کد خبر: 544408
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ ۱۲:۱۴:۳۲
| |

حرف و حدیث بر سر بودجه نوسازی ارتش آلمان / انتقاد احزاب و رهبران سیاسی برلین بالا گرفت

اختصاص بسته ۱۰۰ میلیارد یورویی برای نوسازی ارتش در آلمان که بزرگترین بسته پس از جنگ دوم جهانی خوانده شد، مخالفت های زیادی را در پی داشته و شمار زیادی از احزاب و فعالان مدنی و سیاسی با اعلام فراخوان "دموکراسی و دولت اجتماعی – نه به درج برنامه تسلیحات " خواستار مقابله با این طرح شدند.

حرف و حدیث بر سر بودجه نوسازی ارتش آلمان / انتقاد احزاب و رهبران سیاسی برلین بالا گرفت
کد خبر: 544408
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ ۱۲:۱۴:۳۲

دویچه سه شنبه شب گفت که امضاکنندگان این فراخوان خواستار یک بحث اجتماعی در مورد تغییر سیاست خارجی و امنیتی دولت آلمان هستند. آن‌ها می‌گویند که سلاح‌های جدیدتر برای جهان امنیت بیشتر به دنبال نخواهد آورد و حمایتی برای اوکراین و مبارزه به حق این کشور برای دفاع از خود نخواهد بود.

به گزارش ایرنا، مارکوت کوسمان، الهیات‌شناس، هانس کریستیان شتروبله، سیاستمدار حزب سبزها و گرگور گیزی، نماینده حزب چپ‌های آلمان از جمله امضاکننده این فراخوان هستند.

دولت آلمان در سال ۲۰۱۸ تنها ۳۸.۸ میلیارد یورو به بودجه دفاعی خود اختصاص داد که در سال های گذشته این میزان به تدریج افزایش یافت و در سال گذشته به نزدیک ۴۷ میلیارد یورو رسید.

رسانه ها اعلام کردند که  آلمان پس از سال‌ها سرمایه‌گذاری کم در بودجه دفاعی، در پایان فوریه به دلیل تهاجم ارتش روسیه به اوکراین که شوک‌آور بود، یک چرخش تاریخی انجام داده است.

اولاف شولتس صدراعظم آلمان نیز پیشتر در این زمینه از یک بسته استثنایی ۱۰۰ میلیارد یورویی برای نوسازی ارتش خبر داده بود و وی هدف از این بودجه را فرا رفتن از ۲ درصد هزینه‌های نظامی در تولید ناخالص داخلی اعلام کرد؛ 

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در اواخر اسفند سال گذشته در نشست اضطراری پارلمان آلمان گفت: ما باید برای امنیت کشور خود و همچنین حفاظت از آزادی و دموکراسی سرمایه گذاری کنیم. این بدان معناست که آلمان دو درصد از بازده اقتصادی خود را صرف امور دفاعی می‌کند.

آلمان مدت‌ها در برابر افزایش هزینه‌های دفاعی خود پس از رخدادهای پیش آمده در قرن بیستم مقاومت کرده بود اما حالا به دلیل حمله روسیه از این سیاستگذاری تغییر مسیر داده است.و شولتس گفت که درگیری نظامی طولانی خواهد بود و  این درگیری جهان را تغییر خواهد داد. 

جنگ در اوکراین بسیاری از کشورهای اروپایی بویژه عضو اتحادیه اروپا  واداشته برای امنیت خود دست به واردات و خرید تسلیحات بزنند و برخی رهبران اروپایی از جمله آلمان براین باورند که باید بخشی از بودجه نظامی‌شان را برای فعال کردن قوای نظامی‌شان با هدف تقویت دفاع از آلمان و اروپا صرف کنند و شاید در این اندیشه هستند که سنگر خود را به خارج از مرزها ببرند؛ یعنی اگر کشوری می‌خواهد به دفاع از خودش بپردازد باید در حوزه پیرامونی‌اش نیز فعال نظامی باشد.

صدراعظم اکنون قصد دارد جت‌های قدیمی تورنادو آلمان را که می‌توانند موشک‌های هسته‌ای بارگیری کنند، با جت‌های جنگنده F-۳۵ آمریکایی جایگزین کند. با این حال، او قول داد که نسل بعدی هواپیماها و تانک‌ها باید در اروپا - و به‌ویژه فرانسه- ساخته شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها