کد خبر: 544361
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ ۰۷:۴۵:۴۳
| |

اردوغان:

با وجود مشکلات، برای آتش‌بس میان روسیه و اوکراین تلاش می کنیم

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه سه‌شنبه شب اعلام کرد که با وجود مشکلات ، آنکارا بعنوان میانج‌یگر به تلاش برای برقراری آتش بس میان روسیه و اوکراین ادامه خواهد داد.

با وجود مشکلات، برای آتش‌بس میان روسیه و اوکراین تلاش می کنیم
کد خبر: 544361
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ ۰۷:۴۵:۴۳

اردوغان که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "مارک روته" نخست وزیر هلند در آنکارا سخن می‌گفت، اظهار کرد که کشورش با وجود مشکلات، به تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین ادامه می دهد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری "آناتولی" ترکیه، وی دیپلماسی را تنها راه برون رفت از بحران اوکراین دانسته است.

رییس جمهوری ترکیه گفت که تلاش دیپلماتیک فشرده که ترکیه برای آتش بس میان روسیه و اوکراین انجام داده است، به اطلاع نخست وزیر هلند رسانده است.

اردوغان همچنین نسبت به وخامت همه روزه اوضاع بشردوستانه ابراز تأسف کرد و گفت که هزاران غیرنظامی کشته و بیش از سه میلیون نفر از ساکنان اوکراین آواره شدند.

وی همچنین اظهار کرد که در نشست آتی ناتو شرکت خواهد کرد و همبستگی باید شعار کشورهای عضو ناتو باشد.

رئیس جمهور ترکیه در پایان نیز تصریح کرد که ناتو باید در ایجاد صلح جهانی نقش رهبری ایفا کند.

ترکیه بارها آمادگی خود برای برگزاری نشست سه جانبه میان رؤسای جمهوری روسیه، اوکراین و اردوغان را اعلام کرده است.

روسیه پنجم اسفندماه و به دنبال به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک و با انتقادی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پیش از آن و در دوم اسفنده از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو عنوان کرده بود، وارد جنگ با اوکراین شد؛ کی یف خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو شده بود.

در پی وقوع این جنگ، رهبران کشورهای اروپای غربی که تاپیش از آن قویا از کی‌یف در قبال روسیه حمایت می‌کردند، در کنفرانس‌های خبری «فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو و در آخر «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس با بیان این مطلب که عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا و ناتو یکشبه میسر نیست و چشم‌اندازی برای چنین عضویتی در آینده نزدیکی وجود ندارد و جنگ اوکراین جنگ ناتو نیست و نگرانی‌هایی امنیتی مسکو از طریق مذاکره باید مد نظر قرار گرفته شوند، از مواضع ضد روسی خود عقب نشسته و بواقع کی یف را در برابر مسکو رها کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها