کد خبر: 544745
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ ۱۰:۳۱:۰۲
| |

درخواست سوریه از شورای حقوق بشر برای اقدام علیه رژیم صهیونیستی

نماینده دائمی سوریه در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواست تا رژیم صهیونیستی را به خاطر اقداماتش در جولان اشغالی سوریه پاسخگو کند.

درخواست سوریه از شورای حقوق بشر برای اقدام علیه رژیم صهیونیستی
کد خبر: 544745
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ ۱۰:۳۱:۰۲

سوریه مجدداً از شورای حقوق بشر درخواست کرد تا رژیم اشغالگر اسرائیل را به دلیل نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر  در اراضی اشغالی فلسطین از جمله قدس و جولان اشغالی سوریه ،گسترش شهرک‌ سازی ها، تصرف اراضی، سرقت منابع طبیعی  پاسخگو کند.

به گزارش تسنیم، «حسام الدین آلا» نماینده دائمی سوریه در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو اعلام کرد: نقض شدید و سیستماتیک حقوق بشر توسط مقامات رژیم اشغالگر اسرائیلی و وخامت اوضاع انسانی در نتیجه حملات مکرر این رژیم و محاصره نوار غزه برای بیش از 15 سال، همچنان بارزترین مشخصه اوضاع در سرزمین‌های عربی اشغالی با تشدید جنایات  اسرائیل علیه ملت فلسطین و  جولان اشغالی سوریه است.

وی افزود: عملیات شهرک سازی که اشغالگران صهیونیست همچنان در سرتاسر سرزمین‌های فلسطینی و در جولان اشغالی سوریه انجام می‌دهند، منبع اصلی بسیاری از موارد نقض حقوق بشر است. رژیم اشغالگر به تشدید و گسترش شهرک‌سازی، تصرف زمین، سرقت منابع طبیعی و تغییرات جمعیتی در مغایرت با قطعنامه‌های بین‌المللی ادامه می‌دهد.

نماینده سوریه در ادامه افزود: سوریه اقدامات غیرقانونی رژیم اشغالگر برای تغییر ماهیت حقوقی و جمعیتی جولان اشغالی سوریه را که نقض تعهدات قانونی بر اساس کنوانسیون چهارم ژنو و قطعنامه‌های شورای امنیت، از جمله قطعنامه 497 سال 1981 است،رد می‌کند.

حسام الدین آلا همچنین اعلام کرد که سوریه با طرح‌های شهرک سازی اعلام شده از سوی کابینه رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی مبنی بر چند برابر کردن تعداد شهرک نشینان در این منطقه را رد می‌کند.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد در ژنو بر محکومیت سوریه از اقدامات تبعیض‌آمیز رژیم صهیونیستی و نقض حقوق اساسی مردم جولان اشغالی سوریه از جمله حق تحصیل، بهداشت، کار، غذا، سرپناه و زندگی مناسب تاکید کرد.

حسام الدین آلا تصریح کرد: سوریه بار دیگر از شورای حقوق بشر و دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر خواستار نظارت و مستندسازی این اقدامات است.

وی در ادامه افزود: تجاوزات مستمر اسرائیل به خاک سوریه که اخیراً مناطق مسکونی و تاسیسات حیاتی غیرنظامی را هدف قرار داده ، نقض قطعنامه‌های شورای امنیت و توافقنامه جدایی نیروها در سال 1974 است و اقداماتی خصمانه است که بدون حمایت آمریکا و غرب از اسرائیل انجام نمی‌شود.

نماینده سوریه بر حق قطعی سوریه برای بازپس گیری کل جولان اشغالی و رد قاطعانه اقدامات یکجانبه توسط اشغالگر رژیم صهیونیستی برای تداوم اشغال آن و حمایت قاطع از حق ملت فلسطین برای ایجاد کشور مستقل خود با قدس به عنوان پایتخت آن، تاکید کرد.

رژیم صهیونیستی در سال 1967 جولان سوریه را اشغال کرد و حدود 25 هزار شهرک‌نشین صهیونیست در این منطقه زندگی می‌کنند. تعداد سوری‌های مقیم جولان در چهار روستای باقی مانده پس از اشغال یعنی «مجدل شمس، بقعاثا، عین قنیا و مسعده» 23 هزار نفر است.

در مارس سال 2019 « دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا، بیانیه‌ای را امضا کرد که در آن این کشور حاکمیت کامل رژیم اسرائیل بر بلندی‌های جولان سوریه را که این رژیم در سال 1967 آن را تحت اشغال خود در‌آورده بود و در سال 1981 آن را به اراضی اشغالی فلسطین ضمیمه کرد، به رسمیت شناخت. امری که از سوی جامعه بین الملل به رسمیت شناخته نمی‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها