جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

رئیس‌جمهور چین در گفت‌وگو با سران اروپایی «گوش شنوا» نداشت

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد رئیس‌جمهور چین در نشست با سران اروپایی درباره بحران اوکراین گوش شنوا نداشت.

رئیس‌جمهور چین در گفت‌وگو با سران اروپایی «گوش شنوا» نداشت
کد خبر: 546063
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۷ ۱۲:۱۴:۱۰

در حالی که چین با فشارهای آمریکا و اتحادیه اروپا برای محکوم کردن روسیه بر سر اوکراین مواجه شده، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشست با «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین را گفت‌وگویی بدون گوش شنوا توصیف کرد و در ادعایی درباره میزان همکاری این کشور برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ابراز تردید کرد. 

به گزارش فارس، شبکه آمریکایی«بلومبرگ»، بورل که هفته گذشته سران اروپایی را در گفت‌وگو با شی همراهی می‌کرد، گفت: چین می‌خواست اختلاف ما درباره اوکراین را مد نظر قرار ندهد. آن‌ها نمی‌خواستند درباره اوکراین صحبت کنند. آن‌ها نمی‌خواستند در مورد حقوق بشر و مسائل دیگر صحبت کنند و در عوض روی چیزهای مثبت تمرکز کردند.

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه چین، شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین در نشست مجازی با سران اتحادیه اروپا از این نهاد خواست کل جهان را به بحران اوکراین گره نزند. او گفت که ساختار اقتصادی فعلی جهان چارچوبی شکل گرفته با تلاش‌های بلندمدت همه کشورها در جهان است که باید از سوی همه طرف‌ها پاس داشته شود.

پیش‌تر، «وانگ لوتونگ» مدیرکل امور اروپا در وزارت خارجه چین به خبرنگاران گفت که پکن با انجام تجارت عادی با روسیه به اقتصاد جهانی کمک می‌کند. وی در این‌باره توضیح داد: چین طرف مرتبطی در بحران اوکراین نیست. ما فکر نمی‌کنیم تجارت عادی ما با هیچ کشور دیگری باید تحت تاثیر [بحران اوکراین] قرار گیرد.

اظهارات وانگ یک روز پس از نشست مجازی اتحادیه اروپا و چین مطرح شد که در آن بروکسل خواستار ارائه تضمین‌هایی از سوی پکن مبنی بر اینکه به دنبال صلح برای اوکراین است شد.

این دیپلمات چینی اظهار داشت: «ما با تحریم‌ها مخالفیم و اثرات این تحریم‌ها به سایر نقاط جهان نیز سرایت می‌کند که منجر به جنگ‌های ارزی، جنگ تجاری و مالی، همچنین ریسک به خطر افتادن زنجیره تامین، زنجیره صنعتی و جهانی‌سازی، و حتی نظم اقتصادی می‌شود». وانگ همچنین گفت که مسائلی از جمله اوکراین و ایران نقطه همکاری پکن با اتحادیه اروپا است، نه نقطه اصطکاک.

پیش از این نیز سخنگوی وزارت امور خارجه چین به آمریکا هشدار داده بود در مواجهه با مسئله اوکراین، نگرانی‌های پکن را جدی بگیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها