طرز فکرشون هست که می‌تونه اوضاع رو بهتر کنه. منظورم اینه که اقدام به جنگ مال مردم هزار سال پیشه. ما جامعه‌ی متمدنی هستیم که داریم در سال ۲۰۲۲ زندگی می‌کنیم

من و شما برادریم، شما ایرانی هستی و من آمریکایی. می‌دونی، ما یکی هستیم، همه می‌خوان پیشرفت کنند. همه می‌خوان بچه‌های خوب تربیت کنند. زندگی خوبی داشته باشند. از همدیگه مراقبت کنند.

*تجربه‌ی جنگ دارید؟

نه، من اصلاً تجربه‌ی جنگی ندارم. اما اگه بخوان می‌رم می‌جنگم. آره من اینجام که به هر نحوی حمایت خودم رو نشون بدم. اگه بخوان بجنگم. اگه بخوان به مردم غذا برسونم یا تجهیزات جابه‌جا کنم، هر کاری! منظورم اینه که هر کاری از دستم بربیاد انجام می‌دم تا این وضعیت متوقف بشه. توی هر جنگی، در هر جایی، می‌دونید توی این درگیری، نظامی‌ها و دولت هیچ‌کاری از دست‌شون برنمیاد، پس به عهده‌ی ما غیرنظامی‌هاست. من و شما و او و دیگری باید یه کاری کنیم.

دولت‌[ها] نمی‌تونند دخالت کنند پس این کار به عهده‌ی ماست، پس نمی‌شه ما هم دست روی دست بذاریم و تماشا کنیم. باید وارد صحنه بشیم. باید دوشادوش اوکراینی‌ها بایستیم و به طرفِ جنگ بگوییم این جنگ رو تمام کنید! پس جنگ راه انداختن درست نیست.

*فکر می‌کنید تا کدوم شهر پیش برید؟

می‌رم کی‌یف. خب، می‌مونم تو شهر ولادیمیر زلنسکی. در کنارش، تو دلِ کی‌یف

*در مورد تحریم‌هایی که آمریکا روی زندگی مردم ایران اعمال کرده چه نظری دارید؟

کاملاً کارِ منسوخ‌شده‌ایه. کاملاً احمقانه است. بابت رفتار ترامپ عذرخواهی می‌کنم. ما از ترامپ خوش‌مون اومده بود و این احمقانه‌ترین اشتباه زندگی‌مون حساب می‌شه. اون هم یه احمق تمام‌عیار مثل پوتینه. ترامپ رو حذف کردیم، پوتین رو حذف می‌کنیم. پس این‌جور آدم‌ها باید برن، ولی حداقل ما با دموکراسی‌مون تونستیم رأی بدیم و بندازیمش بیرون [از دستگاه حاکمیت].

برای روس‌ها متأسفم که اجازه دادن پوتین در رأس قدرت بمونه. این اتفاق کاملاً از روی عقب‌ماندگیه. خیلی برای روس‌ها متأسفم. روس‌ها باید این اوضاع رو سروسامان بدن. اگه خودشون اوضاع رو راست‌وریست نکنند من و شما باید یه کاری کنیم. باید بریم مسکو و کرملین و اوضاع رو سروسامان بدیم. ولی باید درست بشه، چون پوتین استحقاق رهبری هیچ کشوری رو نداره

بخصوص بزرگ‌ترین کشور دنیا رو. فرض بر اینه که تحصیل‌کرده است و درست و غلط رو از هم تشخیص می‌ده، ولی در واقع هیچی سرش نمی‌شه

*دوست دارید روزی به ایران سفر کنید و مردم ایران را ببینید؟

آره، آره، بریم.

*بریم؟

آره، راه بیفتیم بریم.

*فکر می‌کنید مشکلی نداشته باشید به ایران بیایید؟ به عنوان یک شهروند عادی ویزا بگیرید و اینها؟

بله، بله، ما تحریم‌ها رو برمی‌داریم. من و شما تحریم‌ها رو حذف می‌کنیم. بایدن اصلاً هیچ قدرتی نداره، هیچ کاری از دستش برنمیاد. ولی من و شما، ولی من و شما می‌تونیم مردم آمریکا رو متقاعد کنیم. توی آمریکا مردم تصمیم‌گیرنده‌اند، پس من و شما با پوشش رسانه‌ایِ ایشون می‌تونیم مردم آمریکا رو مطلع کنیم که من انسانم شما انسان‌اید. می‌تونیم با همدیگه کنار بیاییم و با همدیگه همکاری کنیم و این مشکلات رو حل کنیم. ما با هم رفیقیم.

دیدگاه تان را بنویسید