کد خبر: 544720
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ ۰۸:۳۶:۰۹
| |

عصبانیت شدید فرانسه از روسیه / پرداخت پول گاز به روبل را نمی‌پذیریم

رییس جمهور فرانسه اعلام کرد، درخواست روسیه برای پرداخت پول گاز به روبل را نمی‌پذیرد و چنین درخواستی براساس متن توافقات صورت گرفته ممنوع و غیرقابل اجراست.

عصبانیت شدید فرانسه از روسیه / پرداخت پول گاز به روبل را نمی‌پذیریم
کد خبر: 544720
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ ۰۸:۳۶:۰۹

رئیس جمهور فرانسه گفت: متن توافقات نشان می‌دهند که ارائه چنین درخواست‌هایی برای دریافت روبل ممنوع است. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که اروپا برای بهای گاز وارداتی به جای دلار و یورو باید روبل پرداخت کند و این فرمان واکنش‌ها و نگرانی‌هایی را در بین مقامات اروپایی برانگیخت و گروهی آن را تخلف و برخی آن را غیرقابل اجرا دانستند. 

به گزارش ایرنا، پوتین یک هفته به بانک مرکزی و شورای وزیران وقت داده تا این فرمان را اجرایی کنند و گفت: در هفته‌های اخیر، تعدادی از کشورها تصمیم‌های غیرقانونی برای مسدود کردن دارایی‌های روسیه گرفتند و به این ترتیب غرب به طور کلی تمام اعتماد به ارزهای خود را از بین برده است. 

رئیس‌جمهور روسیه در سخنانی در این باره اضافه کرد: صادرات کالا از روسیه به اتحادیه اروپا و دریافت کالا با ارز آن‌ها بی‌معنی است. پرداخت گاز روسیه به روبل صورت خواهد گرفت. 

در پی این فرمان ایتالیا دومین خریدار بزرگ گاز روسیه به آن واکنش نشان داد و به این تصمیم پوتین اعتراض کرد.

اتحادیه اروپا در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد گاز مصرفی خود را از روسیه وارد می‌کند. برآورد می‌شود ۲۷ کشور عضو، روزانه بین۲۰۰ تا ۸۰۰ میلیون یورو برای واردات گاز به روسیه پرداخت می‌کنند. 

پوتین در جریان اعلام این تصمیم، کشورهای اتحادیه اروپا را «دولت‌های متخاصم» توصیف کرد. بروکسل تلاش می‌کند مانند آمریکا، انگلیس و کانادا، بانک مرکزی روسیه و صنعت نفت و گاز این کشور را تحریم کند. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها